تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

زعفران و خواص آن

شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۵۵ ب.ظ

خواص زعفران

زعفران که به ادویه طلایی شهرت دارد، گیاه بومی اروپا و آسیا است که از چندین هزار سال پیش در ایران، هند، چین، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان بیشتر دیده می‌شود. زعفران از خانواده‌ زنبق‌ها گیاهی چند ساله به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر به صورت ۳ گل ۶ گلبرگی بنفش و گاهی ارغوانی و گلی می‌روید. هر گل از یک مادگی در انتهای کلاله و ۳ پرچم قرمز مایل به نارنجی با عطری دل‌انگیز و مزه‌ای تلخ قابل شناسی است.

خواص زعفران

درباره خواص زعفران مانند دیگر ادویه‌ها و گیاهان در طب کهن و جدید یافته‌ها و سخنان زیادی وجود دارد. آنچه مسلم است طبع گرم و خشک زعفران آن را برای درمان بیماری‌ها آماده ساخته است. همچنین وجود ترکیبات بالای ۱۵۰ مورد در زعفران نظیر کاروتنوئید، کروسین، آنتی‌اکسیدان، سافرانال و دیگر ویتامین‌ها، مواد معدنی و بیوشیمیایی، این ماده را دارای خواص فراوانی کرده که مصرف آن برای تمامی افراد سودآور خواهد بود. این خواص را می‌توان با توجه به عملکردش در سیستم‌ها و قسمت‌های مختلف بدن مورد بررسی قرار داد‌.

 

زعفران‌ بالا برنده ایمنی بدن

وجود اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C در زعفران، سبب افزایش گلبول‌های سفید خون شده که این سلول‌ها به عنوان اولین سد دفاعی بدن، نقش مهمی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن دارد.

از طرفی دیگر مصرف ویتامین ث در هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است. لذا خوردن زعفران نقش به سزایی در درمان سرماخوردگی ایفا خواهد کرد.

خواص زعفران

زعفران محرک خون و محافظ قلب

زعفران با ازدیاد گلبول‌های قرمز و بالا رفتن غلظت آهن در خون، گردش خون را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود به سلول‌های بدن بهتر و بیشتر اکسیژن برسد و با افزایش سوخت و ساز بدن، انرژی فرد تقویت گردد.

زعفران منبع خوبی از پتاسیم است. از این رو این ادویه می‌تواند با گشاد کردن عروق، فشار خون و شریان‌ها را افزایش دهد که این امر سبب حفاظت از قلب در برابر سکته‌ها قلبی و نهایتاً مغزی می‌شود.

خاصیت شگفت‌انگیز زعفران بر روی عملکرد سیستم قلبی و عروقی سبب شد تا تحقیقات بیشتر در این زمینه انجام گیرد. لذا آن‌ها به پژوهش درباره تأثیر زعفران بر روی تیترهای آنتی‌بادی HSP در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک پرداختند که نتایج حاکی از تأثیر مطلوب این گیاه بر روی مصرف‌کنندگان زعفران در این بیماران بود‌.

 

زعفران خواب‌آور قوی

زعفران حاوی کروسین است که در درمان افسردگی و بی‌خوابی تأثیر فراوانی دارد‌. علیرغم تحقیقات کم در مورد عملکرد مؤثر زعفران در بهبود افسردگی و درمان بی‌خوابی انجام شده، اما همین مطالعات کم نیز با بررسی بر روی موش‌ها از خواب‌آور بودن زعفران و بهبود الگوهای خواب بدون مشکلات بعدی مانند بی‌خوابی ناگهانی پرده برمی‌دارد.

خواص زعفران

زعفران کاهنده اضطراب

زعفران با سافرانال کامپانال کاملی و ارتانلی در خود، کاهش اضطراب، استرس و درد را به فرد می‌دهد.

همچنین افرادی که دچار اضطراب هستند با مصرف مداوم زعفران، با اثر بر روی غدد برون‌ریز، هورمون‌های مفید بیشتری را در بدن آزاد کرده که این امر در سلامت و کاهش اضطراب و بهبود خلق‌وخو در فرد تأثیر چشمگیری دارد.

 

زعفران ارتقا دهنده سلامت مغز

مواد موجود در زعفران در بهبود و ارتقای عملکرد مغز اثرات فراوانی از خود بر جای می‌گذارند.

مطالعات نشان می‌دهد که زعفران در درمان و کاهش عوارض ناشی از بیماری‌های آلزایمر، ایسکمی مغزی (عدم تأمین خون کافی برای مغز)، اسکیزوفرنی و نوروتوکسیک را بدون عوارض جانبی مؤثر است.

جالب است که زعفران سبب بهبود حافظه و افزایش تولید ناقل‌های مهم عصبی نظیر دوپامین و گلوتامات می‌شود.

از طرفی دیگر زعفران دارای مقادیر زیادی ویتامین B6 بوده که در بهبود کارکرد سیستم عصبی و جلوگیری از اختلالات عصبی مؤثر است.

زعفران درمانگر سنتی اختلالات گوارشی

از دیرباز زعفران در درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش کاربرد فراوانی داشته که به دلیل آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی این گیاه با ارزش است‌‌. این موضوع سبب شده که زعفران را برای درمان زخم معده، کولیت زخمی و یبوست تجویز کنند. زعفران با بهبود هضم غذا، مشکلات مربوط به معده و نفخ شکم را مرتفع کرده و التهابان معده را کاهش می‌دهد.

خواص زعفران

زعفران، انسولین طبیعی

این روزها که زندگی ماشینی و تغذیه نامناسب میلیون‌ها نفر در دنیا دچار دیابت کرده، زعفران با خواص خارق‌العاده خود در کنترل این بیماری بسیار توصیه شده است. وجود سطح بالای منگنز در زعفران، سبب بهینه‌سازی و کنترل سطح قند خون در بدن می‌گردد.

 

زعفران ماسک زیبایی پوست

زعفران شاهکار طبیعت در زیبایی پوست بدن است و متخصصان در تهیه صابون‌ها و کرم‌های زیبایی همواره از خواص عالی این گیاه ارزشمند بهره‌ می‌برند.

یکی از این ماسک‌های طبیعی و خانگی که باعث شفافیت پوست می‌شود، ترکیب زعفران و لیمو است که با خاصیت پاک‌کنندگی لیمو و درخشندگی زعفران، خشکی و کدری پوست را برطرف کرده و به آن طراوت می‌بخشد.

همچنین مخلوط زعفران و گلاب و ماساژ آن بر روی پوست، سبب بهبود و طراوت آن می‌شود.

از طرفی دیگر زعفران از گذشته تاکنون در درمان و التیام دهنده زخم‌ها و رفع جای سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این خاصیت می‌توان بافت پوست را بهبود و آکنه‌ها، جوش‌های سرسیاه و لکه‌ها را با خواص ضد قارچی زعفران درمان کرد.

ترکیب ۱۰ الی ۱۲ رشته زعفران با ۵ تا ۶ برگ ریحان برای این امر توصیه می‌شود.

دیگر خواص زعفران

زعفران داروی کهنی است که برخی از خواص آن از نظر علمی اثبات و برخی دیگر به صورت تجربی قابل استناد است. خواصی نظیر تقویت قوای جنسی مردانه، درمان بیماری‌های مربوط به عادات ماهانه، تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان، التیام و کاهش درد، پیشگیری از سرطان و رفع ریزش مو از دیگر معجزات این ادویه طلایی است.

۹۸/۰۲/۱۴
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.