بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) نوعی بازاریابی آنلاین وب سایت در اینترنت است که شامل ارتقاء رتبه ی وب سایت ها با افزایش بازدید آنها در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. SEM در واقع مخفف اصطلاح انگلیسی بازاریابی موتورهای جستجو است و شامل وظایفی می شود که به موتورهای جستجو مانند گوگل ، یاهو و بینگ کمک می کند تا وب سایت شما را پیدا کرده و رتبه بندی کنند.
به عبارت دیگر SEM شامل مجموعه کارهایی است که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید هنگامی که کاربر اطلاعات مربوط به تجارت شما را جستجو می کند وب سایت شما در نتایج موتور جستجو ، ظاهر می گردد. در ادامه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ شرکت بهیدو در خصوص بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و انواع روش های آن بیشتر توضیح می دهند.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) نوعی بازاریابی آنلاین وب سایت در اینترنت است که شامل ارتقاء رتبه ی وب سایت ها با افزایش بازدید آنها در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. SEM در واقع مخفف اصطلاح انگلیسی بازاریابی موتورهای جستجو است و شامل وظایفی می شود که به موتورهای جستجو مانند گوگل ، یاهو و بینگ کمک می کند تا وب سایت شما را پیدا کرده و رتبه بندی کنند.
به عبارت دیگر SEM شامل مجموعه کارهایی است که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید هنگامی که کاربر اطلاعات مربوط به تجارت شما را جستجو می کند وب سایت شما در نتایج موتور جستجو ، ظاهر می گردد. در ادامه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ شرکت بهیدو در خصوص بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و انواع روش های آن بیشتر توضیح می دهند.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟
SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو عملی است که از استراتژی های پرداختی برای افزایش قابلیت جستجو در اینترنت استفاده می کند. در گذشته ، بازاریابی موتور جستجو اصطلاحی بود که صرفا برای توصیف بهینه سازی موتور جستجو ( سئو ) و دیگر روش های افزایش بازدید در جستجوی اینترنتی استفاده می شد. در حال حاضر نیز حوزه استفاده از این اصطلاح بیشتر گسترش یافته و شامل مواردی می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
در واقع فروشگاه های آنلاین برای توسعه خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ و نمایش محصولاتشان در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) می بایست هزینه ای پرداخت نمایند. با پرداخت این هزینه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کلمات کلیدی انتخاب شده ی آنها را مورد هدف قرار می دهند تا وقتی کاربر به جستجوی این اصطلاحات می پردازد ، آگهی های موجود از آن مارک تجاری را مشاهده نماید.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل موارد زیر است:
-
تحقیق کلمات کلیدی یا همان تحقیقات بازار آنلاین
نتایج بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) متمرکز بر کلمات کلیدی ارگانیک موجود در محتوای وب سایت شما است. بنابراین برای موفقیت در فروش آنلاین از طریق وب سایت خود ، باید از نظر عبارات کلیدی در گوگل رتبه خوبی داشته باشید.
در واقع هنگامی که کاربر برای جستجوی محصول وارد موتورهای جستجو می شود ، اغلب از عبارات کلیدی مرتبط با محصول مورد نظر خود استفاده می کند. این عبارات کلیدی در محدوده جغرافیای مربوط به تجارت شما قرار دارد. مثلا کاربر برای خرید یک کرم ضد آفتاب ممکن است از کلمات کلیدی مثل بهترین ضدآفتاب پوست خشک، ضد آفتاب با قیمت مناسب، ضدآفتاب جدید، SPF ضد آفتاب و نمونه های مشابه دیگر استفاده کند که همگی این عبارات کلیدی به محصولات مراقبت از پوست اختصاص دارند.
متاسفانه اغلب اوقات افرادی را می بینیم که وب سایت آنها تنها چشم انداز تجاری آنها را نشان می دهد. یعنی آنها فقط به این فکر کرده اند که تجارت و محصولات و خدمات خود را در اینترنت عرضه کنند اما به این فکر نمی کنند که مشتریانشان ، مارک ها و محصولات آنها را چگونه در اینترنت پیدا کنند. این امر بسیار حیاتی است زیرا این همان چیزی است که افراد هنگام جستجوی آن محصولات یا خدمات خاص در موتور جستجو تایپ می کنند. به این ترتیب تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا از طریق آن بفهمید افراد از چه عباراتی برای جستجوی محصولات شما استفاده می کنند. تجربه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ نشان می دهد ، معمولاً تعداد کلمات کلیدی برای هر کدام از مشاغل خاص بسیار زیاد است.
-
ایجاد محتوای وب سایت مشتری مدار
با درج مطالب در وب سایت خود که به طور خاص بر روی درخواست مشتری شما متمرکز شده است ، شما در حال لینک دادن تجارت خود از طریق گوگل به مشتریان احتمالی خود هستید. این فرآیند یعنی تولید محتوای وب سایت متمرکز بر مشتری ، همان چیزی است که ما به عنوان بخشی از بازاریابی موتور جستجو در نظر داریم.
برای مثال بسیاری از مشاغل مستقر در حوزه خدمات نمی خواهند قیمت ها را در وب سایت های خود قید کنند ، زیرا قیمت ها برای موارد مختلف متفاوت است و یا نمی خواهند رقبا از قیمت های آنها مطلع شوند. اما ، اگر کاربر کلماتی نظیر “هزینه” یا “قیمت گذاری” در مورد آن خدمات را جستجو کند، در صورتی که در محتوای وب سایت شما از کلمات کلیدی نظیر محدوده قیمت یا قیمت گذاری استفاده شده باشد به احتمال زیاد وب سایت شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل به کاربر نشان داده می شود. به این ترتیب تمرکز بر محتوایی که مشتریان شما می خواهند در SEM بسیار مهم است.
-
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو
سئو (SEO) یکی دیگر از روش های بازاریابی موتورهای جستجو است. این روش با استفاده از تکنیک های مختلف به موتورهای جستجو کمک می کند تا در مورد سایت و صفحات وب سایت شما اطلاعاتی کسب کنند تا گوگال بتواند رتبه سایت شما را تعیین کرده و در جایگاه درست در نتایج جستجو قرار دهد.
این تکنیک ها شامل مواردی مانند استفاده از عناوین ، کلمات کلیدی و توضیحات در متا و به کار بردن درست تگ های یک وب سایت و صفحه وب است. علاوه بر این تهیه محتوای مرتبط با موضوع ، استفاده از برچسب های مختلف و پیوند به منابع آنلاین با کیفیت نیز می تواند در سئو سایت موثر باشد.
برای سئو قوانین خاصی تعریف شده است. مثلا مطالب وب سایت شما باید منحصر به فرد باشد. وب سایت و صفحات باید کاملاً ساختار داشته باشند و شامل محتوای مربوط به صفحه و خارج از صفحه باشند. همچنین برای نتیجه گیری بهینه سازی موتورهای جستجو باید به صورت مداوم صورت بگیرد و با گزارش دهی منظم (مثلا به صورت ماهانه)، جزئیات رتبه بندی و ترافیک وب سایت همراه باشد.
-
PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک
تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) یکی دیگر از روش های محبوب SEM است. برای مثال تبلیغات بنری و متنی موجود در وب سایت های خبری می توانند به همین روش باشند. در این روش به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ می شود ، از مشتری پول کسر می گردد. بنابراین سایت تبلیغ کننده محصولات شما فقط به ازای تعداد کلیک های کاربران اینترنتی بر روی بنر تبلیغاتی شما در سایت ، هزینه دریافت می کند.
یک مثال مطرح در حوزه PPC ، گوگل ادوردز است. برنامه Adwords Google تبلیغات شما را در بالا یا سمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد (جایگذاری به فاکتورهای زیادی از جمله کلمات کلیدی و کیفیت تبلیغات بستگی دارد). Google همچنین تبلیغات شما را در اختیار وب سایت هایی قرار می دهد که برنامه Adsense خود را اجرا می کنند
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.