تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

روستای عقدا

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۲ ق.ظ

وجه تسمیه عقدا

در ۴۸ کیلومتری اردکان در مسیر تهران به بندرعباس، روستای عقدا با قدمت فراوان قرار دارد. به دلیل اینکه همه ساکنان آن زرتشتی بوده اند تا قرن هفتم هجری روستای عقدا که در آن زمان شهر بوده است را گبرگاه می نامیدند. این شهر به دلیل نداشتن دیوار دفاعی هموراه مورد هجوم راهزنان و غارتگران قرار می گرفته است.

طرح ساخت دیوار دفاعی عقدا را خواجه نصیر الدین طوسی که آنجا را در یکی از سفرهای خویش به عنوان استراحتگاه انتخاب کرده بود، پس از طرح مشکل راهزنان توسط مردم، به آنان می دهد. خواجه نصیر الدین با توجه به موقعیتی که داشت، پس از ساخت دژ دستور داد که کسانی می توانند در این دژ بمانند که مسلمان شوند. عده زیادی ایمان آورده و تنها تعداد کمی دیار خود را ترک کردند. پس از گرویدن مردم شهر به اسلام، خواجه نصیر الدین در همان شب دستور داد تا تمام جوانان مجردی را که قصد ازداج داشتند مطابق با سنت های اسلامی به عقد یکدیگر درآیند. بدین ترتیب این دژ به عقدگاه و رفته رفته به عقدا معروف شد.

در ادامه مطلب با دامونا همراه باشید تا با مکان های دیدنی عقدا بیشتر آشنا شوید.

چاپارخانه عقدا

در دوران صفوی در مسیر راه شاهی که مربوط به دوره هخامنشیان بود، چاپار خانه عقدا ساخته شد. چاپارخانه عقدا که به سبک سازه های دوران صفوی ساخته شده است، در چهار گوشه خود دارای چهار برج کوچک دیده بانی است و یک ورودی دارد. مصالح به کار رفته در بنای چاپارخانه عبارتند از خشت و چوب و گل چینه. همچنین این بنا به صورت دو طبقه نماسازی شده است و تزئینات آن در کنگره های بالایی به چشم می خورد. البته با وجود اینکه ساختمان فعلی چاپارخانه مربوط به دوران صفویان است اما احداث چاپارخانه در این شهر به زمان ایلخانیان بر می گردد.

چاپارخانه عقدا

مدرسه علمیه عقدا

در مجاورت بازار بنای مربعی شکل ساخته شده از خشت و گل مدرسه علمیه عقدا قرار دارد. با این وجود درون ساختمان نماهایی آجری نیز به چشم می خورند. ورودی مدرسه متشکل از هشتی آجری با پنج سکو است. در دل زمین آن باغچه ای بزرگ است که البته پیش از این حوض بوده است. حجره ها و کلاس های طلبه ها به صورت قرینه در چهار جهت بنا ساخته شده اند.

پس از ورود از درب بزرگ چوبی، هشتی آجری بسیار زیبایی توجه را جلب می کند. بخش جنوبی حوزه علمیه یک اتاق بزرگ است که علاوه بر محلی برای اقامه نماز، سالن مطالعه و محل استراحت طلاب نیز بوده است و در آنجا دروس عمومی طلاب نیز تدریس می شده اند.

هنوز چرخ و چاه  کوچکی که در انباری گوشه جنوب غربی بنا برای تامین آب مصرفی ساکنین کنده بودند، بر قرار است.

مدرسه علمیه عقدا

قلعه سامه

قلعه سامه که در زمان خود پایگاه امنی محسوب می شده است، بنایی مستطیل شکل بوده که در چهار گوشه آن برج هایی کوچک قرار داشته و دو طبقه آن شبیه به یکدیگر بوده است. با وجود اینکه قلعه سامه عقدا دیوارهای بلندی دارد اما باز از دیوار حصار خواجه نصیر کوتاه تر است.

مسجد هلاکو عقدا یزد

در محله هلاکوی روستای عقدا در شهرستان اردکان، مسجدی مربوط به دوره صفوی به نام مسجد هلاکو واقع شده است. این مسجد در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر ملی شناخته شده است.

خانه میرزارضای کرمانی

میرزا رضای کرمانی فرزند ملا حسین عقدایی است. به این جهت به وی میرزا رضای کرمانی می گویند که پدرش از سوی حکومت عقدا به کرمان تبعید شد و میرزا در شهر کرمان پرورش یافت. منزل پدری میرزا رضای کرمانی که ناصرالدین شاه را در جشن پنجاهمین سال سلطنتش به قتل می رساند هنوز هم در عقدا باقیست.

مسجد صلیب عقدا

مسجد صلیب عقدا توسط یک معمار مسیحی در دوران صفویه ساخته شده است. این معمار در طراحی مسجد شکل صلیب را در نظر گرفته است طوری که از بالا به شکل صلیب به نظر می آید.  در ساختمان این مسجد از آجر چهارگوش استفاده شده است و پایه های اصلی مسجد بسیار قطور هستند، اما هر چه به بالاتر می رویم ساختمان شکل نازک تری به خود می گیرد که البته این کار برای مقاوم سازی در برابر زلزله بوده است.

برای شرکت در تورهای طبیعت گردی با  گروه طبیعت گردی و آفرود دامونا تماس بگیرید.

۹۶/۱۱/۲۸
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.