تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

تعرفه های گمرکی کشور گرجستان

يكشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۰۴ ب.ظ

تعرفه های گمرکی

گرجستان به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه در ارتباط با تجارت بین الملل در حال پیشرفت روز افزون است . اتحادیه اروپا شریک اصلی تجاری گرجستان است چرا که در حدود ۲۹ درصد از تجارت آن با اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و پس از آن به ترتیب کشورهای کانادا با ۱۵.۶ درصد، ترکیه  با  ۱۳ درصد و روسیه  با ۷.۵ درصد قرار می گیرند. با توجه به فرصت های به وجود آمده در گرجستان، بازرگانان ایرانی نیز به ایجاد روابط تجاری گسترده با این کشور علاقه مند شده اند. کالاهای اصلی وارداتی گرجستان محصولات معدنی، ماشین‌آلات و لوازم الکتریکی، محصولات شیمیایی و تجهیزات حمل و نقل هستند. صادرات کشور گرجستان شامل محصولات معدنی، محصولات کشاورزی، فلزات پایه و محصولات شیمیایی می شود. گمرک این کشور نیز مانند هر کشور دیگری از مجموعه ای از قوانین و تعرفه های گمرکی وضع شده توسط دولت خود پیروی می کند. در این مقاله، اطلاعاتی در خصوص قوانین و نرخ تعرفه های گمرکی کشور گرجستان که تجار و شرکت‌های بازرگانی در سراسر دنیا  باید از آن ها آگاه باشند، ارائه شده است.

یکی از توافقنامه ها و تعرفه های گمرکی کشور گرجستان که در نیمه دوم سال ۲۰۰۶ به تصویب پارلمان این کشور رسیده است و از اول ژانویه همان سال به اجرا گذاشته شده است بیان کننده چارچوب سیاست گمرکی ، اقتصادی و حقوقی این کشور است که حیطه وظایف و عملکرد گمرک و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط  را مشخص می کند طبق این توافق نامه محدوده گمرکی این کشور سرزمین اصلی، آب های داخلی و فضای آنهاست. موافقت نامه و قراردادهای دوجانبه دیگری نیز با سایر کشورها صورت گرفته است. با توجه به این توافقنامه همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حقوق یکسان در صادرات و واردات کالا به کشور گرجستان هستند. البته واردات و صادرات در این کشور به دریافت مجوز مربوطه نیاز دارد و حتی واردات برخی کالاهای ویژه نیازمند داشتن مجوز از سوی دولت نیز می باشد.که دریافت این قبیل مجوز ها توسط شرکت های تجاری و سرمایه گذاری ثبت شده و همچنین افراد امکان پذیر است، در خصوص مجوزهایی که در خارج از کشور گرجستان صادر شده اند اگر براساس موافقت نامه های دوجانبه و بین المللی باشند قابل استفاده هستند. خوشبختانه بر اساس قوانین جدید تعداد مجوز ها از ۹۰۹ به ۱۵۹ کاهش یافته است . همچنین روند صدور مجوز و پروانه آسانتر شده است و در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ روز مجوز مربوطه صادر می گردد.

تعرفه های گمرکی

عوارض گمرکی و مالیات بر واردات با توجه به نوع محصول در این کشور متفاوت است و بین ۰ تا ۱۲ درصد می باشد و این بازه جایگزین تعرفه های صفر تا سی درصد پیشین شده است.  برای واردکردن محصولات خود به کشور گرجستان ، حداقل به یک اظهارنامه، یک فاکتور و یک گواهی مبدا که تاییدیه مقامات گمرک در کشور صادر کننده است نیاز دارید. مستندسازی این محصول باید ثابت کند که با توجه به استانداردهای فنی گرجستان با کیفیت و امنیت این کشور مطابقت دارد. همچنین نمونه محصولات باید در ورود به کشور ارائه شوند.

نرخ تعرفه کالاهای وارداتی به سه گروه ۰ درصد، ۵ درصد و ۱۲ درصد تقسیم می شود. تقریبا ۹۰ درصد از کالاها از تعرفه صفر در صدد بهره مند می شوند.تعرفه محصولاتی که در زیر به آنها اشاره شده است بدون توجه به کشور مبدا صفر می باشد. این اطلاعات بر اساس کتاب راهنمای تجارت با کشور گرجستان بدست آمده است:

  • مواد خام برای تولید محصولات صادراتی
  • ۱۶ قلم داروی خاص
  • گندم، غذای کودک و تولیدات غذایی قند دار
  • سیگار، البته محدودیت های دیگری در واردات آن وجود دارد.
  • کالاهای وارده بر اساس کمک های دولت های خارجی یا سازمان های بین المللی که حداقل شامل ۲۵ درصد از کمک مذکور باشد.
  • مواد ضد عفونی کننده
  • کالای با ارزش کمتر از ۳۰۰ لاری
  • حبوبات
  • سوخت هواپیما و سایر لوازم فنی مورد نیاز برای پرواز های خارجی
  • کالا برای نمایندگی های دیپلماتیک
  • آثار ادبی و علمی گران بها و سایر آثار ادبی منتشر شده در خارج
  • کمک های بشردوستانه

تعرفه های گمرکی

در ادامه توضیحات مرتبط با ترخیص کالا از گمرک گرجستان باید بدانید ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از اقلام وارد شده به این کشور دریافت می گردد و در خصوص کالاهایی نظیر نوشیدنی های الکی و یا الکل معمولی و بنزین جهت مصرف خودرو و لاستیک خودرو و یا خاویار ۵ الی ۱۰۰ درصد مالیات غیر مستقیم برای آنها اعمال می گردد. در خصوص واردات سیگار همانطور که قبلا به آن اشاره شد محدودیت هایی در نظر گرفته شده است که از این محدودیت ها می توان به دریافت مالیات ویژه ای به جای مالیات بر ارزش افزوده و مالیات غیر مستقیم اشاره کرد. البته  واردات ۲۰۰ سیگار، یا ۵۰ سیگار یا ۵۰ گرم یا هر ترکیبی از اینها برای مصارف شخصی مجاز است، اما نباید از ۲۵۰ گرم وزن کل تجاوز کند.

از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۵، تعرفه‌های گمرکی خودروهای سواری به میزان ۵ درصد لاری یا ۲۲ درصد دلار در هر متر مکعب از ظرفیت موتور به علاوه ۵ درصد از میزان تعرفه گمرکی در هر سال استفاده از خودرو  در نظر گرفته شده است. واردات کالاهای کشاورزی، محصولات غذایی، پوشاک، مصالح ساختمانی، چوب و کابل، آهن، فولاد، صابون، صابون، مواد آلی که همه یا بخشی از آن در گرجستان تولید می‌شوند، حوزه‌های اصلی مالیات بر نرخ ‌های بالاتر هستند.

ارزش گمرکی کالاها برای ترخیص گمرکی براساس بیانیه گمرک تعریف شده ‌است. صادرات کالا و ترانزیت از عوارض گمرکی  در این کشور معاف هستند. فصل ۳۹ ( ۱ ) قانون مالیات گرجستان، میزان تعرفه های گمرکی و معافیت‌های گمرکی را تعریف می‌کند.

هر ۳۰ روز یک ‌بار، افراد مجاز به وارد کردن کالاهای زیر بدون عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده هستند:

واردات سبزیجات، میوه‌ها ( شامل میوه های خشک ‌شده نیز می شود )، چای، قهوه، ماکارونی، نان ، شکر ( به استثنا شکلات )، سوسیس، شیر و محصولات لبنی که دارای بیش‌ترین وزن ۳۰ کیلوگرم و مجموع کم‌تر از ۵۰۰ لاری(۲۲۲ دلار ) هستند.

 

کشور گرجستان در رابطه با کشورهایی که منافع مشترک با آنها دارد از قوانین سیستم تجارت آزاد پیروی می کند در این خصوص طبق توافقنامه ای که از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون به اجرا درآمده است همه عوارض گمرکی کالاهای وارداتی از گرجستان به اتحادیه اروپا حذف شده ‌است. این توافقنامه شرایط و آزاد سازی هزینه‌ های گمرکی برای تجارت دو جانبه محصولات را تنظیم می‌کند. علاوه بر این ها وارادات از این کشورها به گواهی مبدا نیاز نخواهد داشت ، بار مسافر نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۱۸ درصدی معاف است و از نرخ مشخص تعرفه های گمرکی وضع شده در این خصوص پیروی می کند. هزینه خدمات گمرکی در آیین نامه گمرکی گرجستان ۲ درصد اعلام شده است که این میزان باید در محدوده ۵۰  تا ۲۰۰۰ لاری قرار بگیرد.

۹۷/۰۸/۱۳
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.