تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۲ ب.ظ
استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری

مواد تشکیل‌دهنده لوله‌های پلی اتیلن

پلی اتیلن برای اولین بار در سال ۱۸۹۸ توسط شیمی‌دانی آلمانی کشف شد و تولید صنعتی آن در سال ۱۹۳۳ توسط دو شیمی‌دان معروف با حرارت دادن مخلوط اتیلن و بنزالدئید در فشار بالا شروع شد. این ماده که از یکی ارزان‌ترین پلیمرها به حساب می‌آید، جامدی مومی و غیر فعال است. اتیلن ماده سازنده آن از ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی به‌وجود می‌آید. پلی اتیلن صنعتی که حاصل پلیمریزاسیون اتیلن است و به‌صورت PE نشان داده می‌شود اکثرا برای ساخت ترکیبات پلاستیکی استفاده می‌شود.

لوله‌های پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن در حال حاضر بهترین لوله‌های موجود بازار برای سیستم‌های آبیاری به‌شمار می‌رود. این لوله‌ها با مقاومتی بسیار بالا درمقابل شرایط سخت و آب‌وهوایی و توانایی حفظ خود در دماهای بالا و پایین از پرمصرف‌ترین لوله‌های آبیاری و صنعت کشاورزی محسوب می‌شوند. روش تولید لوه‌های پلی اتیلن به‌صورت کلی شامل تهیه مخلوط مواد اولیه پلیمری و مواد اضافی و در مرحله دوم قالب‌گیری است. پس از قالب‌گیری و انتقال به انبار مرحله تست کنترل کیفیت برای این لوله‌ها اجرا می‌شود. به‌طور معمول لوله‌هایی با گرید PE80 و PE100 برای آبیاری کشاورزی استفاده می‌شوند و از استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری برخوردارند.

پلی اتیلن PE80 و PE100

استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری تأکید دارد که از لوله‌هایی با جنس PE80 و PE100 برای کشاورزی استفاده شود. در این بین نوع PE100 جنس مرغوب‌تری است که از مزایای آن می‌تواند به مقاومت بالا در مقابل رشد ترک آرام و ضریب ایمنی بیشتر، مقاومت هیدواستاتیکی بالاتر و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به دیگر پلیمرها اشاره نمود. مقاومت هیدرواستاتیکی پلی اتیلن PE80 و PE100 به ترتیب ۸ و ۱۰ بار است که جوابگوی استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری، انتقال سموم و کشاوری است.

شرکت توسن صنعت آپادانا اقدام به تولید انواع لوله‌های پلی اتیلن مخصوص آبیاری و نوار آبیاری نموده که از استانداردهای جهانی برخوردار است. این شرکت با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تولید لوله‌های آبیاری ۱۰، ۱۶ و ۳۲ میلیمتری را تولید کرده که از استحکام و قیمت مناسبی دارند و می‌توانید با رجوع به سایت و مقایسه با دیگر برندها از قیمت مناسب آن اطلاع پیدا کنید و رعایت استانداردها و التزام به تولید باکیفیت داخلی همگام با شعار تولید ملی نیز تضمین‌کننده کیفیت آن است.

انواع پلی اتیلن

پلی اتیلن‌ها را براساس چگالی (جرم واحد حجم) دسته‌بندی می‌کنند که این شاخص در جنس و زنجیره پلیمری آن تأثیرگذار است و ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

پلی اتیلن سنگین HDPE

HDPE مخفف High-density polyethylene به معنی پلی اتیلن چگالی بالا است که از هر ۱٫۷۵ کیلوگرم نفت خام یک کیلوگرم پلی اتیلن سنگین تولید می‌شود. این پلی اتیلن قابلیت بازیافت دارد و می‌توان گفت میان انواع آن بیشترین مصرف را داراست. این پلیمر زنجیره مولکولی فشرده‌ای دارد که باعث کاهش انعطاف پذیری آن می‌شود و نسبت به پلی اتیلن سبک مقاومت ضربه‌ای کمتری دارد اما در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد و استحکام کششی بیشتری نسبت به دیگر پلیمرها را داراست. از این پلیمر برای ساخت ظروف نگه‌دارنده سوخت، صندلی‌های پلاستیکی جهت فضای باز، اسباب‌بازی‌ها، لوله‌های انتقال آب فشار قوی و لوله‌های انتقال فاضلاب استفاده می‌شود.

پلی اتیلن سبک LDPE

LDPE مخفف Low-density polyethylene به معنی پلی اتیلن چگالی پایین است. این پلیمر زنجیره‌ای شاخه‌دار دارد و دارای نیروی بین مولکولی ضعیفی است که باعث می‌شود استحکام کششی آن پایین‌تر باشد. از خواص این پلیمر می‌توان به انعطاف‌پذیری اشاره کرده که باعث شده در ساخت روکش‌های طلقی شفاف، بطری‌های پلاستیکی، عایق‌کاری سیم و کابل و روکش کاغذ استفاده شود. همچنین قطعاتی مانند لوازم ورزشی و آزمایشگاهی نیز  از این نوع پلیمر ساخته می‌شود و به‌دلیل قابلیت تجزیه توسط میکرواورگانیسم‌ها آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کند.

پلی اتیلن سبک خطی LLDPE

LLDPE مخفف Linear Low-density polyethylene به معنی پلی اتیلن چگالی پایین خطی است که چگالی کمتری نسبت به پلی اتیلن سبک دارد که باعث می‌شود در مقابل پارگی و سوراخ شدن مقاومت بیشتری داشته باشد و استحکام و کشش بهتری داشته باشد. این پلیمر در ساخت کیسه‌های پلاستیکی و ورقه‌های پلاستیکی نازک که ضخامت کمتری از پلیمرهای LDPE لازم داشته باشد، استفاده می‌شود و به صورت کلی موارد استفاده آن با پلی اتیلن LDPE مشابه است.

لوله‌های پلی اتیلن مورد استفاده در آبیاری

با مدرن شدن صنعت کشاورزی و استفاده از تکنولوژی‌های صنعتی در کشاورزی، بخش آبیاری هم دچار تغییر شد. امروزه که بیش از هر روز بحران کمبود آب کشور را تهدید می‌کند استفاده از لوله‌های پلی اتیلن برای استفاده بهینه آب امری ضروری به‌نظر می‌رسد و اکنون در بخش عظیمی از سیستم‌های آبیاری از انواع مختلف پلی اتیلن‌ سنگین HDPE در مصارف آبیاری تحت فشار و پلی اتیلن سبک LDPE در آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. این لوله‌های تک‌جداره در فشارهای کاری گوناگونی در بازار وجود دارند و بسته به نوع مواد اولیه و ضخامت لوله فشاری بین ۲ تا ۴۰ اتمسفر را تحمل می‌کنند و انواع آن به لوله‌های پلی اتیلن ۱۰، ۱۶، ۳۲ و ۵۰ میلیمتری تقسیم می‌شود.

استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری

استاندارد ISO

استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری ، استاندارهای مختلفی را شامل می‌شود. استاندارد ISO به‌عنوان استاندارد جهانی که مورد قبول بیش از ۱۳۰ کشور در دنیاست در این زمینه موارد متعددی را ذکر کرده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به استاندارد ISO 14427 و ISO 442 اشاره نمود. ISO 8779 از استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری قطره‌ای تحت فشار ۲٫۵، ۴ و ۶ بار برای مدت ۱۰ سال است که در تهیه لوله‌های قطر کم استفاده می‌شود.

استاندارد ASTM

از دیگر استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری و دیگر صنایع می‌توان از ASTM که در اصل به انجمن مواد و آزمون آمریکا برمی‌گردد نام برد که این سازمان بیش از سی هزار عضو از ۱۲۰ کشور دنیا را دربرمی‌گیرد.

استاندارد DIN

موسسه استاندارد آلمان (Normung für Institut D) از سال ۱۹۱۷ آغاز به کار کرده و با بیش از سی هزار عنوان استاندارد تقریباً تمامی جوانب تکنولوژی را دربر می‌گیرد. این استاندارد جزو مهم‌ترین استانداردهای لوله‌ پلی اتیلن در آبیاری است که می‌توان به استاندارد DIN 8074 اشاره نمود که درمورد اندازه و مشخصات لوله‌های PE 80 و PE 100 است.

استاندارد AWWA

استانداردAWWA مخفف عبارت Association Work Water American است که موسسه غیرانتفاعی انحمن امور کار و آب آمریکاست. این موسسه از سال ۱۸۸۱ مشغول به‌کار است و با حدود ۵۰ هزار نفر عضو و در راستای بهبود بهداشت عمومی، حفاظت از محیط زیست، تقویت اقتصاد و افزایش کیفیت زندگی فعالیت‌ می‌کند. استانداردهای این موسسه از مهمترین منابع استانداردی زمینه آب و آبیاری در جهان محسوب می‌شود.

استاندارد ملی ایران

استاندارد ملی نیز در استانداردهای لوله پلی اتیلن در آبیاری وارد شده است و علاوه بر استانداردهای خارجی، شرکت‌های ایرانی از استاندارد ملی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. استاندارد ملی به شماره ۷۱۷۵ بخش اول، به لوله‌های پلی اتیلن آبیاری (اندازه‌گیری ابعاد) و روش‌های آزمون آن می‌پردازد. در بخش دوم همین استاندارد، روش‌های آزمون مقدار دورده در لوله‌های پلی اتیلن آبیاری آمده است.

۹۷/۰۷/۲۴
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.