تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

جایگاه تکنولوژی‌ خانه هوشمند در بیزینس

سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۲۳ ب.ظ
خانه هوشمند در بیزینس

نگاهی بر تکنولوژی‌های خانه هوشمند در بیزینس

مزایای فناوری‌های نوین اینترنت اشیا (IOT) در ساختمان‌ها بر کسی پوشیده نبوده و همین امر سبب گسترش روز افزون آن شده است. اما سؤالی که مطرح می‌شود این‌که آیا تکنولوژی‌های خانه هوشمند برای بیزینس‌‌ها نیز کارآمد و به صرفه است؟ جواب مثبت است. شرکت‌ها با هر نوع زمینه فعالیتی با استفاده از امکانات تکنولوژی خانه هوشمند می‌توانند دفتر کار خود را هوشمند سازی کرده و هزینه‌های مصرفی سالیانه را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند.

جایگاه تکنولوژی‌ خانه هوشمند در بیزینس

متأسفانه هنوز فواید و مزایای تکنولوژی خانه هوشمند برای سرمایه‌گذاران و صاحبان بیزینس به طور گسترده چندان آشکار نشده است. هر چند سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری فناوری‌های خانه هوشمند نیاز به سرمایه زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد؛ اما با نتایج حاصل از آن در آینده، نه تنها این هزینه‌ها جبران شده بلکه هزینه‌های دیگر نیز کاهش محسوسی پیدا می‌کنند.

صاحبان بیزینس می‌توانند با تبدیل دفتر کار خود به یک ساختمان هوشمند کنترل و مدیریت صدها پارامتر نظیر امنیت، آب‌وهوا، تهویه، انرژی، دسترسی و نگهداری را به آسانی در دست بگیرند.

این مزیت‌ها بسیاری از شرکت‌های بزرگ را به سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی‌های خانه هوشمند سوق داده و بر آن شده‌اند که امور وقت‌گیر و ساده را با کمک این فناوری آسان و خودکارسازی کنند. اما در این میان سؤالاتی و ابهاماتی در هزینه‌ها، پیچیدگی، کارایی و پیاده‌سازی تکنولوژی خانه هوشمند مطرح است که در ادامه به شفاف‌سازی آن‌ها می‌پردازیم.

خانه هوشمند در بیزینس

هزینه هوشمند سازی ساختمان‌ها

اکثر افرادی که تمایل کمتری به استفاده از تکنولوژی خانه هوشمند دارند، نگران هزینه‌های ابتدایی راه‌اندازی هستند. به عبارت دیگر آن‌ها بر این باورند که سیستم خانه هوشمند یک سیستم گران در جهت لوکس سازی ساختمان بوده و کارایی آن کمتر است.

اما نکته مهم در اینجاست که امکانات خانه هوشمند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها در بخش‌های گوناگون می‌شود که همین امر سرمایه اولیه را در یک الی دو سال بعد دوباره جبران خواهد کرد.

از طرفی دیگر در هنگام هوشمند سازی با توجه به کوچکی یا بزرگی ساختمان تجهیزات خانه هوشمند به کار می‌رود که این امر در هزینه تمام شده تأثیر مستقیمی خواهد داشت.

در ساختمان‌های بزرگ از تجهیزات کنترلی و بی‌سیمی با یک سیستم متمرکز اتوماتیک استفاده می‌شود که اطلاعات محیطی را دریافت و پس از آنالیز مطابق نظر کاربر به اجرای فرامین و عملگرها می‌پردازند. اما در ساختمان‌های کوچک که امکان استفاده از چنین سیستمی مهیا نیست، حسگرهای بی‌سیمی به کار می‌رود که بدون سیم‌کشی‌ کنترل و مدیریت ساختمان را فراهم می‌آورد. با این کار هزینه‌ هوشمند سازی کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

 

سادگی استفاده از تکنولوژی خانه هوشمند پس از راه‌اندازی

واضح است که تکنولوژی‌های هوشمند سازی ساختمان به صورت کنترلی و کامپیوتری کار می‌کنند که برخی افراد تصور می‌کنند پیاده‌سازی و اجرای چنین سیستمی سخت بوده و متخصصان فراوانی می‌خواهد. اما به جرئت می‌توان گفت که کنترل و مدیریت ساختمان هوشمند از یک ساختمان معمولی بسیار ساده‌تر است. زیرا سیستم هوشمند سازی ساختمان به صورتی طراحی شده‌اند که فقط در زمان نصب نیاز به آماده‌سازی دارند و پس از آن استفاده برای همه آسان و ساده خواهد بود.

از آنجایی که تجهیزات خانه هوشمند توسط کارشناسان شرکت‌های ارائه دهنده نصب می‌شوند، این امکان فراهم است که پس از نصب کاربران عادی با اندکی آموزش استفاده از آن‌ها فرا گرفته و آن‌ها را در راستای اجرای فرامین خود به کار ببرند.

در واقع سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به گونه‌ای است که به طور خودکار و بدون دخالت انسان، خرابی‌ها و مشکلات ساختمان را تشخیص و اعلام می‌کند تا کاربر دستور لازم را صادر نماید و دوباره اتوماتیک فرامین لازم را اجرا کند.

خانه هوشمند در بیزینس

وسعت کارایی سیستم هوشمند ساختمان

ابهام دیگری که در زمینه تکنولوژی‌های خانه هوشمند مطرح است وسعت کارایی آن‌ها است و این‌که آیا فقط در مصرف بهینه انرژی نقش دارند و یا کل ساختمان را تحت تأثیر قرار خواهند داد؟ آنچه مسلم است این‌که سیستم مدیریت ساختمان هوشمند انرژی بیشتری را نسبت به ساختمان‌های معمولی ذخیره می‌کند. علاوه بر این ریسک عملیاتی را کاهش می‌دهد که همین امر در بهبود عملکرد ساختمان و تدوین برنامه‌ریزی‌های دقیق بسیار مؤثر است. از طرفی دیگر فناوری‌ مدیریت ساختمان هوشمند امکان تشخیص میزان گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن هوا را در خود دارند.

از دیگر کارایی‌ سیستم مدیریت ساختمان هوشمند توانایی در کنترل عملکرد تجهیزات است. به عبارت دیگر سیستم به طور خودکار هر نوع خرابی در ساختار قطعات را ثبت و داده‌ها را برای افراد متخصص ارسال می‌کند تا قطعه مورد نظر تعمیر یا تعویض گردد. این امر سبب می‌شود تا با تعویض به موقع یک قطعه طول عمر ماشین‌آلات افزایش پیدا کرده و زمان و هزینه‌های بازبینی و جایگزینی مجدد را کاهش دهد.

این اطلاعات و هزاران داده دیگر به صورت لحظه‌ای توسط حسگرها از محیط دریافت و ثبت می‌شود تا پس از تحلیل آن‌ها راهکارهای لازم اتخاذ گردد. مسلماً این نوع کنترل و مدیریت آنلاین نسبت به نظارت دستی و انسانی مزایا بیشتری داشته و دقیق‌تر خواهد بود.

 

جمع‌بندی

هوشمند سازی ساختمان برای بیزینس‌ها با هر نوع زمینه فعالیت امری بدیهی به نظر می‌رسد تا از طریق این تکنولوژی ساختمان خود را با هر قدمتی که باشد هوشمند کنند. تحقیقات نشان داده که در ساختمان‌های قدیمی استفاده از فناوری‌های خانه هوشمند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است. به عبارت دیگر استفاده از فناوری خانه هوشمند در دفاتر کار بیزینس‌ها سبب کاهش هزینه‌های انرژی و تعمیرات و نگهداری می‌شود آن چنان که حتی برای مستأجران نیز به صرفه خواهد بود.

۹۸/۰۳/۰۷
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.