تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

صادرات و واردات بین ایران و گرجستان

سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ب.ظ

ایران و گرجستان

همزمان با آغاز سال ۲۰۱۰  تا کنون شاهد افزایش همکاری تجاری بین دو کشور ایران و گرجستان بوده ایم. با توجه به تحقیقات صورت گرفته کل حجم مبادلات تجاری بین ایران و گرجستان در گذشته ، در حدود ۱۳۰ میلیون دلار آمریکا در سال برآورد می شد که ۸۳ میلیون دلار آن از ایران به گرجستان صادر شده بود ولی باید گفت این رقم ناچیز بوده و نشان دهنده این است که ایران جزو شرکای اصلی تجاری گرجستان محسوب نمی شد و مهمترین علت آن هم نبودن تشکلی قوی و سازمان یافته مثل اتاق بازرگانی ایران و گرجستان بود هرچند در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران و گرجستان وجود دارد ولی باز هم فعالیت چندانی در جهت افزایش مبادلات تجاری بین ایران و گرجستان ندارند و بنابراین نتیجه آن عدم آگاهی بازرگانان ایرانی با کالاهای گرجی و شرایط صادرات و واردات بین ایران و گرجستان و همچنین عدم آشنایی گرجی ها با محصولات ایرانی است.

برای بهبود این شرایط معاون اول نخست‌وزیر گرجستان در آخرین دیدار خود از ایران و در طی نشست هایی با مقامات عالی‌رتبه کشور ، در مورد موضوعات مختلف اقتصادی از جمله روابط اقتصادی دو جانبه گفتگو کرد و بین دو کشور توافق شد حجم معاملات تجاری را به دو برابر افزایش دهند. در واقع هر دو کشور به یک چشم‌انداز روشن فکر می کنند تا روابط بین تفلیس و تهران را گسترش دهند. به علاوه، دولت‌های دو کشور تصمیم گرفته‌اند که دوباره برای مذاکرات در خصوص همکاری بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ یکدیگر را ملاقات کنند و ایران میزبان این کمیسیون بین‌دولتی همکاری اقتصادی دو جانبه خواهد بود.

ایران و گرجستان

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و امور مالی، در این خصوص گفت : ” در نشست با معاون اول نخست‌وزیر گرجستان ، تجارت دو جانبه بین دو کشور به یک ارزیابی مثبت رسید. براساس آمار سال ۲۰۱۷، حجم معاملات تجاری بین گرجستان و ایران به ۱۸۱ میلیون دلار هم رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۳۸ درصد بیشتر است در حالی که صادرات در مقایسه با سال گذشته برابر با ۷۶ میلیون دلار بوده که روندی نزولی داشته است ”

همچنین این وزارتخانه گزارش می‌دهد حجم معاملات تجاری و میزان صادرات بین ایران و گرجستان به ترتیب ۳۴ درصد و ۲۸ درصد افزایش داشته ‌است که نشان دهنده  رشد مثبت اقتصادی در سه ‌ماهه اول سال ۲۰۱۸  بوده است. در این نشست ها مقامات تاکید کردند که ارقام مثبت بدست آمده هنوز هم از تمام پتانسیل موجود در روابط تجاری بین دو کشور استفاده نکرده اند و بسیاری از موانع تجاری هنوز در محل وجود دارند و هم اکنون نیز فرصت‌های بسیاری برای تبدیل به روابط تجاری معنادار وجود دارد.

علاوه بر این طرف گرجستانی اشاره کرد که گرجستان می‌تواند محصولات بازار ایران را که از بازارهای مختلف جهانی وارد می‌شود ، تامین نماید. این محصولات شامل آب‌های معدنی، آب‌میوه و کنسرو ها ، سبزیجات، چای، نوشیدنی‌های غیرالکلی، و صنعت نساجی هستند .

مساله مهم دیگری که مورد بحث قرار گرفت عبارت بود از ایجاد مسیرهای حمل و نقل، مانند راه‌آهن که تفلیس و تهران را از طریق باکو در آذربایجان به هم متصل می‌کند. به این منظور در نشست دیگری عباس آخوندی، وزیر راه و توسعه شهری، در دیدار با وزیر راه و توسعه شهری گرجستان، خاطرنشان کرد که در این وزارتخانه یک موضع ویژه برای نظارت بر توسعه مسیرهای حمل و نقل بین دو کشور ایجاد شده‌است. وزیر امورخارجه ایران نیز به گرجستان پیشنهاد کرد تا به منظور گسترش مراکز تدارکات ویژه در بنادر ایرانی خلیج‌فارس و نیز دریای‌خزر، اقدام نمایند. به علاوه، هر دو طرف اعلام کردند که برای افزایش حجم معاملات کلی بین ایران، گرجستان و منطقه دریای سیاه ، تجارت عمومی را ارتقا خواهند داد. همچنین مقامات ایرانی در خصوص موانع خاصی که در راه همکاری متقابل بین دو کشور وجود دارد به دشواری در اخذ مجوزها اشاره کردند که توافق شد کامیون‌های ایرانی بدون نیاز به گرفتن مجوز از کشور  گرجستان عبور کنند.

ایران و گرجستان

نخست‌وزیرگرجستان طی این نشست شور و اشتیاق خود را نسبت به مبادلات پولی و بانکی با ایران بیان کرد و از طرف مقامات ایرانی نیز پیشنهاد تاسیس شعبه‌های بانک ایرانی در گرجستان ارائه شد اما تصمیم نهایی آن بعدا گرفته خواهد شد.

در طول دهه گذشته، تهران توافقاتی با تفلیس برای حذف مالیات مضاعف و تشویق سرمایه‌گذاری در حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی و همکاری گسترده تجاری داشته است. ایران همواره در تلاش برای تنوع بخشیدن به مسیرهای ترانزیت برای حمل بار خود به گرجستان است و این کشور را یک مسیر جایگزین مناسب برای حمل بار به اروپا می‌داند.

در حال حاضر کالاهای وارداتی ایران از گرجستان شامل محصولات چوبی مثل چوب راش گرجستان، فرومنگنز ، گردو ، تراکتور ، ماشین آلات مخصوص برای تراش فلزات ، ضایعات آهن، تیرآهن جهت ساخت مسکن و غیره می شود و همچنین  بیشتر کالاهای صادراتی ایران به گرجستان شامل مواردی همچون قیر، مازوت ،کک و انواع مشتقات نفتی و پتروشیمی ، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی مثل انواع صیفی جات ، سیر ، پیاز ، سیب زمینی ، انواع سبزی ها و همچنین انواع لوازم خانگی بوده است.

همانطور که می دانید اقتصاد گرجستان هرروز در حال توسعه بیشتر است و با توجه به شرایط به وجودآمده هم اکنون موقعیت بسیار خوبی است تا با کمی برنامه ریزی بتوان برای واردات و صادرات به گرجستان اقدام کرد البته تنها نباید به واردات و صادرات به گرجستان توجه نمود چرا که بازار گرجستان به تنهایی یک بازار کوچک پنج میلیون نفری بیشتر نیست و بنابراین فوری اشباع خواهد شد ولی می توان با برنامه ریزی دقیق تر جهت صادرات محصولات با ارزش و منحصر بفرد ایران همچون پسته، فرش، زعفران و انواع اجناس با کیفیت ایرانی به اروپا توسط گرجستان اقدام نمود.

با توجه به تایید قانون هم سویی گرجستان با اتحادیه اروپا و همچنین برداشته شدن تعرفه گمرکی اجناس تولیدی در گرجستان به منظور صادرات به اروپا ، موقعیت مناسبی برای بازرگانان ایرانی فراهم شده است که با واردکردن کالاهای خود به گرجستان و بسته بندی آن ها در این کشور برای صادرات کالاهای خود به عنوان اجناس تولید شده در گرجستان به اروپا و آمریکا بدون پرداخت تعرفه گمرکی و با قیمت مناسب تری اقدام نمایند.

در این راستا شرکت سرمایه گذاری و مهاجرتی جورجیا سرویس ، ارائه دهنده انواع خدمات بازرگانی ترخیص کالا و صادرات کالا به کشور گرجستان آماده خدمتگذاری به هموطنان خود می باشد. جهت هر گونه سوال و مشاوره ای میتوانید با شماره های موجود در وب سایت جورجیا تماس بگیرید.

۹۷/۰۸/۱۵
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.