تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکههای ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک، نوعی تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات و خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکتها برای ارتباط با یکدیگر محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریعتر صورت میپذیرد. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گسترهای از نرم افزارها و سیستمها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت آنلاین و گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده میگیرند. بطورکلی هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی است.
صنایع و بازار تجارت الکترونیک
بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت میدانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل میدهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبههای مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته است بطوریکه به سادگی میتوان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند. بازار تجارت الکترونیک برای کلیه صنایع یک بازار روبه رشد است و عملاً صنعتهای مختلف در دنیا از این بازار برای کاهش هزینهها، بالا بردن راندمان کاری، رضایت مشتری، دریافت گزارشهای لحظهای آمار و اطلاعات بهره مناسبی میبرند. اصلاً مسئله پیچیدهای نیست؛ برای استفاده از مزایای بازار روبهرشد تجارت الکترونیک نیاز است بخشی و یا تمامی بیزنس خود را آنلاین کنید.
بهیدو و حوزه تجارت الکترونیک
به این ترتیب توسعه کسب و کارها در حوزه تجارت الکترونیک یکی از اهداف ما در شرکت بهین مبتکران ایده است که این فرآیند میتواند بخشی و یا کل کسبوکار را شامل شود. در اینجا ما برخلاف رویکردمان در حوزه فناوری اطلاعات (سخت افزار – نرمافزار) که موضوع مشاوره را با جدیت دنبال میکنیم، در حوزه تجارت الکترونیک به مشاوره و اجرا نگاه صفر تا صدی داریم.
نحوه پیادهسازی پروژههای تجارت الکترونیک
ما در شرکت بهین مبتکران ایده (بهیدو) برای پیشبرد بهتر فعالیتهایمان در پروژههای تجارت الکترونیک، ابتدا بررسی میکنیم بازاری که شخص در آن کار میکند از لحاظ داخلی و بین المللی در حوزه وب سایتها و فروش آنلاین چه وضعیتی دارد و از شرایط موجود گزارشی آماده میکنیم و نمونههایی را نیز به متقاضیان شرکت ارائه می دهیم که براساس آن استراتژی ورود به بازار مشخص میشود. اگر بازار موجود است و شخص متقاضی میخواهد کارش را توسعه دهد براساس فعالیتی که تاکنون انجام شده و بازاری که در شرایط فعلی دارد هدفگذاری میکنیم و اگر قرار است بازار جدیدی ایجاد شود براساس دادههای در اختیار و نمونههای موجود، حجم بازار را پیشبینی و متناسب با آن هدفگذاری میکنیم. سپس براساس این هدفگذاری و حجم فعالیتی که شرکت میخواهد روی آن سرمایهگزاری کند ابزارهایی که به آن نیاز دارد را معرفی میکنیم.
ابزارهای موردنیاز برای پیادهسازی پروژههای تجارت الکترونیک
حالا می پرسید چه ابزارهایی؟ در پاسخ شما باید بگوییم سایت مناسب، شبکههای اجتماعی، طراحی و محتوای مناسب وب سایت و تیمی برای به روز کردن اطلاعات وبسایت ابزارهایی هستند که ما برای پیادهسازی یک پروژه در این زمینه به آن نیاز داریم و براساس آن کنداکتور فعالیتها و جدول زمانی مورد نظر را به فرد متقاضی ارائه میدهیم.
حال که با تعریف تجارت الکترونیک آشنا شدید بهتر است که با مفهوم جامع و کامل کسب و کار الکترونیک نیز آشنا شوید.
کسب و کار الکترونیک، افزایش میزان سرعت و دقت فرآیندها در بازار رقابتی
کسب و کار الکترونیک به مفهوم کلی شامل به کارگیری فناوریهای جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و به طور کلی ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر است و نتیجه آن اتخاذ تصمیمهای بهتر، بهینه سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه ها و گشودن کانالهای جدید است.
از سوی دیگر، تجارت الکترونیک به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می شود که در آن طرفین، بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل و انتقالات فیزیکی. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمانها است، زیرا در کسب و کار الکترونیک، شکل الکترونیکی کلیه فرایندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است. در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرایند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید.
یکی از تخصص های شرکت بهین مبتکران ایده ، طراحی و بهینه سازی فرآیندها در جهت نیل به کسب و کار الکترونیک در سازمانهاست. کسب و کار الکترونیک باعث می شود تا فرایندهای تجارت، روابط و دادوستد جهانی گردد. محیط تجاری شرکت، ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمانهای عمومی یا شبکه هایی که با محافظت خاص برای دسترسی افرادی خاص طراحی شده و یا حتی شبکه داخلی باشد که برای دسترسی افراد و کارمندان داخل شرکت طراحی شده است. کسب و کار الکترونیک تنها قراردادن یک صفحه شبکه ای نیست. بلکه محیط مدلهای تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان و شرکا است.
در پایان باید گفت که کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک دو واژه متفاوت می باشند که البته در واقع تجارت الکترونیک زیر مجموعه کسب و کارالکترونیکی می باشد.
فرمول کسب و کار الکترونیکی به شرح زیر می باشد:
E-Business= EC + BI + CRM + SCM + ERP
به طوری که کسب و کار الکترونیکی شامل تجارت الکترونیکی (EC) + هوشمندی شرکتها (BI) + مدیریت روابط با مشتری (CRM) + مدیریت بر زنجیره تامین (SCM) + برنامه ریزی منابع شرکت (ERP) را شامل می شود.
مزایای استفاده از کسب و کار الکترونیک :
نزدیک شدن ارتباطات
دستیابی به بازارهای جدید
افزایش میزان فروش و سود
حذف هزینه هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ
کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی
بهبود مدیــریت بر روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان
کاهش آلودگی محیط زیست و ترافیک
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.