انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی
با توجه به گسترش روز افزون کاربران رسانه های اجتماعی محبوبی همچون اینستاگرام، اکثر برندها برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری در سراسر جهان، نیاز به بازاریایی تأثیرگذار اینفلوئنسرها در این رسانه های اجتماعی دارند. به عبارت دیگر بازاریابی اینفلوئنسر فرصتی برای برندها ایجاد می کند تا با استفاده از یک استراتژی بازاریابی مناسب، جذاب و خوش ساخت در رسانه های اجتماعی، خود را به طیف گسترده ای از مخاطبان معرفی نمایند. در اینجا به انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی و نقش هر کدام در توسعه تجارت شما می پردازیم.
با توجه به گسترش روز افزون کاربران رسانه های اجتماعی محبوبی همچون اینستاگرام، اکثر برندها برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری در سراسر جهان، نیاز به بازاریایی تأثیرگذار اینفلوئنسرها در این رسانه های اجتماعی دارند. به عبارت دیگر بازاریابی اینفلوئنسر فرصتی برای برندها ایجاد می کند تا با استفاده از یک استراتژی بازاریابی مناسب، جذاب و خوش ساخت در رسانه های اجتماعی، خود را به طیف گسترده ای از مخاطبان معرفی نمایند. در اینجا به انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی و نقش هر کدام در توسعه تجارت شما می پردازیم.
خوب است بدانید طبق مطالعات صورت گرفته به ازای هر دلاری که به یک اینفلوئنسر پرطرفدار اینستاگرامی جهت تبلیغ کسب و کار خود می پردازید به طور متوسط ۷٫۶۵ دلار دریافت می کنید. تعجب نکنید! چرا که قدرت یک اینفلوئنسر در جذب مشتری می تواند تا این حد زیاد باشد. از این رو می توانید مارک های زیادی را مشاهده کنید که مایل به تبلیغ در رسانه های اجتماعی محبوب برای معرفی برند خود هستند.
اما هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد تا بازاریابی کسب و کار خود را به یک اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی بسپارد، با انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی رو به رو می شود که این تنوع انتخاب مناسب ترین اینفلوئنسر را کمی دشوار می کند. آگاهی از انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی و فعالیت هر کدام از آنها می تواند برای انتخاب راحت تر یک اینفلوئنسر به ما کمک کند.
معرفی انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی
به طور کلی اینفلوئنسر یک شخص یا گروه مورد اعتماد کاربران آنلاین در فضای مجازی است که از محبوبیت و معروفیت گسترده ای برخوردار می باشد، در حدی که می تواند بر تصمیمات خرید دیگران نیز تأثیرگذار باشد. اینفلوئنسرها از یک چهره شناخته شده مانند بازیگران و فوتبالیست ها تا کمپین های تبلیغاتی و افراد پر مخاطب در شبکه های اجتماعی را شامل می شوند.
نکته اصلی در خصوص این اشخاص یا شرکت ها تخصص و تجربه کافی آنها در برقراری رابطه قوی با مخاطبان برای بازاریابی یک محصول یا خدمات خاص است.
اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بر اساس تعداد دنبال کننده هایشان به چهار دسته کلی تقسیم میشوند:
- مگا اینفلوئنسرها دارای ۱ میلیون دنبال کننده به بالا هستند.
- ماکرو اینفلوئنسرها دارای ۱۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده هستند.
- میکرو اینفلوئنسرها ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دنبال کننده دارند.
- نانو اینفلوئنسرها از ۱۰ هزار دنبال کننده و یا کمتر برخوردارند.
مسلما هر چه تعداد دنبال کننده شخص یا گروهی بیشتر باشد از شهرت بیشتری در میان مخاطبان برخوردار است. به این ترتیب بازاریابی این اینفلوئنسرها می تواند موثرتر اما پر هزینه تر باشد. در ادامه به اشخاصی که در هر یک از این دسته بندی قرار می گیرند اشاره خواهیم کرد.
معرفی مگا اینفلوئنسرها (۱ میلیون دنبال کننده به بالا)
مگا اینفلوئنسرها اغلب شامل سلبریتی هایی همچون خوانندگان، فوتبالیست ها و بازیگران تلویزیون و سینما می شود. البته در این میان افرادی هم هستند که فقط در شبکه های مجازی توانسته اند به شهرت و محبوبیت زیادی دست یابند.
معمولا فقط برندهای بزرگ می توانند از پس قیمت های بسیار بالای تبلیغات سلبریتی ها برآیند. درست است که با توجه به معروفیت این اشخاص احتمالا می توانید در سریع ترین زمان برند خود را به هزاران و حتی میلیون ها نفر معرفی کنید. اما به هر حال یک نکته منفی نیز در همکاری با این اینفلوئنسر ها وجود دارد. در واقع حجم بالای مخاطب باعث شده تا برخی از این افراد رابطه صمیمی کمتری با دنبال کننده های خود داشته باشند.
بنابراین ممکن است مخاطبان توجه خاصی به تبلیغاتی که از طرف این افراد صورت می گیرد نداشته باشند. بنابراین اگر قصد انتخاب سلبریتی ها را برای معرفی برند خود دارید حتما میزان صمیمیت این افراد با دنبال کننده ها را در نظر بگیرید.
معرفی ماکرو اینفلوئنسر ها (۱۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده)
این نوع از اینفلوئنسر ها معمولا برای تبلیغ بسیاری از کسب و کارها ایده آل به نظر می رسند. چرا که هم از تعداد بسیار زیادی مخاطب با نرخ تعامل بالا در اینستاگرام برخوردار هستند و هم در زمینه تخصصی خاصی به طور حرفه ای فعالیت دارند. به همین خاطر اکثر دنبال کننده های آنها معمولا به حوزه فعالیتشان علاقه مند هستند. بنابراین از بهترین بازار هدف در حوزه تخصصی خود برخوردارند.
ماکرو اینفلوئنسر ها شناخت خوبی از مخاطبانشان دارند و با گذشت سال ها توانسته اند اعتماد آنها را جلب نمایند. بنابراین با توجه به ارزشی که برای مخاطبان خود قائل هستند دوست ندارند با یک تبلیغ بی ربط اعتبار خود را از دست بدهند. به این ترتیب این نوع از اینفلوئنسر ها تنها تبلیغات مرتبط با حوزه فعالیت خودشان را قبول می کنند. نرخ های رایج برای بازاریابی ماکرو اینفلوئنسر ها معمولا از ۲۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان می باشد.
معرفی میکرو اینفلوئنسر ها (۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دنبال کننده)
میکرو اینفلوئنسر ها اغلب با کسب و کارهای تازه کار و برندهای کوچکتر کار می کنند. میزان بازدید پست های میکرو اینفلوئنسرها نسبت به ماکرو اینفلوئنسر ها کمتر است اما با این وجود به خاطر تمرکز بیشتری که بر روی تخصص خود دارند و همینطور نرخ تعامل بالا با مخاطبین، مورد اعتماد خیلی از دنبال کننده ها قرار گرفته اند. بنابراین میکرو اینفلوئنسر هم گزینه بسیار خوبی برای جذب مشتری می باشد و حتی گاهی اوقات از ماکرو اینفلوئنسر نیز بهتر عمل می کند.
در صورتی که بازار هدف مرتبطی با فعالیت میکرو اینفلوئنسر مورد نظر خود دارید این فرصت را از دست ندهید.
معرفی نانو اینفلوئنسر ها (۱۰ هزار دنبال کننده و یا کمتر)
معمولا اینفلوئنسرهایی که در این دسته قرار می گیرند تنها در منطقه جغرافیایی خودشان تاثیر گذار هستند. به همین خاطر به آنها اینفلوئنسرهای محلی هم گفته می شود. به نسبت دیگر انواع اینفلوئنسر ها ممکن است به نظر برسد که همکاری با این افراد چندان بازدید و نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت. اما نکته مثبت در خصوص این افراد ارتباط بسیار نزدیک آنها با تک تک دنبال کننده هایشان است.
برای برند های نوپا و کوچک که قصد تبلیغ در بازار محلی خود را دارند و همینطور از سرمایه چندانی برای تبلیغات برخوردار نیستند کار با این اینفلوئنسرها بسیار مناسب می باشد. به خاطر رابطه دوستانه نانو اینفلوئنسر ها با مخاطبانشان احتمال این که بعد از تبلیغ برند شما هر کدام از آنها به مشتری ثابت کسب و کار شما تبدیل شوند زیاد است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.