هفت مرحله جهت توسعه فرآیند طراحی
توسعه فرآیند طراحی برای مواقعی که پروژه جدیدی اتخاذ می کنید می تواند در رسیدن به نتایجی که شما و مشتری تان را راضی می کند بسیار مفید باشد. به عنوان یک طراح، شما جزییات کار خود را می شناسید و می دانید نتایج کارتان می تواند به فروش بیشتر محصولات و خدمات مشتری منجر شود. هدف نهایی شما کمک به بازدیدکننده است تا پیام سایت را درک کند و بتواند برای مشتری شما مفید باشد. چه طراح گرافیک باشید یا طراح وب و برنامه نویس، داشتن یک سیستم راه اندازی شده می تواند به تسریع کارها کمک کند و در عین حال باعث سازماندهی کارها شود و رابطه مثبت تری بین طراح و مشتری ایجاد نماید.در صورتی که تمایل به توسعه فرآیند طراحی خود دارید با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ، ارائه دهده خدمات طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ همراه باشید.
۱٫ آغاز پروژه (Project Initiation) :
یکی از مهم ترین مراحل در فرایند طراحی، جمع کردن اطلاعاتی است که بدان نیاز دارید. اینکار با ملاقات چهره به چهره با مشتری یا پر کردن پرسشنامه یا حتی برقراری ارتباط از طریق اسکایپ انجام خواهد شد. در جمع آوری این اطلاعات شما می توانید اهداف مشتری خود را بشناسید و بر روی جزییاتی تمرکز کنید که قادر هستید آن را در تفهیم نامه بگنجانید.
تفهیم نامه: اگرچه استفاده از این روش به نظر کار زیادی را بر روی شرکت شما تحمیل می کند اما طراحی یک تفهیم نامه مزایای کلیدی متعددی دارد و مهم نیست پروژه شما چقدر کوچک یا بزرگ است:
- این گزینه مشتری را مطمئن می سازد که شما چیزی که آن ها از پروژه می خواهند را درک کرده اید
- این گزینه همانند یک بخش مرجع در طول فرایند طراحی عمل می کند
هرچقدر اطلاعاتی که مشتری در آغاز کار فراهم می کند بهتر باشد نتایج به دست آمده نیز بهتر خواهد بود. موضوعاتی که می توان در تفهیم نامه طراحی گنجاند ممکن است متغیر باشد اما می توانید از نکات زیر برای شروع استفاده کنید:
- پروفایل شرکتی: خلاصه ای از کسب وکار موجود
- موقعیت شرکت در بازار: ارزیابی محصولات و خدمات شرکت مدنظر نسبت به رقبا
- وظایف ارتباطاتی: پیامی که شرکت می خواهد منتقل کند چیست و اینکار از چه طریقی انجام می دهد( شعار، متن، عکس یا غیره)
- بازار هدف: جمعیت- سن، جنسیت، درآمد، استخدام؛ جغرافیا، سبک زندگی آن هایی که می خواهید بدان دست پیدا کنید
- اهداف: مشتری می خواهد به چه نتایج قابل سنجشی دست پیدا کند؟
- زمانبندی/ موعد مقرر: زمانبندی واقعی و منطقی برای تحویل و اتمام پروژه
در این مرحله بهتر است بیعانه ای را برای نیمه اول پروژه دریافت کنید.
۲٫ تحقیق (Research) :
بعد از اینکه با مشتری ملاقات کردید و درک کاملی از کارها داشتید، می توانید به تحقیق در مورد شرایط بپردازید. بعد از بررسی مواد و عناصری که به شما داده شده است، می توانید شروع به تحقیق کنید. در این فاز معمولا رقبا، گرایش های بازار، تفاوت های محصولات و خدمات، سابقه کسب وکار و اینده موجود را می توانید مدنظر قرار دهید.
ممکن است زیاد این مرحله را دوست نداشته باشید اما اجرای آن بسیار ارزشمند خواهد بود. هیچ چیزی بدتر از ایجاد یک لوگوی زیبا که شبیه لوگوی رقباست نخواهد بود. پس زمانی را برای تحقیق اختصاص دهید.
۳٫ استراتژی (Strategy) :
این مرحله از فرآیند طراحی ممکن است به مقیاس پروژه شما بستگی داشته باشد اما بهتر است قبل از آغاز همکاری، استراتژی را توسعه دهید. در این فاز، شما می توانید اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کنید و بر روی طراحی و معیارهای عملکردی تصمیم بگیرید.
این کار می تواند به سادگی ایجاد قالبی باشد که در تمامی قسمت های بازاریابی به کار می رود. شما می توانید این استراتژی را به مشتری نشان دهید و قبل از ادامه کار تایید او را بگیرید.
۴٫ توسعه (Development) :
بعد از اینکه استراتژی واضح و روشنی برای خود ایجاد کردید، بهتر است مفهوم اولیه طراحی را بر اساس استراتژی که توسعه داده اید ایجاد نمایید. توسعه مفاهیم را می توان به کمک روش های زیادی انجام داد اما برخی از روش های موثر عبارتند از :
- نقشه برداری ذهنی: دیاگرامی است که برای نمایش کلمات، ایده ها و وظایف مرتبط با ایده های مرکزی به کار می رود. سعی کنید جلسات طوفان فکری را برای برنامه ریزی و سازماندهی وظایف ایجاد کنید
- استوری برد: تصاویر موشن،انیمیشن و سایر موارد را با سازماندهی تصاویر از پیش تجسم کنید.
- نوشتن ازادانه: بهترین و عالی ترین روش برای داشتن ایده، نوشتن آن بر روی کاغذ و توسعه آن است
- ایجاد طرح: طرح خود را از الهام های جمع آوری شده ایجاد کنید و در مورد طرح رنگی و تایپوگرافی که می خواهید در طرح های خود به کار ببرید خوب فکر کنید.
از طریق روش های بالا مفاهیم مختلفی را توسعه دهید. ایده مهم این است که تا جایی که می توانید گزینه های مختلفی را قبل از انتخاب بهترین مورد، ایجاد کنید. این ایده ها نه تنها به مشتری کمک می کند بلکه می تواند به ایده های کمتری محدود شود و برای توسعه و سایر فرایندهای آینده مورد استفاده قرار گیرد.
۵٫ نمایش و اصلاح (Presentation/Refinement) :
اغلب بهتر است طرح به صورت فایل پی دی اف به کمک طراح نمایش داده شود. حالا مشتری است که باید طراحی را مرور کند و باز خورد خود را بر اساس اهدافی که می خواهد مخاطب را هدف قرار دهد فراهم آورد. در این مرحله، طراح باید تغییراتی را از لحاظ زیبایی بر اساس درخواست های مشتری انجام دهد یا بر اساس مواد توافق شده طرح نهایی را در اختیار مشتری قرار دهد.
۶٫ تولید و آغاز پروژه (Production/Launch) :
با طراحی تایید شده، طراح باید بتواند کارهای خود را در بازه زمانی مدنظر به اتمام برساند. این فرایند در برگیرنده کار چاپ شده و وب است. بسته به پروژه یا رسانه ای که دارید، عناصر ممکن است به موارد ثالث نیز سپرده شود:
- پرینتر/ قبل از چاپ
- خروجی رسانه
- آغاز در وب
۷٫ تکمیل پروژه (Completion) :
هیچ چیزی همچون تحویل پروژه به مشتری راضی، خوب و عالی نخواهد بود. پس به خودتان تبریک بگویید. شما می توانید باقی مانده هزینه خود را از مشتری بگیرید.
با داشتن یک فرایند مستحکم برای تکمیل پروژه طراحی شما نه تنها می توانید رابطه عمقیق تری با مشتری داشته باشید بلکه قادر خواهید بود کار به یادماندنی برایشان ایجاد کنید. این موضوع را مدنظر داشته باشید تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.