تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

آشنایی با فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان

سه شنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸ ق.ظ

فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان

بی‌شک هر شخصی که قصد مهاجرت و اقامت در کشور دیگری را دارد، برای دوام آوردن و موفق شدن باید خود را با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن منطقه وفق دهد. به خصوص جهت امرارمعاش و کسب درآمد مهم‌ترین راز موفقیت در آشنایی با فرهنگ کسب‌وکار در کشور مقصد خواهد بود زیرا با دانستن بایدها و نبایدهای آنجا و تطبیق خود راحت‌تر می‌تواند با مردم ارتباط کند. بنابراین شما نیز برای داشتن زندگی آرام و بی‌دغدغه در کنار مردم گرجستان باید فرهنگ آن‌ها را به خوبی بشناسید.

بررسی کلی فرهنگ مردم گرجستان

در ابتدا باید بدانید که کشور گرجستان دارای دو جمهوری مجزا از هم خودمختار آبخازیا در شمال غرب و اوستیای جنوبی در شمال شرق است. همچنین جمهوری خودمختار آجاریا در جنوب غرب گرجستان در گذشته وجود داشت که البته در سال ۱۳۸۳ به یک استان تبدیل گشت.

در حالت کلی گرجستان کشوری در میان اروپا و آسیا بوده که شامل ۶۵ ناحیه و منطقه روستایی و ۱۳ شهر است. این کشور در حال حاضر سخت به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو هست.

اما با این حال فرهنگ بالا و قدیمی این کشور در دنیا سبب شده که از آداب‌ورسوم استانداردی پیروی کرده و از این رو با فرهنگ غربی‌ها بسیار دور هستند. در گرجستان گرجی‌ها بزرگ‌ترین قوم و آذربایجانی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت قومی محسوب می‌شوند. در این جامعه سلسله‌مراتب و رعایت آن حرف اول را می‌زند و وظیفه تصمیم‌گیری درباره مسائل خانوادگی و یا تجاری به عهده بزرگ‌ خاندان است. بنابراین فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان نیز با دیگر فرهنگ‌ها تفاوت داشته و  از حالتی غیررسمی‌تر برخوردار باشد. مردم گرجستان مانند اکثر مردمان اصیل، به سنن و فرهنگ ملی خود افتخار کرده و انتظار رعایت آن‌ها را از مهاجران و تبعه خارجی این کشور دارند.

بیشتر در این مورد مطالعه کنید:   بازاریابی و آشنایی با بازار کار در کشور گرجستان

فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان

بهتر است قبل از آشنایی با فرهنگ کسب‌وکار، در ابتدا از منابع درآمد گرجستان و صنایع رایج در آن شناخت پیدا کنید.

 

بررسی اوضاع اقتصادی و کسب‌وکار در گرجستان

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و آغاز استقلال گرجستان، در دهه گذشته، این کشور با بحران‌ها و مشکلات فراوانی را تجربه کرد. از جمله با آسیب دیدن زیرساخت‌های گرجستان، با پدیده‌های تورم روبه رشد، پیدایش، جنگ‌های داخلی،رکود و بی‌ثباتی سیاسی مواجه شد.

در این میان، مردم زیادی کار و درآمد خود را از دست داده و شکاف عمیقی میان پولدار و فقیر افتاد.

نکته مهمی که اینکه گرجی‌ها اغلب درباره مسائل مالی صحبت نکرده و سؤال در این زمینه را نوعی توهین می‌دانند.

  اقتصاد رو به رشد گرجستان

کشور گرجستان برای فرار از مشکلات و رکود اقتصادی و نیز مدیریت نرخ تورم دست به اقدامات مهمی زد. در این کشور با محوریت انتقال، تمام بنگاه‌های کوچک دارای مالکیت خصوصی شده و نقش موازی اقتصاد دولتی نیز کاهش پیدا کرد که همین امر سبب به وجود آمدن اصلاحات ساختاری عظیمی در این کشور شد.

صنعت گردشگری در گرجستان هم قبل از استقلال و هم بعدازآن رونق خوبی داشته و روز به روز در حال پیشرفت بوده و همواره سرمایه‌گذاری در بخش خدمات گردشگری بازخورد مناسبی داشته است.

فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان

صادرات و واردات در گرجستان

کشور گرجستان از گذشته تا کنون به علت آب‌وهوای عالی و موقعیت جغرافیای مناسب به عنوان یکی از قطب‌های صنعت کشاورزی و صادرکنندگان میوه، چای و سبزی‌ها به شمار می‌آید

هر چند مشکلات سیاسی و اقتصادی باعث کاهش سطح تولیدات در گرجستان گردید. تقریباً یک سوم کل تولیدات در این کشور به بخش کشاورزی که شامل تولید میوه، تنباکو، گندم و چغندرقند برمی‌گردد. همچنین پرورش گوسفند و بز در این کشور رواج فراوانی دارد.

بیشتر در این مورد مطالعه کنید:   جاذبه های گردشگری شهر باتومی

در بخش واردات گرجستان برخی از مواد غذایی، دارویی، سوخت، ماشین‌آلات‌ و تجهیزات حمل‌ونقل را از طریق شرکای تجاری خود که کشورهای روسیه، انگلستان، ترکیه و دیگر اعضای اتحادیه اروپا و نیز آذربایجان، اوکراین و ارمنستان بوده، وارد می‌نماید.

طبق آمار منتشر شده از سوی دفتر ملی گرجستان، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۵ در حدود ۱/۵۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافته است.

 

نکات مهم فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، مردم گرجستان تعصب زیادی به کشور و فرهنگ خود دارند و روی این مسئله حساس هستند که اتباع خارجی و افراد مقیم در آنجا نیز به آداب‌ورسوم آن‌ها احترام بگذارند. برخی از این موارد در زیر آمده که شما می‌توانید با دانستن آن‌ها قبل از سفر به گرجستان، خود را آماده و مهیای پذیرش و عمل به این رسوم نمایید.

فرهنگ کسب‌وکار در گرجستان

– شروع ساعات کاری در ادارات دولتی گرجستان، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر بوده و شنبه اولین روز کاری بخش خصوصی در این کشور به حساب می‌آید.

– در هنگام مصاحبه کاری، جلسه اول به شناخت و ارزیابی طرفین سپری می‌شود. پس نباید منتظر عقد قرارداد باشید.

– در زمان ملاقات با گرجی‌ها، دست دادن را فراموش نکنید. همچنین برای سلام کردن از کلمه «gamarjoba» برای ارتباط بیشتر به کار ببرید.

– استفاده از لفظ «Batono» به معنی آقا و «Kalbatono» به معنی خانم برای خطاب استفاده نمایید.

– سلسله‌مراتب در گرجستان بسیار مهم است و عقیده دارند افرادی که در رأس امور قرار می‌گیرند قدرت تصمیم‌گیری بهتری دارند. مردم این کشور با توجه به سن، موقعیت اجتماعی و قدرت افراد به آن‌ها احترام می‌گذارند و سالخوردگان و افراد سن بالا ارج و قرب فراوانی در نزد گرجی‌ها دارند.

بیشتر در این مورد مطالعه کنید:   شرایط زندگی در گرجستان در سال ۲۰۱۸

– گرجی‌ها افراد رک و راست هستند و از بیان احساسات خود ترسی ندارند. بنابراین چنانچه مأیوس و یا خشمگین شوند به‌راحتی عکس‌العمل نشان می‌دهند. همچنین سخنرانان خوبی هستند و با توجه به موقعیت‌های مختلف، لحن صحبتشان و حتی حالت دست‌هایشان تغییر می‌کند.

– در هنگام صحبت با یک گرجی، ارتباط چشمی را فراموش نکرده و هیچ‌گاه پایین و یا اطراف را نگاه نکنید. زیرا تماس چشمی نشان صداقت و راست‌گویی شما بوده و غیر این صورت گرجی‌ها تصور می‌کنند دروغ می‌گویید.

– گرجی‌ها مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز هستند. بنابراین اگر شما را به یک مهمانی به ویژه از سمت همکاران یا رویداد فرهنگی دعوت کردند، بی‌تردید قبول کنید. زیرا حضورتان به منزله یک موفقیت برای گرجی‌ها قلمداد می‌شود. معمولاً در جلسات ناهار یا شام صرف می‌شود و زمانی برای شناخت بیشتر میزبان محسوب می‌شود.

– توجه کنید کارت‌های ویزیت در گرجستان ساده و به دور از هرگونه تشریفاتی ردوبدل می‌شود. توجه کنید ترجمه یک سمت کارت به زبان گرجی یا روسی، تأثیر بسزایی در ارتباط مؤثر و مطلوب خواهد داشت.

– چنانچه قصد برپایی مهمانی و یا جلسه‌ای را دارید، در ابتدا مجلس، افراد را از ارشد به پایین معرفی کرده و زنان را در اولویت قرار دهید. همچنین درباره هدف جلسه و تجربیات به صورت خلاصه پیش‌زمینه‌ای به مدعویان بدهید.

۹۷/۱۱/۰۲
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.