چگونه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشیم؟
آیا تابحال نام اینفلوئنسر مارکتینگ به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید یکی از بهترین روش های بازاریابی، استفاده از تبلیغات غیر مستقیم می باشد؟ بهترین راه برای فروش محصولات موجود در بازار چیست؟ تعداد فالور بالای اینستاگرام نشانگر چیست؟
نقش افراد مشهور در اینفلوئنسر مارکتینگ
همانطور که می دانید، تبلیغات از طریق تلویزیون و دیگر رسانه های ارتباط جمعی و سنتی، دیگر مانند روش های جدید بازاریابی عمل نمی کند. در حال حاضر، در دنیای تبلیغات امروز، هر چه معرفی کالا نامحسوس تر باشد، احتمال موفقیت در فروش آن بیشتر می باشد. حال، چه بهتر که این معرفی از زبان کسانی شنیده شود که تاثیر زیادی روی عامه مردم دارند و شناخته شده هستند.
حتما متوجه شدید که کدام تبلیغات مد نظر ماست! بازاریابی از طریق افراد بانفوذ و مشهور یا اینفلوئنسر مارکتینگ !
بارها دیده ایم که کالایی خاص توسط فردی مشهور و صاحب نام که برای مردم محبوب است معرفی شده است. این معرفی به گونه ای است که در ظاهر کسی را برای خرید محصولی، تشویق نمی کند. فرد مورد نظر، تنها تجربه شخصی خود را در رابطه با مصرف کالایی که در دست دارد می گوید. اما به شکلی تبلیغاتی از محاسن آن صحبت می کند که بیننده تنها با توضیحات او مجاب به خرید محصول می شود.
اینگونه تبلیغات از نفوذ و مقبولیت افراد صاحب نام استفاده می کنند و برای انواع کالاها از جمله پوشاک، مواد غذایی، لوازم آرایشی بهداشتی و … اعتبار می گیرند. مشتری، با علاقه و اعتمادی که در ذهن خود به افراد تاثیرگذار یا مشهور داشته است، این کالا را نیز صرف دیده شدن با همان فرد، به راحتی می پذیرد و کمتر پیش می آید که دوباره بخواهد راجع به آن تحقیقی کند.
کما اینکه حتی اگر در نظر اول هم به تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ اعتماد صرف نداشته باشد، با پس زمینه ای که این تبلیغات برای او ساخته اند، به راحتی با محصول موافق می شود و در جهت خرید آن اقدام می کند.
صفحه های مجازی و سایت های افراد مشهور، محل مناسبی برای پیدا کردن اینفلوئنسر شما هستند. اینکه افراد در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، هر روز سعی می کنند تا فالورهای جدیدی کسب کنند بی علت نیست.
بیشتر کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ ،در محیط اینستاگرام منتشر می شوند و اعتبار افراد نیز از طریق میزان دنبال کننده ها یا فالورهای شخص تخمین زده می شود. اما این اعتبار، در بسیاری از موارد، مانند طبلی توخالی است زیرا افراد به راحتی می توانند فالور بخرند.
نمونه هایی از اینفلوئنسرهای تاثیرگذار در اینستاگرام
اهمیت داشتن هدف در کمپین اینفلوئنسر موفق:
با گسترش اینترنت و فضاهای مجازی شاهد شیوع هرچه بیشتر اینفلوئنسر مارکتینگ ها هستیم و انتظار می رود در آینده این روش بازاریابی رشد چشم گیری داشته باشد. چرا که افراد مشهور و صاحب اعتبار همیشه وجود دارند و مردم نیز اعتماد کافی را برای این افراد خرج می کنند.
بسیاری از شرکت ها و صاحبان کسب و کار، تصور می کنند برای داشتن یک بازاریابی تاثیرگذار، تنها استفاده از افرادی که میزان طرفداران یا فالورهای فوق العاده ای دارند، کافی است. اما هر عقل سلیمی متوجه می شود که موضوع دیگری حائز اهمیت است. هدف!
آنچه یک کمپین اینفلوونسر مارکتینگ را موفق می کند، استفاده از افراد به عنوان ابزار تجاری نیست؛ بلکه هدف از انجام این تبلیغات است که فروش را بیشتر کرده و موفقیت کسب و کار مورد نظر را تضمین می کند. در هر امری هدف و نیت، مهم ترین بخش انجام آن را تشکیل می دهند.
ابندا باید بدانید که در تبلیغات مذکور، چه مواردی باید ذکر شوند؟ کدام موضوعات بیشتر مورد توجه بیننده قرار بگیرند؟ هدف از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برای این برند چیست؟ چقدر برای اینفلوئنسر مارکتینگ، بودجه در نظر گرفته اید؟
اینفلوئنسر مورد نظر ما باید بیشترین هماهنگی را نسبت به دیگر افراد مشهور با محصول عرضه شده داشته باشد و تنها تعداد فالور مد نظر ما نیست. برای مثال، برای تبلیغ یک داروی پوستی، باید فرد تاثیرگذار، با پوست خوب خود، گفته هایش را تایید کند. به عبارتی دیگر، اگر فرد تاثیرگذار ما تپل باشد و از محصولات لاغری صحبت کند، هیچ تاثیری روی مخاطب نخواهد داشت و هیچ کس حرف او را باور نمی کند. زیرا شاهدی برای تایید حرف او نمی بیند.
بسیاری از برندها، استفاده از افراد بسیار معروف و شناخته شده را نیز جزو خط قرمزهای تبلیغاتی خود می دانند و آن را توهین به شعور مشتری می دانند و از افرادی استفاده می کنند که تاثیرگذار هستند و اعتبار دارند، اما چندان شهرت ندارند.
اینفلوئنسر مارکتینگ موفق از طریق شبکه های اجتماعی
روش های تاثیرگذاری بیشتر اینفلوئنسر مارکتینگ بر مخاطب:
اگر می خواهید محصول تبلیغاتی شما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، نکاتی را در رابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ رعایت کنید:
- وقتی شخص تاثیرگذار مرتبط با کالا یا خدمات عرضه شده خود را پیدا کردید، یک بار از او استفاده نکنید. در ابتدا با او مذاکره کرده و به او بگویید که این کار ادامه دار است و اگر موافق نبود، فرد دیگری را برای این کار انتخاب کنید. زیرا مشتریان، نسبت به کالای شما و آن شخص، شرطی می شوند و نیاز دارند هر بار که کالای مورد نظر را می بینند، شخص اینفلوئنسر را نیز همراه آن ببینند. پس انجام اینفلوئنسر مارکتینگ تنها برای یک بار نتیجه ای ندارد و فقط وقت و هزینه شما را می گیرد.
- در تبلیغات خود، سعی نکنید مخاطب را گول بزنید. شک نکنید که او به راحتی این نیت شما را می فهمد و از تماشا و خرید تبلیغات شما فرار می کند. سعی کنید مشخصات کالا را به طور کامل بیان کنید و حتی در بعضی موارد معایب و ایرادات کوچکی هم برای آن ذکر کنید تا مخاطب بتواند به شما و برندتان اطمینان کند.
- برای خرید مشتری جایزه در نظر بگیرید. این تکنیک بسیاری از برندهای رو به افول را که دیگر امیدی به ادامه کار نداشتند، دوباره پویا کرده است. وقتی مشتری جنس شما را نیاز دارد و قصد خرید از شما را دارد، با وسوسه گرفتن جایزه، تصمیم خود را قطعی می کند و از شما خرید می کند.
- قبل از پخش شدن آگهی اینفلوئنسر مارکتینگ ، حتما چند بار خودتان و افراد کارشناس در این زمینه، آن را ببینید و بررسی کنید. تک تک جملات و تاثیر آن ها را بر مخاطب عام بسنجید و هر کدام نیاز به اصلاح داشت، بدون تعصب اصلاح کنید. مراقب باشید تبلیغاتتان رنگ و بوی آگهی بازرگانی نگیرد که این موضوع به شدت برای مشتریان، منفور است.
- با کسی که برای شما به عنوان اینفلوئنسر کار می کند، رابطه نزدیکی برقرار کنید و صرفا او را به عنوان کارمند خود نبینید. از نفوذ او غافل نشوید که او خود به تنهایی می تواند در زندگی شخصی اش، یک عامل تبلیغ کالای شما باشد. در نظر داشته باشید که اگر مشتری صداقت شخص اینفلوئنسر را باور کند، فروش شما قابل پیش بینی نخواهد بود.
در نتیجه، مشاهده می کنیم که تبلیغات سنتی و مشخص، کم کم جای خود را به تبلیغات نامحسوس و مدرن می دهند. چرا که فضاهای مجازی مکانی برای تبادل اطلاعات و گزینش بهترین محصول برای خرید می باشند. به همین دلیل است که حدود ۷۰ درصد از برندهای ایرانی و خارجی، کالاهای خود را در این محیط باز معرفی می کنند.
سهولت استفاده و رایگان بودن خدمات شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام ، روز به روز بر تعداد کسانی که از آن استفاده می کنند می افزاید و بستری مناسب برای شناسایی برندها و شرکت های مختلف ایجاد می کند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.