چگونه فرآیند سئو را با الگوریتم رنک برین گوگل همگام سازیم؟
جامعه سئو موارد زیادی در طول ماه های گذشته در مورد الگوریتم رنک برین شنیده است. گوگل در سال ۲۰۱۵ این الگوریتم را معرفی کرد اما چندین ماه است که افراد در مورد آن بحث و تبادل نظر می کنند. خوب حالا سوال اینجاست که رنک برین چه تغییراتی را در استراتژی های سئو ایجاد خواهد کرد و چگونه می توان آن را اعمال نمود؟ در این مقاله از سری مقالات آزانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.
رنک برین چیست؟
رنک برین الگوریتم هوش مصنوعی گوگل است که الگوریتم های بزرگ رتبه بندی در گوگل را تکمیل می کند. شما نباید آن را به عنوان یک فیلتر در نظر بگیرید. این گزینه به عنوان یک انطباق جدید یا فاکتوری است که در موتورهای جستجو به کار می رود. رنک برین به همراه هوش مصنوعی به صفحه نتایج جستجو در گوگل کمک می کند چیزی که افراد به دنبالش هستند را درک نماید و صفحه ای که بیشتر با جستجوی شما مرتبط است را نشان دهد. رنک برین می تواند بدون دخالت انسانی تکامل یابد و موارد مورد نیاز خود را بیاموزد. به طور خلاصه، رنک برین به گوگل اجازه می دهد باهوش تر و جذاب تر از قبل عمل کند.
چرا گوگل به رنک برین نیاز دارد؟
از همان روز اول، رنک برین اهمیت بسیار زیادی برای گوگل داشت. خوب این موضوع دلایل خاص خود را دارد. ما می دانیم که این گزینه سومین فاکتور مهم رتبه بندی برای گوگل است که بعد از محتوا و لینک های خارجی قرار می گیرد. قبل از سال ۲۰۱۵ گوگل دریافت که تقریبا ۱۵ درصد از جستجوهای تایپ شده توسط کاربران هرگز قبلا به کار نرفته بودند. آن ها برای موتورهای جستجو شناخته شده نبودند و گوگل نمی دانست چگونه با آن ها رفتار کند. هنوز هم ۱۵ درصد از این جستجوها جزو جستجوهای جدید هستند. در سال ۲۰۰۷، این نرخ حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد بود. خوب گوگل چگونه با این کوئری های ناشناخته دست و پنجه نرم می کرد؟
در برخی از موارد، گوگل از نمودار دانش برای شناسایی برخی از ورودی ها همچون موقعیت ها، شرکت ها و رویدادها استفاده می نمود. اما این موضوع هنوز هم کافی نبود. گوگل برای حدس زدن کلمات و معنای آن ها به هوش بیشتری نیاز داشت. اینجا دقیقا همان جایی بود که رنک برین توسعه یافت. مغز جدیدی که می توانست به موتورهای جستجو کمک کند. این هوش مصنوعی می توانست اشتباهات خود را درک کند و منطبق نماید. علاوه بر این، هوش مصنوعی به کار رفته در رنک برین به موتورهای جستجو اجازه داد تکامل بیشتری داشته باشند. شما یک کوئری را در گوگل تایپ می کنید، او نتایج جستجو را در اختیارتان قرار می دهد. تا به اینجای کار همه چیز طبیعی است. اما رنک برین فاکتورها و پارامترهای متعددی را مدنظر قرار می دهد که بر خلاف فاکتورهای کلاسیک سئوست:
- به جای نشان دادن صفحاتی که در برگیرنده کلمات موجود در کوئری است، الگوریتم تلاش می کند معنای این واژه ها و سوالات شما را بفهمد و نتایجی را ارائه کند که بیشتر از قبل با کوئری جستجو شده همخوانی دارد. این گزینه برای کوئری های غیر دقیق بسیار اهمیت دارد. هنوز روش استفاده شده را نمی دانیم اما می دانیم که رنک برین چگونه ارتباط بین کلمات را با کنار هم قرار دادن مفاهیم درک می کند و روشی که کلمات شناخته شده به هم مرتبط هستند را شناسایی می کند. اینکار می تواند ارتباط بین کلمات مختلف را تعیین کند. به طور مثال در تصویر زیر نتایج “کشاورزی خودکار” و هم معنی آن “کشاورزی هوشمندانه” را در نتایج جستجو نمایش می دهد.
- رضایت کاربر : رنک برین نحوه تعامل کاربر با صفحات را شناسایی می کند تا بداند در مورد نتیجه ای که به دست آورده است رضایت دارد یا خیر. این الگوریتم از محدوده کاملی از پارامترها استفاده می کند زیرا نمی توان چیزی را از گوگل پنهان کرد. نرخ کلیک طبیعی، زمان سپری شده، اثر pogo-sticking( بازگشت سریع کاربر به نتایج گوگل و بررسی سایر نتایج موجود)
رنک برین در عمل چه چیزی را تغییر خواهد داد؟
الگوریتم را بشناسید و خود را برای انطباق با آن آماده کنید:
دو مورد از پارامترهای درگیر شامل دو نتیجه مستقیم بر روی استراتژی های سئو هستند. از یک سو، در این شرایط نمی توان کلمات کلیدی متعددی را در متن گنجاند. از سوی دیگر، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی دیگر پذیرفته نیست و نمی تواند به درک موضوع به کار رفته در صفحه کمک کند.
صفحه شما باید تا جایی که ممکن است به کوئری جستجو شده مرتبط باشد. در این شرایط صفحه شما :
- محتوای غنی دارد که در برگیرنده اصطلاحات مرتبط برای پشتیبانی از مفهوم پشت کوئری است.
- می تواند به درستی به سوالات کاربران پاسخ دهد و انتظارات و نیت های آنان را برآورده سازد
- می تواند کاربر را راضی نگه دارد. سرعت صفحه، محتوای جذاب و سایر عناصر باعث می شود کلیک بر روی نتایج بهتر باشد.
به عبارت دیگر، اگر صفحه شما برای کوئری بیان کند که با موضوع آن منطبق نیست، نارضایتی کاربر به رنک برین اجازه می دهد صفحه شما را جزو نتایج نامرتبط در نظر بگیرد و از فهرست نتایج گوگل حذف نماید. در یک برهه زمانی شما مجبور بودید برای واژه های مختلف و کلمات کلیدی همچون dailymotion صفحه بهینه سازی شده ای ایجاد کنید، کلمه کلیدی را در آدرس، تگ عنوان، h1 قرار دهید و ۲۰ بار آن را در محتوا تکرار نمایید تا در صفحه اول گوگل باشید. اما این روزها کاربری که این واژه را تایپ می کند به دنبال سایت خاصی است یا حداقل به دنبال فایل های ویدئویی میگردد و علاقه ای به دایرکتوری ها یا یک صفحه بهینه سازی شده با این واژه ندارد.
مرتبط بودن و کافی بودن محتوا:
مهم ترین توصیه ای که درباره رنک برین وجود دارد این است که محتوای شما باید در برگیرنده چیزی باشد که در مورد آن صحبت می کنید. استفاده از واژه های مرتبط با مفهوم بسیار مهم است. البته لازم نیست از کلمات کلیدی متعددی که با هم کاملا متفاوت هستند در یک صفحه استفاده کنید. به عنوان مثال یک صفحه نمی تواند به طور همزمان در مورد Netflix shows و بازی های ویدئویی صحبت کند.
استفاده از نام اشخاص یکی از روش های خوب برای رنک برین است که بتواند موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید را شناسایی کند. به عنوان مثال زمانی که مقاله ای در مورد هری پاتر نوشته می شود باید نام اشخاص مختلف مرتبط با آن نیز در متن گنجانده شود. نام اشخاص به رنک برین کمک می کند ابهام موجود در موضوع صفحه را از بین ببرد. زمانی که شما در مورد جاگوار صحبت می کنید، در مورد باغ وحش Flech صحبت می کنید یا به افرادی اشاره دارید که فوتبالی را Jacksonville بازی می کنند؟
ابزارهای متعددی برای بررسی نام اشخاص یا نام های خاص در متن یا موضوع وجود دارد. IBM Toll یا ابزار سئوی oncrawl می تواند به شما کمک کند. روش دیگر برای غنی سازی محتوا بررسی واژه هایی است که از لحاظ معنایی شبیه هم هستند. این واژه ها برای موتورهای جستجو و موضوع شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. به چنین واژه هایی LSI گفته می شود. روشی که برای تعیین ارتباط بین واژه ها و مفهوم آن ها در محتوا به کار می رود. اینکار به شما اجازه می دهد مفهوم متن را به کمک واژه های مختلف به کاربر انتقال دهید. در این شرایط ردپایی را در اطراف متن خود ایجاد می کنید که به گوگل اجازه می دهد به کوئری های مختلف و بر اساس همین ردپا پاسخ مناسبی بدهد. در طول سال های گذشته، بیشتر ابزارهای سئو سعی کردند تجزیه و تحلیل واژه هایی که از لحاظ معنایی به هم مرتبط هستند را انجام دهند. مثلا اگر شما عاشق بازی های مختلف باشید می توانید مقاله ای در مورد این بازی ها بنویسید و در آن از واژه های مختلفی که از لحاظ معنایی به هم شبیه هستند استفاده کنید. در این شرایط جستجوی هر کدام از واژه ها به صفحه یا مقاله شما منجر می شود.
رضایت کاربران:
در نهایت باید به فکر بهبود رضایت همه جانبه کاربران خود باشید. سرعت سایت را بهبود ببخشید، محتوای با کیفیتی بنویسید، مقدمه کوتاهی برای جذب خواننده فراهم کنید. در این شرایط مقاله می تواند خود را از سایر مقالات متمایز کند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.