تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

طراحی هویت بصری

دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳ ب.ظ

هویت بصری

طراحی هویت بصری

برخی از عناصر قابل مشاهده در یک نام یا برند تجاری را نمی توان به تنهایی و فقط از طریق کلمات توصیف نمود. این عناصر که در بردارنده رنگ، شکل و نظیر آن هستند در واقع یک معنای نمادین را به دیگران منتقل می کنند که هویت بصری سازمان را تشکیل می دهد. این عناصر حتی می تواند معماری سازمان، طرح‌ های رنگی تبلیغاتی، لباس پرسنل و غیره باشند. برای درک بهتر این موضوع، می توانیم هویت بصری برند یک سازمان را شبیه به یک فرد در نظر بگیریم، در این صورت تمامی برندها همچون انسان ها شخصیت خود را خواهند داشت و می توانند منظم، جدی، کمالگرا و یا لوکس به نظر برسند و یا همچون برخی از انسان ها گاهی اوقات دارای شخصیت فانتزی، شوخ طبع، بامزه و یا همه پسند باشند. ایجاد هویت بصری برای یک برند بسیار شبیه به شکل گرفتن شخصیت در یک فرد است. انتخاب یک هویت بصری مناسب برای شرکت، نقش موثری در تغییر پتانسیل کسب و کار خواهد داشت به طوری که تقاضا برای محصولات و یا خدمات را افزایش می دهد. طراحی هویت بصری مناسب برای برند سازمان در واقع نوعی درک عمیق سازمان از سلیقه ‌مشتریان است. به بیان دیگر طراحی هویت بصری خوب می تواند شما را از طریق روش‌های قابل شناسایی از رقیبان غیر حرفه‌ای جدا سازد. استفاده ی درست از نشانه های دیداری می تواند منجر به بهبود کسب و کار سازمان شود. این نشانه ها همچنین نحوه عملکرد، اهداف و شخصیت تجاری سازمان را معرفی می‌کنند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع طراحی هویت بصری در رونق کسب و کارتان توصیه می شود این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید. در ایجاد هویت بصری مناسب برای یک سازمان چند گام مهم وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

همین الان شروع کنید

  • انتخاب نام تجاری مناسب برای سازمان

اولین گام در برندسازی انتخاب یک نام تجاری مناسب با توجه به محصول یا خدمات ارائه شده در کسب و کار است. واضح است که انتخاب یک نام تجاری قوی می تواند شرکت شما و ارزش ‌های آن را به خوبی به مشتریانش معرفی ‌کند.

هویت بصری

  • طراحی نشان یا لوگوی تجاری خاص

بعد از انتخاب یک نام مناسب برای سازمان؛ انتخاب و طراحی یک علامت تجاری قابل توجه و شایسته نیز می تواند در رونق کسب و کار شما تاثیر به سزایی داشته باشد. علامت تجاری همان هویت بصری شرکت شماست که بیانگر شخصیت کسب‌ وکار منحصر به فردتان می باشد. در این بخش باید با طراحی و ایجاد یک سری عناصر خاص، علامت تجاری خود را تعریف نمایید. می توانید از پالت رنگی سازمان، برای طراحی لوگو یا نشان شرکت استفاده نمایید. با توجه به این که نام تجاری یا لوگوی شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است و از آن برای تمام ارتباطات آنلاین یا مکاتبات شرکت استفاده خواهد شد. بنابراین در انتخاب و طراحی آن نهایت دقت را داشته باشید. شما همچنین می توانید طراحی لوگوی خود را به یک طراح گرافیک با تجربه بسپارید.

هویت بصری

  • ارتباط میان لوگو، برند و هویت بصری

برخی از افراد لوگو را همان برند محصول می دانند در صورتی که این چنین نیست. بنابراین لازم است تعریف مختصری از برند، هویت بصری و ارتباط لوگو با آنها را بیان نماییم. همانطور که گفته شد برند را می توان رابطه بین کسب و کار و مخاطبین تعریف کرد ولی هویت بصری همان لحن، شخصیت، احساس و یا تجربه سازمان برای ارتباط با مخاطبان است. هویت بصری برند شما در واقع همان چیزی است که مخاطبان شما در نگاه اول خواهند دید و بعد از دریافت محصول یا خدمت از شما، این هویت بصری‌ را با محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، مرتبط می ‌سازند. بر این اساس این ویژگی های محصول و خدمات شما است که سبب می‌گردد تا مشتری‌تان برندتان را به خوبی بفهمد. لوگو نیز فقط یک بخش کوچک از هویت بصری یک برند محسوب می شود. البته نا گفته نماند همین بخش کوچک در مقایسه با عناصر دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار است. به طوری که می تواند سایر اجزای دیگر این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین طراحی آن باید زودتر از سایر عناصر دیگر انجام شود و نیازمند بیشترین دقت و به کارگیری بالاترین خلاقیت است.

هویت بصری

  • طراحی گرافیک در زمینه هویت بصری

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد برند یک سازمان رابطه بین یک کسب و کار و مخاطبش را تعریف می کند، بنابراین هویت برند نیز می تواند همان شخصیت، تجربه و یا احساسی باشد که سازمان برای ارتباط با مشتریانش از آن بهره می گیرد. اما زمانی این ارتباط موثر واقع می شود که هویت بصری برند از طراحی گرافیکی مناسبی برخوردار باشد. در واقع طراحی گرافیک هنری است که از ترکیب بندی های بصری ایجاد می شود و متخصصان این حرفه باید ایده های خود را به شکل تایپوگرافی، تصاویر، رنگ ها، فرم ها و… به نمایش درآورند. طراحی گرافیک وظیفه دارد تا از طریق شکل، تصویر، رنگ و یا هر ابزار دیگری بین سازمان با مشتری رابطه خوبی را برقرار سازد و با کمک این عناصر چهره ی شرکت یا سازمان را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد. امروزه حرفه طراحی گرافیک دارای ابزارهای متنوع و پیشرفته ای است که مجموعه ای از مهارت ها، تخصص ها و تکنیک های ویژه را در بردارد. برخی از طراحان فقط بر روی یکی از این مهارت ها تمرکز ویژه دارند و برخی دیگر همزمان می توانند در چند زمینه مشابه فعالیت نمایند. اگر شما برای طراحی هویت بصری سازمان خود از مهارت کافی در طراحی گرافیک برخوردار نیستید، با توجه به اهمیت این موضوع در رونق کسب و کارتان، می توانید این امر مهم را به متخصصان ما در شرکت بهین مبتکران ایده بسپارید.

  • آشنایی با فعالیت طراحان هویت بصری سازمان ها

طراحانی که در زمینه طراحی هویت بصری فعالیت دارند طرح هایی نظیر تایپوگرافی، پلت های رنگی، تصاویر گرافیکی و… را به مشتریان خود ارائه می هند. فعالیت آنها همچنین شامل طراحی اجزای مختلف یک ست اداری استاندارد نظیر کارت ویزیت، سررسید، پاکت و همچنین طراحی ابزار بازاریابی مانند بروشور، تراکت، تقویم، ساعت و قلم می شود. طراحی نشان تجاری (لوگو) که کاملا مطابق با استانداردهای جهانی باشد به طوری که قابلیت ثبت جهانی داشته باشد نیز از مهمترین وظایف این طراحان است. دیزاینرهایی که در این زمینه فعالیت دارند باید از دانش کلی درباره انواع مختلف گرافیک بهره مند باشند تا بتوانند عناصر مورد نیاز برای نمایش رسانه ای یک محصول یا برند را به خوبی ایجاد نمایند.

هویت بصری

زیر مجموعه های طراحی هویت بصری

هویت بصری

 لوگو (Logo) و لوگوتایپ (Logotype)

لوگو و لوگوتایپ از مهم‌ترین مراحل شکل گیری هویت بصری یک برند یا سازمان هستند که به خاطر اهمیت ویژه آن در همان ابتدای مقاله در خصوص طراحی آنها توضیحاتی ارائه شد و در این بخش تنها اشاره مختصری به آن خواهیم داشت. باید گفت استحکام هویتی یک برند به ساختار طراحی شده در لوگو و لوگوتایپ آن بستگی دارد. لوگو می تواند نشان دهد که شما چه کسی هستید و معیارهایتان برای انتخاب یک برند مناسب چیست. یک لوگوی مناسب دارای ویژگی های زیر است:

  • لوگو باید در عین جذابیت بصری خود، دارای سادگی و ظرافت باشد و قابلیت استفاده در آینده را نیز داشته باشد.
  • لوگو باید ویژگی هایی نظیر کلاسیک، غیر تکراری و مد روز بودن را داشته باشد. در واقع هیچ سازمانی دوست ندارد که لوگوی آن بعد از یک سال از مد بیفتد.
  • لوگو باید با استانداردهای صنعت شما و همچنین استراتژی های سازمان همسویی داشته و بتواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان شما بگذارد.

 لی‌اوت (Layout) و حاشیه امنیت (Safety Area)

در این بخش طراحی لی‌اوت لوگو، لوگوتایپ و همچنین حاشیه امنیت آن صورت می گیرد. لی‌اوت عمودی و افقی طراحی شده در حالت ‌های مختلف در تمامی بخش‌ های هویت بصری برند مورد استفاده قرار می گیرند.

هویت بصری

هویت بصری

 تایپوگرافی و تایپ فیس (type face)

تایپوگرافی در واقع تمامی موارد استفاده از فونت ها در محتوای برندینگ است. این فونت ها دارای دسته‌ بندی‌ های مشخصی هستند که دیزاینرها با ویژگی های هر کدام از آنها آشنایی کامل دارند. ایجاد سایه با خطوط تیز هم از مشخصات این فونت ‌ها می باشد. استفاده از فونت مناسب برای جسور نشان دادن برندتان بسیار مهم است و موجب می شود در طول زمان به سادگی فراموش نگردد. به یاد داشته باشید تایپوگرافی شما چیزهای زیادی درباره برندتان به مخاطبان خواهد گفت؛ پس هوشمندانه ‌ترین انتخاب را در مورد آن داشته باشید. در تمام اقلام بصری دارای متن از تایپ فیس مورد نظر شما و یا کارشناس هنریتان استفاده خواهد شد. این فونت می تواند از قبل موجود باشد و یا این که به طور انحصاری برای برند شما طراحی گردد.

 پالت رنگ (Color palette)

استفاده از رنگ ها در پالت رنگ می تواند تاثیر استراتژیک و مهمی بر روی مشتریان برند شما داشته باشد. طیف رنگی هویت برند با تحلیل روانشناختی مشتریان بالقوه شما انتخاب می گردد و بر همین اساس نیز تمامی اطلاعات مربوط به مد‌ها و حالت‌ های مختلف رنگ کاملا واضح و مشخص تعریف خواهد شد و تمامی اقلام طراحی شده در هویت بصری باید از این قاعده پیروی نمایند. در ادامه به مشخصه های چندین رنگ اشاره می کنیم:

هویت بصری قرمز

رنگ قرمز به رنگ شور و هیجان معروف است. بنابراین اگر هویت برند شما جوان و هیجان انگیز است، پیشنهاد می شود از این رنگ استفاده نمایید.

هویت بصری نارنجی

رنگ نارنجی نیز از انرژی بالایی برخوردار است. در صورتی که می خواهید برند شما دوستانه و بازیگوش به نظر برسد این رنگ مناسب خواهد بود. البته در برندها، رنگ نارنجی کمتر از قرمز استفاده می شود.

هویت بصری زرد

رنگ زرد رنگ آفتاب، روشنایی و سراسر شادی است و استفاده از این رنگ در برند می تواند نشان دهنده سرگرم کننده، در دسترس و مقرون به صرفه بودن محصول شما باشد.

هویت بصری سبز

رنگ سبز برای اغلب برندها مناسب است. هنگامی که مخاطب رنگ سبز را می بیند، دو چیز در ذهنش تداعی می شود: پول و طبیعت. بنابراین اگر برند شما به هر کدام از این موارد وابسته باشد، سبز انتخاب دقیقی خواهد بود.

هویت بصری آبی

رنگ آبی از رنگ های جذاب طبیعت است و به برند شما کمک خواهد کرد تا با ثبات تر و همچنین قابل اعتمادتر نشان داده شود. بنابراین آبی برای جلب اعتماد مشتریان، رنگ مناسبی است.

هویت بصری صورتی

اگر نام تجاری قرار است خانم ها را مورد هدف قرار دهد، صورتی می تواند یک مزیت رقابت قطعی برای برند شما باشد. زیرا بر مبنای فرهنگ جامعه، صورتی رنگی زنانه است.همچنین این رنگ برای برند هایی با هویت نرم و لوکس بسیار ایده آل خواهد بود.

هویت بصری بنفش

رنگ بنفش به رنگ سلطنتی مشهور است، بنابراین می تواند به برند شما حس لوکس بودن بدهد.

هویت بصری قهوه ای

رنگ قهوه ای رنگی زمخت و مردانه است و در حالی که کمترین استفاده را در طراحی هویت بصری برندها دارد. اما گاهی می تواند انتخابی مناسب و هوشمندانه ای به نظر برسد. چرا که وقتی شما کاری متفاوت انجام می دهید، به شما کمک می کند تا بهتر دیده شوید.

هویت بصری مشکی

تلفیق رنگ مشکی و سفید برای پیشرفته و مدرن به نظر رسیدن برندتان بسیار موثر است.

انتخاب رنگ مناسب برای برند شما با توجه به تحلیل های صورت گرفته در بخش بررسی برند، توسط یک تیم مجرب طراحی انجام می شود. ترکیب رنگ ها نیز در همین بخش، تحلیل خواهد شد و بر مبنای آن میزان استفاده از هر رنگ مشخص می گردد.

 اوراق اداری

اقلام گوناگون اوراق اداری، شناسنامه برند یا سازمان محسوب می شوند، به همین خاطر کیفیت طراحی آنها و همچنین ایجاد ارتباطی صحیح میان آنها و هویت بصری کل مجموعه، اهمیت زیادی دارد. طراحی مجموعه کامل اوراق اداری شامل سربرگ A4، سربرگ A5، پاکت‌نامه، پاکت A4، کارت ویزیت، یادداشت، کارت پرسنلی، پاکت CD و اقلام مورد نیاز دیگر می شود که نقش مهمی در برندینگ دارند و براساس پلان هویت بصری طراحی می شوند. به عنوان مثال در هر مرحله از کسب و کارتان حتما به یک کارت ویزیت مناسب نیاز خواهید داشت. این نیاز مخصوصا زمانی که در حال توسعه کسب و کار هستید بیشتر احساس خواهد شد. یک کارت با طراحی شیک و زیبا منجر به تقویت نظرات مثبت مشتریان بالقوه شما می شود و حتی آنها را در آینده ای نزدیک به مشتریان بالفعل تبدیل خواهد کرد. شما می توانید با رعایت اصول طراحی هویت بصری در اوراق اداری خود و انتقال روان اطلاعات تماس، مجموعه ای جذاب برای مخاطبانتان بسازید.

هویت بصری

هویت بصری

 فرم (شکل)

این عنصر بسیار مهم متاسفانه توسط خیلی از طراحان نادیده گرفته می شود و این در صورتی است که فرم برند برای تقویت واکنش مورد نظر مشتریان بسیار موثر است.برخی از فرم ها که در طراحی هویت بصری برند شما موثر خواهند بود عبارتند از:

  • شکل های گرد مثل دایره ها یا بیضی ها: این نوع فرم ها نشان دهنده برقراری یک ارتباط گرم و دوستانه با مشتری است. برندهایی که فرم های گرد دارند، احساسات اجتماعی، وحدت و عشق را بیان می کنند. لبه های گرد همچنین می توانند زنانه به نظر برسند.
  • اشکال با گوشه های تیز : (مانند مربع، مستطیل و مثلث): این فرم ها نشانه ای از قدرت و کارایی هستند. خطوط خشک می توانند حس ثبات و اعتماد را به مشتری انتقال دهند، اما دقت نمایید که این اشکال باید حتما با چیزهای سرگرم کننده ای نظیر رنگ های پویا همراه باشند تا بتوانند حس مناسب را به مشتری منتقل نمایند.
  • خطوط صاف و مستقیم: فرم هایی با خطوط صاف و مستقیم دارای مشخصه های خاص خود هستند. خطوط عمودی نشانه مردانگی و قدرت هستند. خطوط افقی نیز به آرامش و حرکات ظریف و نرم اشاره دارند.

اگر برای حرفه و فعالیت خود در زمینه طراحی بصری نیاز کار حرفه ای دارید، واحد گرافیک و طراحی بهیدو آماده راهنمایی شماست.

تماس با کارشناسان بهیدو برنامه ریزی و طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ

 طراحی قالب وب سایت (Website)

وب سایت یکی از مهمترین اجزای هویت بصری برند به شمار می آید. مخصوصا در صورتی که شما یک کسب و کار آنلاین یا فروش یک محصول دیجیتالی را مدیریت می کنید، مشتریان قبل از تصمیم به خرید از شما ، قطعا سایت شما را به دقت مورد بررسی قرار می دهند. بنابراین وب سایت شما جایی است که هویت برند شما باید به صورت کامل و بی نقص ارائه شود. شرکت بهین مبتکران ایده با بهره گیری از به روزترین اطلاعات در زمینه طراحی و ایجاد وب سایت می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

هویت بصری

 بسته بندی محصول (Product Packaging)

چنانچه یک محصول فیزیکی را به بازار ارائه می دهید، بسته بندی محصول می تواند در ایجاد جذابیت برای مشتری بسیار کارا باشد. بسته بندی یک فرصت عالی برای نمایش کیفیت و قدرت برند است. در واقع برای برند‌هایی که مخاطبانشان نهایتا با یک محصول رو به رو هستند و این محصول نهایی نیز در فروشگاه ها در کنار محصولات دیگر رقبا در مقام مقایسه قرار خواهد گرفت، بسته ‌بندی تاثیرگذارترین ابزار برای جذب مخاطب خواهد بود. بنابراین طراحی این بخش باید با حساسیت بالایی انجام شود.

هویت بصری

 کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور از گذشته تا کنون به عنوان مهم ترین ابزارها به منظور شناساندن ویژگی های محصولات یا خدمات یک برند یا سازمان شناخته می شوند. به جهت ارائه بهتر محصولات یا خدمات، بهتر است شرایطی فراهم شود تا ویژگی های شما به راحتی توسط مخاطب مورد بررسی فنی و مقایسه قرار گیرد. از این جهت این ابزارها می توانند بهترین ظرفیت را در اختیار شما قرار دهند. به همین منظور ابتدا باید حوزه فعالیت برند و سلیقه مشتریان آن توسط شرکت تبلیغاتی یا طراح شما مورد بررسی قرار بگیرد، سپس کاتالوگ بر اساس سیاست ها و اهداف از پیش تعیین شده آن برند و بر مبنای اصول حرفه ای، در مسیر جذب مخاطبین برند طراحی گردد.

هویت بصری

 طراحی ایمیل (Email Design)

در حالی که ایمیل می تواند یک راه بسیار عالی برای جذب مشتریان به کسب و کار محسوب شود، اما اغلب مردمایمیل ‌های تبلیغاتی خود را مشاهده نمی کنند. بنابراین اگر قصد دارید کسب و کارتان را از این روش گسترش دهید، باید طراحی ایمیلتان منحصر به فرد و جذاب باشد. به همین منظور قبل از هر چیز باید هدف خود را مشخص کنید، مثلا اگر می‌خواهید با افراد ارتباط موثری برقرار کنید، باید ایمیل شما کوتاه باشد و یا در صورتی که قصد دارید محصول جدیدتان را در ایمیل معرفی نمایید حتما یک عکس کوچک از محصول را در ایمیل خود قرار دهید. همه چیز به شما و هدف‌تان بستگی دارد اما از تاثیر ایمیل غافل نشوید.

۹۸/۰۵/۲۱
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.