نرخ تعامل در اینستاگرام چگونه اندازهگیری میشود؟
امروزه با گسترش شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام، سبب به وجود آمدن مفاهیم و اصطلاحات جدیدی در این زمینه شده است. اطلاع از این مفاهیم و نحوه اندازهگیری آنها برای فعالان اینستاگرامی بسیار مهم و حائز اهمیت است. نرخ تعامل یکی از کاربردیترین فاکتورهایی سنجش میزان موفقیت یک صفحه اینستاگرامی بوده که به بررسی روابط بین افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم میپردازد. اینکه اصولاً نرخ تعامل اینستاگرامی، اهمیت و کاربرد آن چیست و نیز چگونه میتوان نرخ تعامل یک پیج اینستاگرامی را محاسبه کرد.
نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟
به نسبت تعداد لایکها و کامنتهای یک پست به تعداد فالوورهای طی یک دوره مشخص نرخ تعامل اینستاگرام (Instagram Engagement Rate) گفته میشود. عدد به دست آمده از این تقسیم، میزان فعالیت افراد و بازدید آنها از پیج اینستاگرامی را نشان میدهد تا ادمینها از نحوه عملکرد و رشد پیج خود مطلع شوند. بنابراین نرخ تعامل هر پیج اینستاگرامی به چهار عامل زیر بستگی دارد:
۱. تعداد لایک
۲. تعداد کامنت
۳. تعداد فالوورها
۴. تعداد بازدیدها
روش محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام
نرخ تعامل اینستاگرام را میتوان هم دستی انجام داد و یا با ثبتنام در سایت https://scrunch.com به صورت کاملاً رایگان با دادن اطلاعات پیج خود آن را محاسبه و اندازهگیری کرد. برای پیجها با حجم بالای پست، کامنت و فالوور نرخ تعامل به صورت دستی بسیار وقتگیر خواهد بود که بهتر است این کار توسط سایت انجام شود.
در هر حال برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام اعداد را باید در فرمول زیر وارد کرد:
نرخ تعامل= [ (تعداد لایکها + تعداد پستها + تعداد اشتراکها) ÷ تعداد کل فالوورها ] × ۱۰۰
محاسبه نرخ تعامل یک پست اینستاگرامی
برای به دست آوردن نرخ تعامل یک پست از پیج اینستاگرامی، مجموع تعداد لایک، کامنت و سیوهای آن را حساب، سپس حاصل را بر تعداد فالوورها باید تقسیم کرد. در انتها آن عدد را در ۱۰۰ ضرب کرد تا نرخ تعامل به صورت درصدی به دست آید.
محاسبه نرخ تعامل یک پیج اینستاگرامی
چنانچه فرد بخواهد عملکرد پیج خود را در دوره مشخص تعیین کند باید مراحل زیر را سپری نماید:
۱. در ابتدا باید مجموع لایکها، کامنت و بازدیدهای پستهایی را که طی آن زمان به اشتراک گذاشته، به دست آورد. مثلاً اگر ظرف مدت ۳۰ روز ۲۰ پست در صفحه خود قرار داده باید تعداد لایک و کامنت تمام ۲۰ پست را با هم جمع کند.
۲. سپس میانگین عدد حاصل از مرحله قبلی را باید محاسبه کرد. بدین منظور مجموع تعداد لایکها و کامنتهای تمام پستها را به تعداد پستها تقسیم مینمایند. برای مثال قبلی باید بر عدد ۲۰ تقسیم شود.
۳. در این مرحله میانگین حاصله را بر تعداد کل فالوورهای پیج اینستاگرام خود باید تقسیم نمود.
۴. در پایان عدد به دست آمده از مرحله ۳ را در ۱۰۰ ضرب کرده تا نرخ تعامل اینستاگرامی به صورت درصدی مشخص گردد که به طور معمول عددی بین ۰ تا ۱۰ خواهد بود.
اهمیت و کاربرد اندازهگیری نرخ تعامل
طبق عملکرد مغز انسان و نیز تجربیات سایتها، محتوای تصویری مانند عکس و ویدئو بیشترین میزان اثرگذاری را در فرد دارد. با توجه به شیوه نمایش اینستاگرام و فراگیری بسیار بالای آن در سطح دنیا، این واقعیت بیشتر خود را نشان میدهد. به همین دلیل امروز بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام و به طور کلی کسبدرآمد از اینستاگرام بسیار رواج پیدا کرده است.
در این بین چنانچه فردی بخواهد بداند که کدام پیج اینستاگرامی برای تبلیغات مناسبتر و بهصرفهتر است و اینکه با پرداخت هزینهای مشخص چه مقدار بازخورد، لایک و یا کامنت به دست خواهد آورد، باید نرخ تعامل آن پیج را محاسبه و اندازهگیری نماید.
در واقع به علت وجود فالوورهای فیک و غیرواقعی، نمیتوان تنها با در نظر گرفتن تعداد فالوورها فهمید که پیج مناسبی هست یا خیر.
بر این اساس با محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام پیجهای مختلفی و مقایسه آنها با هم میتوان بهترین را انتخاب کرد. زیرا هر چه نرخ تعامل یک پیج اینستاگرامی بیشتر باشد، به همان میزان در ارتباط با مردم موفقتر عمل کرده است در نتیجه تبلیغات در آن بهتر و اقتصادیتر خواهد بود.
معمولاً برای یک پیج اینستاگرامی نرخ تعامل ۱ تا ۳ درصد، مناسب و استاندارد تلقی میشود. البته اگر از ۳ بیشتر باشد، بالطبع بسیار بهتر است.
راهکارهایی جهت افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
در نرخ تعامل اینستاگرام عوامل مختلفی دخیل هستند که باید در هنگام محاسبه در طول یک زمان به زمان پست گذاری و فاصله بین پستها، تکراری بودن و محتوای آنها توجه کافی کرد.
در پایان تجربه نشان میدهد که روشهای زیر در افزایش نرخ تعامل اینستاگرام مؤثر و مفید هستند:
۱۲ تکنیک طلایی برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
۱. استفاده از عکسهایی با کیفیت مناسب و اندازهای استاندارد
۲. کپشننویسی قوی و جذاب
۳. هشتگگذاری مناسب، بهاندازه و منحصربهفرد
۴. استفاده از دکمه فراخوان یا CTA
۵. ارسال پست در زمان مناسب و مشخص با فواصل معین
۶. برگزاری مسابقات مختلفی مانند تگ کردن دوستان، لایک کردن و یا پاسخ به پرسشها در کامنت
۷. قرار دادن استوریهای (Storeis) جذاب و کاربردی
۸. تولید و یا آپلود ویدئو
۹. جلوهسازی و زیباسازی تصاویر
۱۰. لایک کردن و کامنت گذاشتن در پیجهای دیگران به خصوص در حوزه فعالیت خود
۱۱. پاسخگویی به کامنتها
۱۲. استفاده از انواع روشهای تبلیغاتی اینستاگرامی
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.