تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

تجهیزات مورد نیاز پرورش و تکثیر زالو

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۰۵:۳۹ ب.ظ
تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو

تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو ی طبی تنوع زیادی دارند، با این حال هزینه زیادی ندارند و شما می‌توانید با صرف هزینه مناسبی آنها را برای مزرعه خود تهیه کنید. پرورش زالو امروز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌است و کشور ایران نیز اقلیم مناسبی برای پرورش این جاندار دارد. زالو مصارف متعددی از تهیه برخی داروها تا روغن‌های مختلف دارد و ظرفیت امکان صادرات آن به کشورهای دیگر نیز فراهم شده است.

مزرعه پرورش زالو نیاز به تجهیزات ویژه‌ای دارد. خرید بعضی از آنها در بعضی مواقع لازم و در برخی موارد نیز غیرضروری است. این تجهیزات با توجه به نوع و روش فعالیت متغیر هستند. در ادامه مواردی از این وسایل ضروری اشاره می‌شود.

دماسنج، PH سنج، خط کش، ذره بین:تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو

از جمله تجهیزات بسیار ضروری برای پرورش زالو دماسنج، PH سنج، خط کش و ذره بین است. هر یک از این تجهیزات کاربرد خاصی دارند. ساده ترین وسیله برای تعیین دمای آب دماسنج است. برای این کار دو نوع دماسنج جیوه‌ای و الکلی وجود دارد. نکته مهم چک کردن مرتب دمای آب و ثبت آن در چک لیست است. برای نحوه محاسبه دمای آب نیز باید دماسنج را در انتهای مخزن در آب قرار دهید. بعد از چند ثانیه که دما مشخص شد و دماسنج روی عدد ثابتی ایستاد، آن را از روی درجه بندی می‌خوانید. اگر دمای آب به هر دلیلی بالا یا پایین باشد، باید به سرعت آن را تنظیم کنید.

تنظیم PH آب با استفاده از دستگاه PH سنج:

PH  آب یکی از مهم‌ترین موارد در پرورش تمامی آبزیان است. کنترل مرتب و منظم این فاکتور اهمیت بسیار زیادی دارد. میزان این فاکتور باید به صورت دائم چک شده و در چک‌لیست وارد شود. در شرایطی که PH آب را با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری کردید و عددی غیر عادی دیده شد، آب باید به سرعت تعویض شده تا زالوها تلف نشوند.

دستگاه PH سنج یک سنسور دارد که باید در آب قرار داده شود. بعد از این که دستگاه بعد از مدت زمانی یک مقدار عددی ثابت را نشان داد، میزان PH مشخص می‌شود.

یکی از ابزارهای مورد نیاز برای پرورش زالو، ذره بین است. همه کسانی که در زمینه تولید، تکثیر و نگهداری زالو فعالیت دارند نیازمند استفاده از این وسیله هستند. ذره‌بین  برای رصد سلامت زالو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چون می‌تواند در مراحل اولیه به تشخیص سریع و زود هنگام بیماری کمک کند. ذره‌بین این امکان را ایجاد می‌کند که  تدابیر لازم برای درمان یا جداسازی زالوهای بیمار از سالم به سرعت انجام شود.

کسانی که می‌خواهند لاروها را از نظر نژادی تشخیص دهند، استفاده از این وسیله ضروری است. از مزایای دیگر استفاده از ذره بین جداسازی لاروهای تغذیه شده از تغذیه نشده است. ذره بین می‌تواند وسیله کمکی بسیار مفیدی در مراحل بعد از کوکون گیری و رصد کردن بهتر کوکون‌ها در مراحل رشد باشد.

خط کش مخصوص این کار نیز برای اندازه گیری طول و عرض زالوها کاربرد دارد. فرآیند افزایش اندازه معمولا بعد از بازه غذادهی زالو ها اتفاق می افتد؛ بنابراین برای مشخص شدن میزان رشد جاندار می‌توان از این وسیله استفاده کرد.

قفسه فلزی سه متری و چهار طبقه‌ای نیز برای مزارع پرورش زالو ضروری هستند.

رطوبت سنج:

از رطوبت‌سنج نیز برای کنترل رطوبت محیط استفاده می‌شود. در کنار آن این تجهیزات نیز دستگاه  “TDS ” سنج یا سختی سنج آب باید خریداری شود. سختی آب یکی از فاکتورهایی است که در فرآیند پرورش زالو اهمیت دارد.

سفال بدون لعاب، کمپوست یا خزه، شن نخودی سفید، سنگ و گیاه :

این لوازم برای استفاده درون آبی که زالو در آن نگهداری می‌شود، ضروری است. سفال و آجر برای پوست‌اندازی زالو در یک محیط مصنوعی، بسیار مفید هستند.

مخزن و وان آب: برای این کار می‌توان از مخازن پلی اتیلن نیزاستفاده کرد. این نوع تجهیزات ضد قارچ و جلبک هستند؛ بنابراین محیطی کاملا بهداشتی برای زالوها فراهم می‌شود. وان‌های مخصوص هم معمولا از جنس پلی‌اتیلن استفاده می‌شود. وان‌ها معمولا به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند که تفاوت آن ها در میزان ضخامت جداره است. نوع سبک آن از نظر قیمتی مناسب‌تر است.

وسایلی همچون پایه فلزی نصب وان، تانکر آب، شیر آلات کامل، لوازم تاسیساتی و لوله کشی نیز در مزرعه شما ضروری هستند. کاربرد شیرآلات و اتصالات نیز این است که بتوان آب را به راحتی به سمت  وان‌های محل نگهداری زالو هدایت و از آنجا آب را به فاضلاب منتقل کرد.

تجهیزات مورد نیاز پرورش زالودستگاه برق اضطراری، دستگاه اکسیژن ساز، پمپ آب مخصوص، دستگاه تصفیه آب:

این تجهیزات برای تصفیه مداوم آب استفاده می‌شوند و باید به طور مرتب از سالم بودن آنها مطمئن شوید.  بعد از تغذیه زالوها، عملیات اکسیژن‌رسانی به آنها با استفاده از دستگاه اکسیژن‌ساز انجام می‌شود.

کولر گازی و فن، بخاری ، بخاری آبی / آکواریومی:

این تجهیزات برای تنظیم دمای محیط آب است. زالوها به تغییرات دمایی بسیار حساس هستند؛ این دما باید روی مقدار ثابتی تنظیم شود. فن‌ها علاوه بر رفع بوی بد تولید شده در محیط، می‌توانند رطوبت آن را نیز حفظ کنند.

دستگاه تی دی اس، مه‌پاش دستی، دستگاه ازن، دستگاه واهب:

از این تجهیزات تنظیم رطوبت محیط استفاده می‌شود.

پنس و پت بدون در:تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو

از این دو وسیله برای شمارش زالو کم گرفته می‌شود. سر پنس‌ها نیز باید پهن باشد.

روپوش و کلاه، دستکش لاتکس:

این  تجهیزات برای رعایت بهداشت فردی افراد مشغول در مزرعه و همچنین جلوگیری از انتقال آلودگی و بیماری به زالوهایی است که در محیط مزرعه پرورش داده می‌شوند.

سینک کوچک پایه دار، تشت، الک، توری نخی، کش:

توری‌ها و کش‌ها به عنوان در پوش  روی در وان و محفظه نگهداری زالو‌ها برای جلوگیری از فرارکردن آنها استفاده می‌شود. تشت‌ها نیز برای تغذیه کردن زالو ها استفاده می‌شود. اندازه قطر الک و تشت‌ها نیز باید یکسان باشد. از سینک هم برای تعویض  آب ظرف‌های نگهداری زالو کمک گرفته می‌شود.  شست‌وشوی ظرف‌ها هم با استفاده از این سینک‌ها انجام می‌شود.

ترازوی دیجیتال پرتابل:

از این وسیله برای اندازه‌گیری وزن زالوها در بازه‌های زمانی و سنین مختلف استفاده می‌شود.

۹۸/۰۷/۳۰
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.