بازاریابی محتوا در صنعت گردشگری
چگونه به کمک محتوا بازاریابی اینترنتی گردشگری را توسعه دهیم؟
بازاریابی محتوا یعنی همه آنچه که تولید و انتشار آن در اینترنت و شبکههای اجتماعی باعث شود شما مشتری بیشتری جذب خدمات سازمان، شرکت، یا آژانس گردشگری خودتان نمایید. این مطلب مشخصا به روش بازاریابی محتوا برای خدمات گردشگری و سفر میپردازد اما اصول اولیه آن برای سایر حوزههای فعالیت نیز قابل تعمیم است، با این حال صنعت گردشگری به دلیل ماهیت و ذات متنوعِ آن به سادگی قابل گسترش از طرق محتواست کمال این که بخش زیادی از تصاویر، فیلمها و خاطرات سفر منجر به سفر بیشتر سایرین خواهد شد. اصول زیر به صورت گام به گام تدوین شده است که شما میتوانید خودتان آن را انجام دهید یا به صورت برونسپاری به یک آژانس خدمات دیجیتال مارکتنیگ واگذار نمایید.
استراتژی و چشم انداز مشخصی برای بازاریابی محتوا داشته باشید
استراتژی مشخص یعنی که دقیقا تعیین کنید چه کسی را قصد دارید به خدمات خودتان جذب کنید، با چه هدفی و چرا؟ اگرچه یک آژانس خدمات گردشگری میتواند خدمات متنوعی از برگزاری تورهای مختلف در گرفته تا جذب تورهای ورودی و همچنین فروش بلیط را انجام دهد بهتر است در هر موقعیت تمرکز خود را بر بخشی از بازار قرار داده و نسبت به آن محتوا تولید کنید. در یک کلام استراتژی محتوا برگرفته از راهکارهای بازاریابی برای جذب مشتری است. تقویم و فرمت صرف محتوا نیست، اگرچه شامل همه این موارد هم هست. برای مثال آژانس شما چگونه میتواند از طریق تشویق مسافران به ارسال عکس و فیلم از یک تور خاص منجر به فروش بیشتر آن تور در دورههای فروش بعدی شود؟ پاسخ این سوال دقیقا یعنی تعیین چشمانداز محتوایی برای یک هدف خاص.
بر اساس اهداف تعیین شده رسانه انتخاب یا ایجاد کنید
گام دوم فعالیت بازاریابی محتوا انتخاب یا ایجاد رسانه است، بهترین رویکرد استفاده از هر دو راهکار ارائه شده است. یعنی هم از رسانههای بزرگ و فعال در جهت انتشار محتوا بهره بگیرید و هم برنامه مشخصی برای ایجاد رسانه داشته باشید. رسانههای محتوا محور به دو مدل کلی سنتی و جدید تقسیم میشوند. سنتی در اینجا به لحاظ قدمت و نوع شناخت عمومی است. مثلا رادیو، تلوزیون و روزنامه رسانههای سنتی هستند و شبکههای اجتماعی و همینطور سایت اختصاصی شما رسانه جدید محسوب میشوند. طبیعی است که رسانههای سنتی تنها میتواند در مقاطع زمانی بستر انتشار محتوا باشند اما رسانههای جدید حوزه فعالیت گسترده، دقیق و ارزانتری دارند.
محتوایی مناسب گروههای مشتری تولید و عرضه کنید
از تولید محتوای یکنواخت و انتشار یکسان در همه رسانهها پرهیز کنید. هر رسانه مخاطب خاص خود را دارد. همه رسانههای در حال پوشش دادن طیف وسیعی از مخاطب و همچنین فرمتهای محتوایی هستند. مثلا شبکه اجتماعی اینستاگرام به سرعت در حال استفاده از پتانسیل فیلم برای راضی نگه داشتن و بهره بردن از این قابلیت است اما در عین حال رسانه های ویدئویی نیز در حال تولید و انتشار برنامه هایی هستند که از تصاویر ثابت فیلم تهیه میکند. این موضوع نباید باعث شود که شما محتوای یکسان در همه رسانههای تولید و منتشر کنید. هر مخاطب نیاز به رسانه و محتوای خاص خود دارد. منظور از هر مخاطب، سن، جنس، محل سکونت، تحصیلات و غیره است.
محتوای تعاملی تولید کنید
ثبت و ضبط لحظههای خوب سفر توصیه و الزام نیاز ندارد. خودبخود همه در مسافرتها دوبرابر بیشتر عکس میگیرند و فیلم ضبط میکنند کافیست شما بتوانید با طراحی کمپینهای خلاقانه بخشی از محتوای مورد نیاز خودتان را به عهده کاربرانی بگذارید که مخاطب رسانه شما شدهاند. برای این منظور میتوانید جایزه تعیین کنید، تخفیف بگذارید و طرح های تشویقی تعیین کنید. این تعامل کمک زیادی به تولید بازاریابی ویروسی میکند. بازاریابی ویروسی عبارت است از توزیع یک مطلب با رشد تساعدی در شکبههای اجتماعی، با این روش هر مخاطب به تنهایی میتواند هم تولید کننده محتوا باشد هم توزیع کننده.
از یک مشاور و منبع قوی کمک بگیرید
امروزه کاربران زیر بمباران انبوهی از محتواهای مختلف قرار دارند، اگر محتوای شما هدفمند، خاص و منظم تولید و منتشر نشود خیلی زود زیر در میان این حجم گسترده گم خواهد شد. اگر تجربه کافی ندارید این امر را به یک آژانس دیجیتال مارکتنیگ حرفهای بسپارید یا از آنها بخواهید که شما را در مسیر بازاریابی و تولید محتوا همراهی کنند. بهاین شکل در زمان و هزینههای خود صرفهجویی خواهید کرد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو آماده ارائه خدمات بازاریابی محتوا به فعالان صنعت گردشگری است. با ما تماس بگیرید.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.