نقش فناوری های نوین در ارائه خدمات بازرگانی
عواقب بی اعتنایی به ابزارهای الکترونیک
در سالهای اخیر تحولات در شیوههای سنتی و قدیمی فعالیتهای بنگاههای مختلف زیرمجموعه بخش غیر دولتی و تشکلها و اتحادیههای صنفی از یک سو و دستگاهها و سازمانهای دولتی از سوی دیگر، بواسطه استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در ایران همچون اکثر کشورهای جهان ایجاد شده است. در محیط الکترونیکی جدید فاصلههای جغرافیایی و محدودیتهای زمانی و مکانی منتفی و انجام فعالیتهای دولتی و مبادلات تجاری بر پایه اطلاعات بصورت الکترونیکی انجام میشود.
لذا در صورت بیاعتنایی به این مهم و عدم سوق یابی به استفاده از تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، شهر الکترونیکی، صنف الکترونیکی و در کل ابزار الکترونیکی برای انجام کارها و فعالیت ها مختلف، کشور با عواقبی چون از دسترفتن فرصتهای مناسب، بیبهره ماندن از صرفهجوییهای ملازم با استفاده از ابزار و روشهای الکترونیکی، کاهش کارآیی، کاهش توان رقابتی در بازارهای جهان، منزوی شدن در عرصه تجارت و فن آوری الکترونیکی و در نتیجه کاهش اشتغال و تولید مواجه میشود. یکی از مهمترین فعالیتهای تیم بهیدو ، توانمند سازی سازمانها در استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک مانند اپلیکیشن های موبایل اختصاصی و نیز طراحی سایت و پورتال های سازمانی است.
نقش فناوری در بهبود وضعیت اقتصادی
از این رو توسعه استفاده از ابزار وروشهای الکترونیکی و فن آوری ارتباطات و اطلاعات بعنوان ابزار توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. در این بین یکی از بخش های مهم و مستعد استفاده از ابزار و روشهای نوین وابسته به فنآوری های الکترونیکی، بخش بازرگانی داخلی و خارجی می باشد.
بخش بازرگانی به خصوص بازرگانی داخلی یکی از مهمترین بخشها در چرخه اقتصادی کشور است که دارای تعاملات گسترده و وسیعی با سایر بخشها در نظام اقتصادی علی الخصوص بخش های تولیدی است. لازم بذکر است بخش بازرگانی(خرده فروشی) از جمله بخشهای مهم در تکمیل چرخه اقتصاد کشورهاست که در مقابل عرضه کالاها به مصرف کنندگان، اطلاعات تجاری، پس انداز و نقدینگی آنها را به بخشهای تولیدی (داخل یا خارج از کشور) انتقال میدهد.
فناوریهای نوین و خدمات بازرگانی
باید توجه داشت که در همه کشورها باتوجه به رشد فناوری و به خصوص باتوجه به درجه توسعه یافتگی، اقدام به برنامه ریزی و سیاستگذاری برای گسترش استفاده از ابزار و روشهای نوین و ارتقاء سطح استانداردهای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری در فرآیند بازرگانی مینمایند. براین اساس گسترش استفاده از فنآوری نوین تجارت الکترونیکی در بخش بازرگانی، موجب بهبود فرآیند انتقال کالا و خدمات با دقت و سرعت بیشتری، در زمان و هزینه کمتری می شود.
در کل ابزارهای نوین بازرگانی با کمک فن آوری الکترونیکی ارتباطات و اطلاعات، می تواند با مهندسی مجدد در فرآیندهای چرخه اقتصادی به افزایش کیفیت ارایه خدمات، کاهش هزینه انتقال و به تبع آن کاهش قیمت بازاری محصولات و خدمات حتی ساماندهی، کنترل، نظارت و بازرسی جامع و کاملتر بر بازار کمک می نماید.
نقش تجارت الکترونیکی در بخش بازرگانی
تجارت الکترونیکی در بخش بازرگانی با ایجاد عرصههای جدید بازار در فضاهای مجازی، در گسترش بازارهای مصرف کالا و بعبارت دیگر، افزایش مقیاس فروش فعلان بازرگانی داخلی(شبکه توزیع) به بازارهای جهانی، نقش عمده و اساسی ایفا می نماید. این امر موجب افزایش مقیاس تولید، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در عرصه تولید و تجارت کالاها و خدمات، و بهبود کنترل و نظارت بر بازار را به همراه دارد و در نهایت موجب رشد و شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور می گردد.
طراحی وب سایت و اپلیکیشن به منظور ارتباط بهتر با مشتریان، کنترل بار و خدمات حمل و ترخیص از جمله فعالیت هایی است که برای یک شرکت بازرگانی که مشتریان در اصناف مختلفی دارد می تواند بابت بهبود عملکرد واحد ارتباط با مشتریان شرکت، کاهش تماس های اضافی و مستند سازی کلیه مدارک فی مابین گردد.
جایگاه روشهای نوین بازرگانی در ایران
علی رغم رشد و گسترش استفاده ازابزار و روشهای نوین بازرگانی در جهان اما بازرگانی داخلی در ایران از یک سو تمایل چندانی به استفاده از ابزار و روشهای نوین ندارند و از سوی دیگر برخی فعالان استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای فعالیت را رعایت نمینمایند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.