تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

نقش تغییرات قیمت ارز در لوله پلی اتیلن

سه شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۱۴ ق.ظ
قیمت ارز

یکی از مسائلی که در جدیدترین نشست کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن مطرح شده است مربوط به مشکلات ناشی از مکانیسم عرضه و تعیین قیمت محصولات مورد نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی بعد از تغییرات قیمت ارز می باشد، زیرا قیمت ارز همیشه به عنوان یک عامل روانی وحتی فنی برای بازار پتروشیمی مهم بوده است، در واقع رشد قیمت ارز موجب افزایش جذابیت صادرات مواد اولیه به کشورهای دیگر و در نتیجه کاهش عرضه محصولات در داخل کشور و عدم توانایی تأمین نیاز داخلی شده ، که این مساله سبب بروز مشکلات و از دست رفتن بازارهای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی شده است، همچنین نوسانات نرخ ارز و پایین‌تر بودن قیمت محصولات صادراتی نسبت به داخل مشکلاتی برای صنایع تکمیلی پتروشیمی به وجود آورده است.

در واقع  افراد، محصول را از بورس خریداری و صادر می‌کنند و این جریان به بازار تولید محصولات پتروشیمی صدمه می زند. از سوی دیگر بازارهای کالایی و حتی سکه و دلار با هجوم نقدینگی روبه رو شده اند و اگر به هر دلیل این جریان در بازار پلیمرها نیز ایفای نقش کند به معنی خودنمایی یک جریان افزایشی جدید خواهد بود. همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا در تولید و ارائه انواع لوله های پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.

دو فاکتور نرخ جهانی و دیگری نرخ ارز بر روی محصولات پتروشیمی اثر می گذارد، طبق گزارش های بدست آمده که به مقایسه محصولات پتروشیمی در امسال و مدت مشابه سال گذشته پرداخته است، مشخص می شود که ۱۳۰ درصد، قیمت ها افزایش یافته است، مهم ترین دلایل به جود آورنده شرایط فعلی ، عدم برنامه ریزی صحیح نسبت به تولیدات گریدهای مورد نیاز در فصول مختلف با توجه به پیک مصرف و عدم عرضه مقدار مناسب آن در بورس کالا و همانطور که به آن اشاره شد صادرات مواد اولیه قبل از تامین نیاز داخلی می باشد.

قیمت ارز

از مشکلات دیگری که می توان به آن  اشاره کرد این است که مواد تولیدی یا محصول صنایع پتروشیمی بالادست به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد، چرا که با تک نرخی شدن ارز و ایجاد حاشیه در بازار و وجود چند قیمت در خصوص نرخ ارز، محصولات توسط افراد سودجو که تولید کننده هم نیستند خریداری شده ، سپس از مبادی رسمی و غیررسمی این محصولات را قاچاق می کنند و سود زیادی می برند. در واقع هدف از تک نرخی شدن قیمت ارز ، ساماندهی به مسائل ارزی و اقتصاد کشور بوده است، ولی اکنون برعکس عمل می کند و دلالی را ایجاد کرده است.

وضعیت تقاضاها نشان دهنده دو برابر شدن میزان آن در سال جاری است و این مساله به علت اختلاف قیمت هاست. باید گفت محصول تولیدی پتروشیمی ها، امسال به بازار بیشتر عرضه شده است ولی ازآنجایی که اختلاف در قیمت به میزان ۳ هزار تومان وجود دارد و میزان تقاضا نیز افزایش یافته است بنابراین پتروشیمی ها هرچقدر هم تولید نمایند، این میزان از تقاضا را پوشش نمی دهند و این اختلاف قیمت سبب وسوسه شدن برای صادرات محصول به خارج از کشور می شود.

در این نشست پیشنهاداتی توسط رئیس هیأت مدیره انجمن ملی پلاستیک و پلیمر برای حل مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارزی کشور مطرح گردید. این پیشنهادات شامل خرید مجدد از بورس و تهیه گزارش ارزش افزوده سه ماه واحدهای تولیدی به منظور شناسایی تولید کننده واقعی بوده است. به این ترتیب مواد اولیه به دست کسانی می رسد که تولیدکننده واقعی هستند. همچنین کف عرضه نیز باید کنترل شود و صادرات هم پس از تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی صورت گیرد.  علاوه بر این محصولات پتروشیمی با همان قیمتی که صادر می شوند، به تولیدکننده داخلی هم داده شود .

در خصوص جلوگیری از صادرات بی رویه مواد اولیه پتروشیمی، انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی طی نامه ای از گمرک ، خواستار ایجاد محدودیت برای صادرات و همچنین دادن مجوز صادرات فقط به پتروشیمی ها و نمایندگان قانونی شد ولی بر اساس پاسخ داده شده  این امر، خلاف قانون است و نمی توان محدودیتی در صادرات ایجاد نمود.

بر اساس پیشنهاد حسن تقوی گنجی، نماینده شرکت پتروشیمی خلیج فارس، طبق قوانین مربوط به هدفمندی یارانه ها، فرمول تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و همچنین قیمت فروش محصول باید اصلاح گردد و ترتیبی داده شود که مواد مورد نیاز وارد بازار  شود تا قیمت در بازار، به تعادل برسد و تا رسیدن به آن مرحله نیز، باید  به بورس اجازه داده شود که قیمت واقعی خود را پیدا کند، لذا نباید برای رقابت در بورس محدودیتی گذاشته شود. البته دستگاه های نظارتی نیز با کنترل انبارها، محصولاتی که به منظور قاچاق در انبارها وجود دارد را توقیف و در بازار عرضه نمایند.

اکنون که برای محصول قیمت ۶ هزار تومان تعیین می شود ولی در بازار با قیمت ۹ هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود ، مداخله قیمتی سنگین است و باید توجه داشت عملیات نظارت بر روی داده ها،  هنگامی کارساز خواهد بود که مداخلات قیمتی سنگین نباشد، علاوه بر این حجم قابل توجهی از محصولاتی که در کشور عراق مشتری دارند، محصولاتی بوده اند که پیش از این مشتری نداشته اند و به خاطر حجم زیاد صادراتی که انجام می شود،  بازار را با مشکل مواجه کرده اند، زیرا جنس، قیمت خود را از بازار عراق می گیرد و این مساله صادرات خود پتروشیمی ها را نیز با مشکلات زیادی روبه برو کرده است، در واقع محصولی که در داخل کشور معامله آن، غیرقانونی است، در گمرک به راحتی صادر می شود و این تناقضی است که باید حل شود. همچنین اشکالات سیستمی در سایت بهین یاب نیز باید اصلاح شود، زیرا در بهین یاب ۹ میلیون تن تولید ثبت شده وجود دارد که پتروشیمی ها نمی توانند پاسخگوی این باشند، بنابراین باید براساس عملکرد دوره گذشته، سایت بهین یاب اصلاح شود تا شانس شرکت های غیر تولیدکننده، کاهش یابد.

۹۷/۰۸/۰۸
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.