همه آن چیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید!
ضرورت نیاز شرکتها به وبسایت، انواع شیوههای طراحی سایت، مراحل طراحی یک سایت
رونق استارتاپها و کسبوکارهای کوچک و بزرگ، فضای مجازی را بیش از قبل گسترش داده است و سبب شده تا افراد بیشتری نیازهای خود را از طریق وبسایتها برآورده سازند. اگر شما به دنبال اهمیت و ضرورت اینکه چرا همه سازمانها و شرکتهای سنتی و غیرمجازی، نیاز به وبسایت دارند، برای راهاندازی یک وبسایت چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت و نیز انواع شیوههای طراحی سایتها کدام هستند، این مقاله را از دست ندهید و با دقت تا آخر مطالعه کنید.
معرفی ۶ دلیل محکم در ضرورت داشتن وبسایت برای شرکتها
چنانچه شما بهعنوان مدیر و مسئول هر سازمان، شرکت، ارگان دولتی، خصوصی و یا هر تشکلی دیگر، از فواید و مزایای یک وبسایت آگاه نیستید و به لزوم داشتن سایت اینترنتی، شک دارید، دلایل زیر شما را قانع خواهند کرد که همین امروز دستبهکار شوید و به فکر طراحی وبسایت موسسه باشید.
۱. کاتالوگ آنلاین
وبسایت همانند یک کاتالوگ و بروشور حاوی مطالب، عکس و فعالیتهای کاری سازمان و یا شرکت شما است. اطلاعرسانی همایشها، سمینارها، توضیحات محصولات و بسیاری از موارد دیگر در وبسایتها بهآسانی در بین همگان پخش میشود که همین امر سبب صرفهجویی در وقت نیز میگردد.
۲. صرفهجویی هزینهها
درست است که در هنگام طراحی یک وبسایت مجبور به پرداخت پول خواهید شد، اما در مقابل با حذف هزینههای اضافی از قبیل تبلیغات چاپی، کارمندان بیشتر جهت بازاریابی و اطلاعرسانی، سود بیشتری به دست میآورید. همچنین با استفاده از تبلیغات اینترنتی و بازارهای آنلاین نیز میتوانید کسب درآمد کنید.
۳. افزایش مخاطبان با گسترش حیطه کاری
هنگام داشتن یک وبسایت برای شرکت یا موسسه خود، مشتریان و مراجعهکنندگان حضوری منطقه، شهر و یا استان شما نیستند، بلکه تمام کشور و حتی با چندزبانه کردن وبسایت، اقصی نقاط دنیا از فعالیتها و محصولات شما دیدن خواهند کرد.
بیتردید، مشتریان بیشتر، درآمد شما را نیز افزایش خواهد داد.
۴. تجارت جهانی
وبسایت شرکت، درواقع مانند یک نمایشگاه بینالمللی و دائمی است که خدمات و محصولات را به بازارهای جهانی معرفی و شما را وارد دنیای تجارت الکترونیک میکند.
۵. خدماترسانی ۲۴ ساعته
خوبی وبسایت این است که هیچگاه تعطیل نیست و در تمام ساعات شبانهروز آماده برای پاسخگویی نیاز مراجعهکنندگان و مشتریان خود هست. بنابراین ابزار خوبی برای ارتباطی همیشگی، بیشتر و مؤثرتر با افرادی است که به سازمان و شرکت شما نیاز دارند.
۶. افزایش اعتبار و شهرت
داشتن وبسایت نشان بهروز بودن و اهمیت دادن به مشتریان است که سبب افزایش اعتماد در آنها گشته و اعتبار شرکت و سازمان را بالا میبرد و باعث شهرت بیشتر آن میشود.
آشنایی بیشتر با چگونگی طراحی وبسایتها
حالا که به اهمیت و ضرورت داشتن یک وبسایت برای شرکت و سازمان خود آشنا شدید، باید به فکر طراحی وبسایت باشید. پس در ابتدا بهتر است با انواع روشهای طراحی وبسایت آشنا شوید.
انواع روشهای طراحی سایت
وبسایتها بر اساس نیاز شرکت و موسسه بهطورکلی به دو شیوه استاتیک (ثابت) و دینامیک (پویا) تقسیم و توسط شرکتهای طراحی وبسایت پیادهسازی میشوند.
وبسایت با طراحی استاتیک
در این روش پس از طراحی امکان افزایش، کاهش و یا هرگونه تغییری توسط مدیر و ادمین سایت بهآسانی صورت نمیگیرد و فقط سالی یک الی دو بار طراح و متخصص مربوطه محتوای موردنیاز را بارگذاری میکنند.
معمولاً در وبسایت فقط یک صفحه جهت نمایش وجود دارد و برای سایتهایی که بیش از ۵ صفحه دارند، مقرونبهصرفه نیست.
برنامهنویسی سایتهای استاتیک با کدهای Html، CSS و جاوا اسکریپت انجام میگیرد.
کاربرد سایت استاتیک
این نوع طراحی سایت بیشتر برای موارد محدود و خاص و سایتهایی که اطلاعات آنها دائمی بوده و نیازی به تغییر ندارند، مناسب است.
فواید سایت استاتیک
ارزان بودن،
زمان کوتاه طراحی
فضای کم در هاست
سرعت بارگذاری بالا
سهولت بهینهسازی سئو
معایب سایت استاتیک
عدم امکان ثبت نظر کاربر
نبود قابلیت ثبتنام
عدم امکان بهروزرسانی توسط افراد غیرمتخصص
وبسایت با طراحی دینامیک
در این نوع طراحی، پس از آمادهسازی و تحویل سایت، هر شخصی بدون نیاز به علم و اطلاعات برنامهنویسی وب، بهآسانی میتواند به وبسایت محتوا اضافه و یا از آن حذف کند. همچنین موتورهای جستجوگر از این شیوه طراحی سایتها، بیشتر استقبال میکنند.
انواع شیوههای طراحی سایت دینامیک
جهت پیادهسازی و طراحی سایت، بسته به هزینه و زمانی که صرف میشود، دو نوع سیستم آماده کد باز و سیستم اختصاصی کد بسته تقسیم میشود.
طراحی وبسایت با سیستم کد باز و آماده
این نوع سیستمها بهصورت رایگان با نام “سیستم مدیریت محتوا” وجود دارند و همه افراد میتوانند آنها را دانلود کرده و به دلخواه ویرایش کنند. جوملا، وردپرس و دروپال مشهورترین سیستمهای (Open Source) هستند که بسیاری از شرکتها از آنها استفاده میکنند.
هزینه طراحی این نوع سیستم بسیار پایینتر است اما سایت اختصاصی نیست و تنها میتوان با افزونهها و قالبها، امکانات لازم را برای وبسایت فراهم کرد.
طراحی وبسایت با سیستم اختصاصی (CMS)
وبسایت موردنظر بر اساس تمام خواستهها و نیازهای مشتری، توسط شرکت طراحی سایت با استفاده از زبانهای برنامهنویسی ASP، PHP، ASP.NET و گاهی Ajex پیادهسازی میشود.
مزایای طراحی سایت دینامیک
– بهروزرسانی راحت توسط ادمین سایت
– پوشش تمام خدمات لازم به کاربر
– پشتیبانی از محتوای زیاد
– انعطافپذیری بالا
– امکان استفاده از چندین مدیر
– امنیت بالا
– پشتیبانی از سایتهای چندزبانه
– سهولت در استفاده
– جلوگیری از هزینههای اضافی پس از طراحی
معایب طراحی سایت دینامیک
– هزینه به نسبت بالاتر از استاتیک بهخصوص در طراحی سیستم اختصاصی
– سرعت پایینتر لود و بارگذاری
مراحل طراحی وبسایت
پس از انتخاب شیوه و روش طراحی وبسایت، با کمک شرکت طراح وبسایت، مراحل زیر سپریشده تا شرکت و سازمان شما به یک سایت اینترنتی مجهز شود.
۷ گام طلایی در طراحی وبسایت
گام اول
شناخت اهداف و جمعآوری اطلاعات
در ابتدا سناریو کلی وبسایت را باید نوشت. آشنایی و گردآوری اطلاعات از اینکه سایت به چه منظور و هدفی، جهت ارائه کدام محصول یا خدمت و از همه مهمتر برای استفاده چه افرادی قرار است طراحی شود.
گام دوم
برنامهریزی و رسم نقشه کلی سایت
طراحان وبسایت با کمک اطلاعات بهدستآمده از مرحله قبل بخشهای مختلف، تعداد صفحات، اطلاعات و محتوای هر صفحه، رنگبندی، تصاویر و هر آنچه نیاز سایت است را با توجه به علاقه مشتری لیست کرده و بر طبق آنها روند کار را برنامهریزی میکند.
گام سوم
طراحی نمونه اولیه سایت
در این زمان، طراح ایدهها و نیازهای سایت را به شکل ابتدایی تصویرسازی میکند. سپس نمونه را به مشتری ارائه داده تا اصطلاحات لازم انجام و توافقات صورت گیرد.
گام چهارم
برنامهنویسی و طراحی وبسایت
طراح سایت، یکی از روش طراحی سایت انتخاب، سپس کدنویسی را بهوسیله زبان برنامهنویسی و نرمافزار مناسب شروع میکند.
البته چنانچه از سیستمهای مدیریت محتوا آماده استفاده شود، نیازی به کدنویسی نیست و پس از دانلود سیستم موردنظر قابلیتها و پوستههای مختلف به سایت اضافه و آن را مطابق خواسته مشتری طراحی و پیادهسازی میکنند.
گام پنجم
آزمایش و تحویل سایت
پس از طراحی کامل سایت، تمام امکانات، اسکریپتها و بخشهای وبسایت تست شده تا اشکالات رفع و بازنگری گردند. بعد از تائید نهایی مشتری، FTP (پروتکل انتقال فایل) به او تحویل داده میشود.
گام ششم
انتخاب دامنه و هاست
دامنه، آدرس اینترنتی سایت است و هاست فضایی که از وبسایت میزبانی کرده و آن را به کاربران نمایش میدهد. دامنه و هاست را باید از شرکتهای سرویسدهنده خریداری کرد.
گام هفتم
بارگذاری، تبلیغ و نگهداری از سایت
سایت پس از طی مراحل بالا در اختیار کاربران فضای مجازی قرار میگیرد. از این پس با انواع روشهای تبلیغات اینترنتی میتوان آن را به دیگران معرفی کرد.
بهروزرسانی مداوم با تولید محتوای گوناگون و بهینهسازی سایت با توجه به اصول سئو در زنده نگهداشتن سایت و گسترش آن نقش به سزایی دارد.
سخن آخر
این مقاله، چکیده از ابتدا تا انتهای یک وبسایت بود. نقطه آغاز با اهمیت و ضرورت داشتن وبسایت برای شرکتها، سازمانها و اصناف گوناگون شروع شد و در انتها با معرفی کوتاه از روشهای طراحی سایت و همچنین مراحل طراحی سایت پایان پذیرفت.
باید اشاره کرد، هرچند داشتن وبسایت ضرورتی انکارناپذیر دارد اما داشتن یک وبسایت خوب با ترافیک بالای مخاطب بهآسانی امکانپذیر نیست و مستلزم مشاوره و استفاده از افراد زبده و متخصص طراح سایت است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.