تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

آشنایی با انواع چای ایرانی

سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰ ب.ظ

انواع چای ایرانی

چای ایرانی، عضو همیشگی و پابرجای خانه ها و مهمانی های ما ایرانیان است. در واقع، فرهنگ ما با این نوشیدنی خوش طعم و نشاط آور عجین شده است و بدون شک، خریدن یک چای با کیفیت و خوش رنگ و خوش طعم برای ما بسیار مهم است.

انواع چای ایرانی

چای ایرانی ،عضو جاویدان خانه های ایرانی

 

برای شناخت انواع چای ایرانی ، باید به ملاک های مختلفی، از جمله: رنگ، طعم، بو و فصل چینش توجه کنیم. شناخت یک چای خوب از روی ظاهر چای خشک برای مردم عادی امکان پذیر نیست و تنها متخصصان می توانند از روی اندازه و شکل ظاهری چای ،درباره کیفیت آن قضاوت کنند. اما مشخصاتی وجود دارد که تا حدی شما را برای خرید چای ایرانی مرغوب یاری می کند.

مهم ترین ملاک برای حفظ کیفیت چای، زمان چینش برگ های آن است. اگر برگ های چای در فصل بهار (اردیبهشت) چیده شده باشند، بیشترین عطر و بو را به همراه دارند. همین ریشه ها پس از چین اول که در بهار انجام شد، دوباره تا تابستان رشد می کنند و مانند برگ های چند ماه قبل قد می کشند. اما این بار دیگر رنگ و بوی چای بهاره را ندارند و کمی تلخ تر می شوند. پس از چینش دوم که در تابستان انجام میشود، برگ ها را یک بار دیگر نیز در پاییز میپینند که چای حاصل از این برگ ها، بی کیفیت ترین چای ایرانی به شمار می آید.

 

انواع چای ایرانی از نظر کیفیت به چند نوع تقسیم می شود:

  • چای سرگل:

وقتی برگ های سبز چای در بهار به اندازه ای می‌رسند که چایکار می تواند آنها را بچیند، ابتدا برگ های بالایی و تازه و ظریف بوته را می‌چیند و آن را جداگانه نگاه می دارد. برگ هایی که به تازگی در آمده و تلخی و گسی زیادی نسبت به دیگر انواع چای دارند و عطر و بوی چای ایرانی از آن گرفته می شود. این نوع چای، پس از خشک شدن، بهترین نوع چای شناخته شده است که قیمت آن نسبت به دیگر چای ها بالاتر است و با نام چای سرگل فروخته می شود.

انواع چای ایرانی

چای سرگل، مرغوب ترین نوع چای ایرانی

 

  • چای ممتاز:

پس از آن که برگ های سرشاخه ها در چین اول برداشته شد، چایکار باقی مانده برگ های وسط و پایین بوته را می‌چیند و خشک میکند. این چای، برگ های بزرگ و ضخیمی است که خشک می‌شود و با نام چای شکسته ممتاز بسته بندی می گردد. مهم ترین مشخصه چای ممتاز نیز زمان چینش آن است که فصل بهار می باشد و تلخی چای ایرانی را دارد.

به طور مثال در سایت نمونه دو نوع چای ایرانی ممتاز فومنات به فروش می رود: چای فومنات ساده و بدون عطر که یکی از مرغوب ترین چای های داخلی است که فاقد هرگونه رنگ افزودنی می باشد و چای فومنات عطری که یک چای ایرانی با کیفیت، مطبوع و بی نظیر است که الهام گرفته از طبیعت است و کاملا ارگانیک و بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی است.

 

  • چای قلمی:

این نوع چای نیز در فصل بهار برداشت می شود و تفاوت آن با دیگر انواع چای، این است که برگ های پایینی بوته، به همراه ساقه و چوب های نازک آن چیده می شود و با نوشیدن آن، طعم گسی همراه با طعم چای در دهان حس می شود که بسیار لذت بخش است. همچنین، عطر و بوی این چای نیز قابل قبول است و تنها خصوصیتی که آن را از دو نوع بالا متمایز می کند، اندازه کوچک و شکسته برگ های آن است که با چوب ها و ساقه ها همراه شده است.

در نظر داشته باشید که این ۳ نوع از چای، با توجه به اینکه در فصل بهار چیده شده اند و به اصطلاح، چین اول هستند، همگی در درجه بالا قرار دارند و همه آن‌ها از جمله چای مرغوب ایرانی به شمار می‌روند. اما نمونه های دیگر از چای وجود دارند که در ادامه به شناسایی آن می پردازیم.

 

  • چای شکسته معمولی:

پس از این که چین اول چای برداشت شد، نوبت به چین های تابستان می رسد که عطر و طعم متوسطی دارند و تلخی آن ها به سختی در دهان حس می شود. این چای ها، معمولا بیشترین استفاده را در میان مردم عادی و شرکت ها دارند و کیفیت آن ها متوسط ارزیابی می شود. در برخی موارد نیز، همین چای را با اضافه کردن اسانس و رنگ با نام چای خارجی به فروش می رسانند و هزینه زیادی بابت آن دریافت می کنند.

 

  • چای باروتی یا کله مورچه:

وقتی تمام برگ های چین های اول و دوم و سوم بسته بندی شد، ریزترین مقدار برگ های خشک شده باقی می ماند که به صورت بسته بندی مورد توجه مشتریان متقاضی چای ایرانی قرار نمی گیرد. زیرا خاکه های آن، نشانگر کیفیت پایین چای می باشد. این چای از ترکیب خاکه های چای و برگ های بسیار ریز تهیه شده که به شکل گلوله گلوله در می‌آید و با استفاده از طعم دهنده، به عنوان چای بسیار پر رنگ و بو از آن استفاده می شود. این چای را بیشتر در تی بگ ها بسته بندی می کنند تا هم مشتری آن را نبیند، هم از عطر و طعم مصنوعی آن لذت ببرد.

انواع چای ایرانی

چای کیسه ای تهیه شده از چای نامرغوب

 

این که کدام نوع چای مورد پسند چه کسی است، کاملا سلیقه ای است و قرار نیست همه ما چای سرگل و ممتاز را بپسندیم. بسیاری از مردم طعم تلخی چای اصل را دوست ندارند و مایلند چای ایرانی منتخبشان، طعمی متعادل داشته باشد و رنگ و عطر آن بیشتر برایشان اهمیت دارد.

امید است اطلاعات داده شده بتواند یاری گر شما هم وطن عزیز برای انتخاب چای مورد علاقه‌تان باشد.

۹۸/۱۲/۲۷
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.