تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

کشاورزی مکانیزه؛ کار کمتر و سود بیشتر

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵ ب.ظ

کشاورزی مکانیزه؛ کار کمتر و سود بیشتر

کشاورزی مکانیزه؛ کار کمتر و سود بیشتر

 

الگویی توسعه یافته و مکانیزه از نظر کشاورزی برای نخستین بار در یکی از روستاهای نمونه آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود.
این خبری خوشایند برای کشاورزان این استان است که منتظرند تا با ورود سیستم و تکنولوژی های نوین در این عرصه گامی اساسی در بالا بردن میزان تولید و بهره وری بردارند.
این روستای نمونه، به صورت پایلوت و الگویی در راستای تحقق کشاورزی پایدار، افزایش بهره‌وری آب، بالا بردن راندمان کشاورزی و مکانیزه شدن کامل بخش کشاورزی بر مبنای شاخص‌های بالای زیست ‌محیطی و استفاده از انرژی‌های پاک طراحی و به مرحله اجرا درمی آید.
***
مکانیزاسیون کشاورزی مجموعه ای از علوم و فنون کاربردی است که مطالعه، شناخت و به کارگیری انواع مختلف ماشین و ابزار نیروی محرک، در مراحل مختلف تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را شامل می شود.
به عبارت دیگر مکانیزاسیون، استفاده از وسایل و ادوات مکانیکی و تکنولوژی روز در کشاورزی برای افزایش بهره وری با رعایت تمام جوانب می باشد.

حمایت از داوطلبان

فرمانداران و مدیران هر شهرستانی که برای اجرای طرح روستای نمونه و الگو پیش‌قدم شوند این سازمان آماده است امکانات مالی تحقق آن را پرداخت کند.
این خبر را مسعود محمدیان رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرده و با اشاره به اینکه از این روستای نمونه می‌توان در هر شهرستانی یک مورد ایجاد کرد تا به صورت پایلوت برای سایر روستاها الگو شود، افزود: در روستای نمونه، تمام کانال‌ها بهسازی شده، آبیاری اراضی زراعی و باغی تماماً مکانیزه و به صورت تحت فشار در آمده و همه مراحل آن از کاشت، داشت و برداشت، به صورت ارگانیک و مکانیزه خواهد بود.
با توجه به شنیده ها، ایجاد روستای نمونه کشاورزی در طول سال جاری طراحی و راه اندازی خواهد شد که محمدیان در این رابطه گفت: با توجه به کمبود منابع آب در استان و لزوم استفاده بهینه از آب در کشاورزی، این روستای نمونه می‌تواند به‌عنوان الگویی در استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و کشاورزی باشد تا ضمن برگزاری برنامه بازدید، مورد توجه دیگر کشاورزان استان نیز قرار گیرد تا با استفاده از ظرفیت و توان موجود کشاورزی شهرستان، در الگوپذیری از این روستای نمونه قدم‌های موثری برداشته شود.

 خداحافظ سنت‌های غلط  کشاورزی

با به کارگیری مکانیزاسیون و تکنولوژی روز می توان عملیات کشاورزی را در زمان مقرر انجام داد. انجام به موقع عملیات کشاورزی با توجه به شرایط جوی خصوصاً در مراحل کاشت و برداشت محصول از ضررهای عمده ای جلوگیری می کند. امروزه این مسأله در کشورهای پیشرفته به صورت جدی دنبال می شود و تحقیقات زیادی برای تعیین بهترین زمان انجام عملیات مختلف صورت می گیرد که بعد از تعیین این مورد با به کارگیری تکنولوژی های مختلف ماشینی درصدد انجام به موقع عملیات برای کسب بهترین عملکرد هستند. یکی دیگر از مزایای مکانیزاسیون، ایجاد رغبت و جذابیت برای انجام کار کشاورزی است که این کار با استفاده از کاهش سختی کار صورت گرفته است. در واقع کاهش سختی کار نه تنها در جذابیت کار کشاورزی و افزایش سرمایه گذاری در این بخش مؤثر است بلکه حتی در کیفیت و دقت عملیات و نیز بازده کار تأثیر به سزایی دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید برخی سنت‌های غلط گذشته در کشاورزی را نادیده گرفته و تفکر جدیدی را ایجاد کنیم، گفت: توسعه اقتصادی کشاورزی زمانی محقق می‌شود که بهره‌برداران و کشاورزان بتوانند کشاورزی خود را از وضعیت معیشتی و سنتی به حالت انبوه، یکپارچه، مکانیزه و اقتصادی تبدیل کنند.
محمدیان با بیان اینکه هم‌اکنون صدور مجوز احداث واحدهای کوچک با نیاز آبی کمتر از یک هزار مترمکعب آب بدون احداث چاه امکان‌پذیر شده است، افزود: امیدوارم کارگروه‌های شهرستانی اینگونه مشکلات بخش‌های خود را احصا کنند و برای حل و فصل مشکلات و تصمیم‌گیری به کارگروه استانی ارسال کنند.

 

راهی طولانی در پیش است

چندی پیش سید کاظم موسوی، عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مکانیزه شدن کشاورزی در کشور در گفته بود: مکانیزه شدن کشاورزی به معنای واقعی در کشور دیده نمی‌شود. اگر صنعت کشاورزی بنا بر فرامین رهبر معظم انقلاب به معنا واقعی احیا شود یقینا هم خودکفایی صنعت کشاورزی اعم از گندم و برنج و مرکبات را شاهد خواهیم بود و هم ناظر جدی بودن بحث مکانیزه شدن می‌شویم.
این نماینده با اشاره به اینکه باید برای پیشرفت تخصصی، کار کارشناسی صورت گیرد و پس از آن به سرمایه‌گذاری در این زمینه فکر و احیانا اقدام شود، ادامه داد: با این اوضاع و احوال یقینا عمل مکانیزه شدن کشاورزی هم در بحث آبیاری تحت فشار و هم صنایع تبدیلی ضعیف عمل کرده‌است و قدر مسلم اگر بخواهیم به حد ایده‌آل برسیم راه طولانی باید طی شود.

مکانیزه شدن کشاورزی

مکانیزه شدن کشاورزی

آذربایجان‌شرقی مشکل آب دارد

آذربایجان‌شرقی در زمینه کشاورزی با مشکل آب روبروست و باید به سمت گیاهان کم آب‌بر ولی سودآور حرکت کرد، که در این مسیر می توان با مدیریت کشاورزی و آب، تولیدات را به چند برابر فعلی افزایش داد.
در همین راستارئیس سازمان جهادکشاورزی استان از گشایش کارگروه توسعه بخش کشاورزی به ریاست استاندار در سال‌ جاری خبر داد و گفت: این کارگروه در شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران بوده و مدیران جهادکشاورزی برای ایجاد زمینه‌های لازم و متناسب با ظرفیت‌های هر شهرستان وارد عمل می شوند تا ضمن احصای مشکلات بخش و انتقال آن به دبیرخانه کارگروه در استان بتوانیم حداکثر تولید و اشتغال را با اجرای این طرح در شهرستان شاهد باشیم.
محمدیان با بیان اینکه اتخاذ تصمیم در امور اجرایی و یا تنظیم و تصویب دستورالعمل‌های مربوطه در خصوص توسعه فعالیت‌های کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش تولید و ایجاد اشتغال در این بخش و خدمات وابسته به آنها از جمله در زمینه طرح‌های گلخانه‌ای، باغداری، دام و طیور، شیلات و نیز طرح‌های مدیریت منابع طبیعی به ویژه طرح‌های آبخیزداری، مرتع‌داری و جنگلداری و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با استفاده از اختیارات و مسئولیت‌های موضوع بند (۱) از وظایف این کارگروه تعیین شده است، ادامه داد: تشکیل این کارگروه را می‌توان با توجه به اهمیتی که دولت به بخش کشاورزی قائل است تفسیر و تعبیر کرد.

 

 

وی در پایان با بیان اینکه به منظور افزایش تولید، تنظیم بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی و در راستای اجرای مصوبات کارگروه توسعه کشاورزی در استان، دبیرخانه آن در محل سازمان جهادکشاورزی استان تشکیل شده است، گفت: تعیین خط مشی، تهیه و تصویب برنامه‌ها و نظارت بر روند اجرای آنها، حدنصاب‌های اراضی واگذاری در منطقه و شهرستان، تصمیم‌گیری در خصوص تامین و اختصاص آب مورد نیاز و اولویت‌بندی در پرداخت اعتبارات تملک دارایی و تسهیلات بانکی، تامین زیرساخت‌های لازم، آماده‌سازی اراضی، پیگیری تامین اعتبار و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، اطلاع‌رسانی محلی در ارتقای دانش بهره‌برداران و رفع موانع و مشکلات در اجرای طرح‌ها از وظایف کارگروه استانی توسعه کشاورزی است.

۹۶/۱۱/۰۴
بهین مبتکران ایده

کشاورزی مکانیزه

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.