بک لینک خوب، بک لینک بد و بهترین بک لینک
انواع مختلف بک لینک
به دست آوردن بک لینک ضروری ترین بخش برنامه سئویی شماست. همانطور که می دانید لینک ها به موتورهای جستجو می گویند که سایت شما شناخته شده، قابل اعتماد و مفید است و ارزش قرار گرفتن در بخش های بالایی صفحه نتایج جستجو را دارد. اما باید به خاطر داشته باشید که فقط تعداد بک لینک ها برای موتورهای جستجو جذاب نیست بلکه نوع بک لینک هم می تواند مهم باشد. بر اساس نوع لینک، بک لینک ها سطح متفاوتی از تاثیر را بر روی رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو و نتیجه ای که از آن به دست می آورید خواهید داشت. در این مقاله می خواهیم نگاهی مختصر به انواع مختلف بک لینک بیندازیم، ارزش آن ها را شرح دهیم و نکاتی را برای کسب بک لینک های موثر و ارزشمند ارائه کنیم.
۳ فاکتوری که بر روی ارزش بک لینک اثر می گذارد:
قبل از اینکه بخواهیم نگاهی به انواع بک لینک بیندازیم بهتر است ببینیم چه چیزی باعث ارزشمند شدن لینک ها می شود. همانطور که در قسمت بالا گفتیم همه بک لینک ها به یک شیوه ایجاد نمی شوند. انواع مختلفی از فاکتورها می تواند بر روی ارزش بک لینک اثر بگذارد. به همین خاطر است که می گوییم برخی از بک لینک ها نه تنها برای سئو مفید نیستند بلکه می توانند تاثیر منفی بر روی آن بگذارند.
سه فاکتور اصلی که بر روی ارزش لینک اثر می گذارد در برگیرنده موارد زیر است:
۱- اتوریتی سایتی که به شما لینک می دهد:
موثرترین و ارزشمندترین بک لینک ها از سایت هایی که کیفیت و اتوریتی بالایی دارند به دست می آیند. لینک از سایت هایی که منبع معتبری هستند می تواند سیگنال مثبتی به موتورهای جستجو ارسال کند. در مقابل سایت های کمتر شناخته شده و با کیفیت پایین چنین ویژگی ندارند. برای اینکه بتوانیم اتوریتی یک سایت و سپس ارزش بک لینک کسب شده از آن را بسنجیم بهتر است نگاهی به رتبه الکسای سایت بیندازیم. هر چقدر رتبه الکسای سایت بهتر باشد، لینک آن برای سئو بهتر است. سایت هایی که رتبه الکسای پایینی دارند معتبرتر از سایت هایی هستند که رتبه الکسای بالایی دارند. می توانید رتبه الکسا را به کمک ابزار Site overview الکسا بسنجید.
۲- وضعیت فالو و نوفالو لینک ها:
زمانی که صاحب سایت لینکی را به سایتش اضافه می کند از کد HTML استفاده می کند تا فالو یا نوفالو بودن آن را مشخص کند.
- لینک هایی که صفت فالو در خود دارند به موتورهای جستجو می گویند به آن ها توجه کنند و برای سئو بسیار ارزشمندند.
- در مقابل لینک های نوفالو به موتورهای جستجو می گویند لینک ها را نادیده بگیرند و ارزش کمتری برای سئو دارند.
از آنجایی که لینک های فالو سیگنال بهتری به موتورهای جستجو ارسال می کنند بسیار ارزشمندتر از لینک های نوفالو هستند. به همین خاطر باید از لینک های فالو استفاده کنید. با اینحال بک لینک های نوفالو هم می توانند ترافیکی به سمت سایت هدایت کنند پس این ها هم به نوبه خود ارزشمندند. برای اینکه بدانید لینکی فالو هست یا نوفالو بهتر است افزونه NoFollow Simple کروم استفاده کنید.
۳- موقعیت لینک بر روی سایت:
سایت ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند و ارزش بک لینک بر اساس قسمتی است که در ان قرار می گیرد. به خاطر داشته باشید که ارزشمندترین لینک ها در بدنه اصلی محتوای سایت قرار می گیرند. لینک ها ممکن است زمانی که در هدر، فوتر یا سایدبار صفحه قرار می گیرند ارزش یکسانی از موتورهای جستجو کسب نکنند. این گزینه یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که به هنگام کسب بک لینک های با کیفیت باید به خاطر داشته باشید. به دنبال کسب بک لینک هایی باشید که در بدنه اصلی محتوا قرار گرفته اند.
بهترین انواع بک لینک:
خوب حالا که می دانید بک لینک با ارزش چه نوع بک لینکی است بیایید نگاهی به بهترین بک لینک هایی بیندازیم که برای سئو مفید هستند.
وقتی کسب بک لینک را یاد می گیرید این استراتژی ها کمکتان می کنند نتایج بلندمدتی در دنیای سئو کسب کنید.
بک لینک های Editorial:
بهترین بک لینک ها برای سئو از منشن های Editorial به دست می آیند. منشن Editorial زمانی به دست می آید که نویسنده سایتی به سایت شما و محتوای با کیفیتی که در آن هست اشاره می کند و به آن لینک می دهد. این بک لینک ها ممکن است در برگیرنده موارد زیر باشد:
- اشاره کردن به یک نفر از شرکت یا بخشی از محتوای شما به عنوان منبع اطلاعات
- اشاره به سایت به عنوان منبع اطلاعات اضافی و بیشتر
- اشاره به سایت به عنوان ایجادکننده اینفوگرافیک
- قرار دادن سایت یا محتوای شما در لینک های Roundup
- مصاحبه با افرادی که به سایت شما مربوط هستند.
چگونه بک لینک های Editorial به دست بیاوریم؟
- بازاریابی محتوایی قدرتمندی برای خود ایجاد کنید.
- محتوای همیشه سبز و با کیفیتی ایجاد کنید تا به عنوان یک منبع ارزشمند عمل کند.
- محتوای قابل اشتراکی ایجاد کنید تا سایر سایت ها بخواهند درباره اش حرف بزنند.
- محتوایی منتشر کنید که سایت و برندتان را به عنوان رهبر فکری در صنعت معرفی کند و باعث شود سایر سایت ها به شما لینک بدهند یا بخواهند درباره تان حرف بزنند.
از Competitor Keyword Matrix الکسا استفاده کنید تا کیوردهای محبوب و موضوعات مهمی که درباره اش چیزی ننوشته اید بیابید. سپس این کلمات کلیدی محبوب را مورد استفاده قرار دهید و درباره اش موضوع جذابی بنویسید.
بک لینک های حاصل از پست مهمان:
پست مهمان هم یکی دیگر از روش های کسب بک لینک با ارزش است. زمانی که پست مهمانی را برای سایتی می نویسید، به شما اجازه داده می شود بک لینک editorial را هم در داخل محتوا بگنجانید. این نوع بک لینک ها روش قابل اعتمادی برای ایجاد اعتماد و اتوریتی از طریق سایت های تاثیرگذار هستند.
چگونه بک لینک های مربوط به پست مهمان را به دست آوریم؟
فهرستی از سایت های ارزشمند برای نوشتن پست مهمان را بیابید و دست به کار شوید.
بک لینک پروفایل های تجاری:
در بیشتر موارد زمانی که در دنیای آنلاین پروفایلی برای کسب وکارتان ایجاد می کنید می توانید لینکی هم به سایتتان بدهید. این لینک ها در فهرست های تجاری، شبکه های اجتماعی و دایرکتوری های مخصوص هر صنعت هستند که بسیار معتبر و قابل اعتمادند.
چگونه بک لینکی از پروفایل های تجاری به دست آوریم؟
پروفایلی در دایرکتوری ها و سایت های ریویوی معتبر که به صنعتتان مربوط هستند ایجاد کنید یا از خدمات Synup و Yext که این صفحات را برای ایجاد و مدیریت می کنند بهره ببرید.
لینک های وبینار:
ایجاد منبع ارزشمندی بر روی سایت معمولا سایر سایت ها را ترغیب می کند بهتان بک لینک بدهند. محتوای با کیفیتی که به کسب لینک منجر می شود وبینار است. معمولا سایر سایت ها به وبینارهای شما لینک می دهند و همین امر موجب کسب بک لینک و منشن می شود.
چگونه بک لینک های وبینار را به دست آوریم؟
وبینارهای خود را به صورت ضبط شده بر روی سایت قرار دهید تا افرادی که از سایت بازدید می کنند آن را ببینند و به آن لینک بدهند. از ترفیع و ترویج وبلاگ استفاده کنید تا بتوانید نظر افراد را به سمت سایت جذب کنید و سایت هایی که اجازه نوشتن پست مهمان را می دهند بیابید و از وبینار به عنوان منبع استفاده کنید.
لینک ابزارهای رایگان:
روش دیگری هم برای جذب لینک از سایت های با ارزش هست و آن هم ارائه ابزار رایگان می باشد. ابزار رایگان می تواند یک ابزار اساسی همچون محاسبه کننده بدهی یا نسخه تغییر یافته ای از ابزار پولی باشد. اگر این ابزارها به اندازه کافی ارزشمند باشد سایر افراد به آن لینک خواهند داد. علاوه بر این در نسخه های رایگان ابزارهای پولی می توانید دکمه های فراخوان اقدام به عمل را برای اشتراک ثبت کنید تا علاوه بر آگاهی از برند مشتری هم جذب نمایید.
چگونه از ابزارهای رایگان بک لینک به دست آوریم؟
یک سری ابزار ساده یا نسخه رایگان از ابزار پولی را ایجاد کنید. از ابزار Audience Overlap الکسا استفاده کنید تا سایت هایی را بیابید که مخاطب مشابهی با سایت شما دارند و به استفاده از این ابزارها مشتاقند. سپس در این سایت ها پست مهمان بنویسید و افراد را به سایتتان جذب کنید.
انواع خوب بک لینک:
بک لینک هایی هم هستند که ارزش بالایی همچون بک لینک های بالا ندارند اما باز هم می توانند از پروفایل کلی لینک ها پشتیبانی کنند و به بهبود سئوی سایتتان کمک کنند.
بک لینک های تشکر و تایید:
این نوع بک لینک ها زمانی به دست می آیند که سایتی شما را منشن کند و به خاطر حمایت یا اسپانسری بهتان لینک بدهد. این لینک ها معمولا به اندازه لینک های بالا ارزشمند نیستند اما باز هم می توانند مفید باشند. این ها منشن های ساده ای هستند:
- نشان می دهند برند هدیه ای داده است.
- فردی از برند در رویدادی شرکت کرده یا اسپانسر رویدادی بوده است.
- در برگیرنده تستیمونیال برای سایت است.
چگونه این نوع بک لینک ها را به دست آوریم؟
خوب برای اینکار بهتر است از ابزار Competitor Backlink Checker الکسا استفاده کنید تا بک لینک های رقبایتان را بیابید و ببینید آن ها از چه منبعی ترافیک به دست می آورند. سایت هایی که آن ها بک لینک تایید و تشکر گرفته اند را بیابید و ببینید شما هم می توانید از این نوع بک لینک ها استفاده کنید یا خیر.
بک لینک بیوی پست مهمان:
در برخی از موارد سایت های ارائه دهنده پست مهمان به شما اجازه نمی دهند به سایتتان در بدنه اصلی محتوا لینک بدهید. در چنین شرایطی می توانید بیوی خود را بنویسید ودر آن به سایتی که دارید لینک بدهید.
اگرچه این بک لینک ها به اندازه بک لینک هایی که از بدنه محتوا به دست می آیند ارزشمند نیستند اما باز هم می توانند ارزشی به پروفایل بک لینکتان بدهند.
چگونه این نوع بک لینک را به دست آوریم؟
از همان استراتژی که برای نوشتن پست مهمان ذکر کردیم استفاده کنید و بک لینک رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید از کجا لینک پست مهمان به دست آورده اند.
بک لینک Badge:
یکی از روش های به دست آوردن بک لینک فراهم آوردن ارزش برای سایر سایت ها از طریق نشان های مربوط به برند است. نشان برند جایزه ای است که برند ایجاد می کند و به سایر سایت ها به عنوان نماد می دهد. به عنوان مثال شما می توانید فهرست ده سایت برتر یا بهترین برندهایی که در سایتتان بوده اند ایجاد کنید و سپس به هر کدام از برندها در فهرستتان یک نشان بدهید و وضعیتشان را نشان دهید. می توانید بر روی آن نشان یک لینک به مقاله بدهید.
چگونه این نوع بک لینک ها را به دست آوریم؟ به دنبال گروهی از سایت ها باشید که می توانید کنار هم جمع کنید و برای شناسایی شان از نشان استفاده کنید. برای یافتن سایت های مشابه از ابزار Audience Overlap الکسا استفاده کنید و سایت هایی که مخاطب مشابهی دارند را بیابید.
بک لینک های اطلاعیه رسمی:
اطلاعیه های رسمی برای تلاش های بازاریابی هم کاربرد دارند. آن ها می توانند رسانه ها را درباره شما آگاه سازند و به کسب بک لینک کمک کنند. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که اگر این روش به درستی اجرا نشود ارزشی برایتان نخواهد داشت. تنها اطلاعیه رسمی را زمانی بنویسید و منتشر کنید که سایتتان مطلب ارزشمندی برای اشتراک دارد. این استراتژی می تواند به کسب بک لینک کمک کند.
چگونه این نوع بک لینک ها را به دست آوریم؟
زمانی که برند شما خبر مهمی دارد یک اطلاعیه رسمی بنویسید و از سرویس هایی همچون PRWeb و Newswire استفاده کنید تا آن ها را توزیع نمایید.
بک لینک کامنت ها:
زمانی که بر روی پست وبلاگی کامنت می گذارید می توانید به سایتتان بک لینک بدهید. این موضوع معمولا از طرف اسپمرها مورد سوء استفاده قرار گرفته است اما اگر بر روی یک پست وبلاگی با کیفیت کامنت بگذارید می توانیدیک بک لینک ارزشمند هم به دست آورید و ترافیکی به سمت سایت جذب کنید و دیده شدن برندتان را بیشتر نمایید.
چگونه بک لینک کامنتی به دست آوریم؟ در انجام این استراتژی زیاده روی نکنید. تنها بر روی ارسال کامنت در سایت های با کیفیت و مرتبط یا انجمن های صنعتتان تمرکز داشته باشید. برای یافتن سایت هایی که به صنعت و مخاطبتان مرتبط است از ابزار Audience Overlap الکسا استفاده کنید تا سایت های مشابه را بیابید.
بک لینک های نوع بد:
از آنجایی که کسب بک لینک های با کیفیت بخش مهمی از سئوست برخی ها فکر می کنند هر بک لینکی را می توانند به دست آورند و از آن استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که هر لینکی نمی تواند ارزشمند باشد. برخی از لینک ها هیچ ارزشی ندارند و برخی هم بر روی سئو تاثیر منفی می گذارند. زمانی که می خواهید لینک بیلدینگ کنید از موارد زیر پرهیز نمایید.
لینک های پولی:
اگرچه این روش به نظر ساده و آسان می رسد اما نباید برای کسب لینک به سایت ها با ناشران پول بدهید. گوگل به طور واضح بیان کرده است که خرید یا فروش لینک می تواند تاثیر منفی بر روی رتبه بندی سایتتان داشته باشد.
اطلاعیه های رسمی بی ارزش:
همانطور که در بالا گفتیم اطلاعیه های رسمی با ارزش به برندتان کمک می کند لینک با ارزشی کسب نماید. اما اگر برند به طور مداوم اطلاعیه های رسمی را منتشر کند که ارزشمند نیستند و فقط برای کسب بک لینک نوشته اند قطعا اسپم می شود.
دایرکتوری های عمومی مقالات و کسب وکار :
در مورد فهرست دایرکتوری ها هم نباید زیاده روی کنید. به دایرکتوری های مرتبط، معتبر و قابل اعتماد سر بزنید و از آن ها استفاده کنید و در دایرکتوری های اسپم که فقط برای کسب بک لینک طراحی شده اند فعالیت نداشته باشید.
لینک انجمن ها:
ملحق شدن به ده ها انجمن فقط برای کسب بک لینک هم می تواند استراتژی بدی برایتان باشد. فقط به انجمن های با کیفیت ملحق شوید و در بحث های آن شرکت کنید.
سپس به فکر کسب بک لینک باشید. اسپم نکنید.
استراتژی لینک بیلدینگ بهتری داشته باشید:
همانطور که مشاهده کردید بک لینک ها بخش مهم و البته ضروری از استراتژی سئوی شما هستند. به خاطر داشته باشید که کیفیت بک لینک ها از کمیت آن ها بسیار مفیدتر است. انواع مختلفی از بک لینک ها هستند که سطح ارزش و اعتبار متفاوتی هم دارند. برنامه لینک بیلدینگ خود را ایجاد کنید که ارزشمند باشد و بهتان کمک کند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.