تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

سیستم آبیاری نوار تیپ در مزرعه

سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳ ق.ظ

سیستم آبیاری قطره ای یکی از کارآمدترین روش های آبیاری برای انواع زمین های کشاورزی و مزارع است. یکی از دلایل محبوبیت این نوع سیستم ها راحتی نصب و انتقال آب به گیاه به بهترین روش ممکن است. استفاه از این روش به راحتی آب را به ریشه انتقال می دهد بدون اینکه موجب فرسایش خاک شده و یا آب هدر رود. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در مورد نصب سیستم آبیاری قطره ای را با استفاده از نوار تیپ در اختیار شما قرار دهیم. همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا در تولید و ارائه انواع لوله های پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.

تاریخچه ای از آبیاری قطره ای با استفاده از نوار تیپ :

آبیاری قطره ای گاهی اوقات با نام آبیاری چکه ای نیز نامیده می شود که خیلی ارام در کنار گیاه ریخته می شود. در میان روش های مختلفی که وجود دارد آبیاری قطره ای موثر ترین روش برای آبیاری زمین های کشاورزی است. بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، میزان کارآمدی آبیاری بارانی چیزی حدود ۷۵ الی ۸۵ درصد است در حالی که آبیاری قطره ای چیزی حدود ۹۰ درصد کارآمد است. در ان حالت است که آب کمتری مصرف شده و آب کمتری هم هدر می رود. به همین دلیل است که استفاده از این سیستم آبیاری برای مناطقی که خشک هستند بهترین انتخاب است. اما سایر مزایایی که این سیستم آبیاری دارد، استفاده از آن برای تمام مناطق با هر شرایط آب و هوایی توصیه می شود. پیاده سازی این سیستم، ارزان بودن آن و همچنین کاهش میزان رطوبت برای گیاهانی که حساس هستند از سایر ویژگی های آبیاری قطره ای محسوب می شود.

چرا آبیاری قطره ای با نوار تیپ موثر است؟

دلیل این مسئله را می توان در دو مورد زیر خلاصه کرد :

  • به دلیل اینکه نوارها در کنار گیاهان قرار داده می شوند و در سطح خاک هستند، به طور مستقیم در اختیار گیاه قرار داده می شوند. به این معنا که آب تبخیر نمی شود چرا که بدون مقدمه در اختیار گیاه قرار داده می شود.
  • دلیل دوم را می توان در این پدیده دانست که آب تنها جایی ریخته می شود که گیاه نیاز دارد. پس هم در مصرف آب صرفه جویی می شود و هم اینکه سایر قسمت های خاک با آب در ارتباط نبوده و در نتیجه احتمال فرسایش خاک در دراز مدت کاهش پیدا می کند.

نوار تیپ

پیاده سازی آبیاری قطره ای با استفاده از نوار تیپ :

اگرچه استفاده از این سیستم راحت است و احتمال خظا و اشتباه در آن وجود ندارد اما با این وجود نکاتی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید از این روش به بهترین شکل استفاده کنید.

 

قسمت های مختلف آبیاری قطره ای :

این سیستم آبیاری دارای یک شیر و یک لوله است که آب را به گیاهان انتقال می دهد. روی لوله ای که برای انجام این کار استفاده می شود سوراخ هایی با فواصل معین تعبیه شده تا آب از آن ها خارج شده و به گیاه برسد. بهتر است که برای استفاده از این نوع سیستم آبیاری حتما از یک متخصص استفاده کنید، تا بتوانید از نوار تیپ بهترین استفاده را بکنید.

نوار تیپ چیست؟

برای انتقال آب همان طور که گفته شد از لوله هایی به نام نوار تیپ یا لوله پلی اتیلن استفاده می شود. از جمله مزایای انجام این کار هم مقاوم بودن لوله در برابر آفتاب و فرسایش خاک است.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که هنگام خرید این نوارها باید مد نظر داشته باشید این است که قطر سوراخ های موجود روی این نوارها چقدر باشد. این مسئله به نوع گیاه شما بستگی دارد و میزانی که به آ نیاز دارند.

نوار تیپ

مزایای استفاده از نوار تیپ در آبیاری قطره ای چیست؟

  • از این سیستم می توان برای آبیاری هز زمین کشاورزی و مزرعه ای با هر شکلی استفاده کرد.
  • در این حالت آب به صورت مستقیم به ریشه گیاه تحویل دیده می شود.
  • برای استفاده از آن نیاز به تجهیزات اضافی و خاص نیست.
  • در سایز های مختلف قابل استفاده است.
  • هزینه پیاده سازی کمی دارد.
  • هزینه نگهداری کمی دارد چرا که شما نیاز کمتری به نیروی کار دارید.
  • لوله ها دارای انعطاف پذیری زیادی دارند.
  • این لوله ها در برابر مواد شیمیایی مانند کودهای محلول در آب مقاوم هستند.
  • نوار تیپ یا لوله پلی اتیلن در مقابل خوردگی توسط حشرات مقاوم است.
  • چون آب روی گیاه پاشیده نمی شود، آسیب کمتری به گیاه وارد می شود چرا که برگ بسیاری از گیاهان در مقابل فشار حساس هستند.
  • چون آب در سطح خاک حرکت نمی کند، میزان شوری خاک کاهش پیدا کرده و در نتیجه هم گیاه و هم خاک سالم باقی می مانند.
  • برای استفاده از این سیستم نیازی به آب با فشار بالا نیست و برای هر نوع زمینی با هر پستی و بلندی می توان از آن استفاده کرد.
  • موثر در کاهش رشد علف های هرز.

از نوار تیپ در سیستم آبیاری قطره ای برای کدام گیاهان می توان استفاده کرد؟

به وطر کلی از این سیستم برای مزارعی استفاده می شود که کشت متراکم داشته باشند. بنابراین انواع صیفی جات، سبزیجات، گیاهانی ردیفی و … می توانند از مزایای نوار تیپ در آبیاری گیاهی بهره مند شوند.

 

همراهان عزیز با توجه به این که بحران آب در ایران به شدت رو به افزایش است شما می توانید با استفاده از لوله های پلی اتیلن به عنوار نوار تیپ در آبیاری قطره ای تا جایی که امکان دارد هم در مصرف آب و هم در هزینه های اقتصادی صرفه جویی کنید.

۹۷/۰۸/۱۵
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.