تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

از امروز به فکر آبیاری فردا باشیم!!

پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۰۲ ق.ظ
آبیاری

از امروز به فکر فردا باشیم …

   مهندسان آینده کشور چه راهی را برای آبیاری، انتخاب می کنند ؟

   آیا پیشرفت سیستمهای آبیاری متوقف خواهد شد ؟

   روشهای آبیاری ارائه شده در آینده چه خصوصیاتی را باید دارا باشند ؟

   و….

   آبیاریِ دنیای جدید

   آبیاریِ ثقلی چیست و چه مزایایی دارد ؟

   آبیاریِ ثقلی بهتر است یا آبیاری قطره ای ؟

   آبیاریِ نواری بهتر است یا آبیاری قطره ای و ثقلی ؟

   آبیاریِ تراوا چیست ؟

   آبیاریِ بابلر چیست ؟

سوپر جاذبه چیست و تا چه حد در جذب و نگهداری آب و مواد غذایی موثر هستند و می توانند در کاهش میزان مصرف آب نقش داشته باشند ؟ آیا سوپر جاذبه را می توان به عنوان یک روش آبیاری معرفی کرد ؟   

برای آگاهی از پاسخ این سوالات در ادامه همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن ، لوله آبیاری، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.

 

مزایای آبیاری قطره ای ثقلی

این سیستم نه نیاز به پمپاژو نیروی الکتریسیته دارد و نه نیاز به مدیریت متبحر و گران قیمت. نه سرمایه اولیه زیادی را طلب می کند و نه ارزبری دارد. از همه مهمتر مشکل گرفتگی قطره چکان ها نیز در آن برطرف شده است یعنی این سیستم نه تنها مزایای سیستم کلاسیک قطره ای قبلی را دارد، بلکه تمامی معایب این سیستم را نیز برطرف می کند.

بزرگترین مزیت این سیستم ساخت قطره چکان هایی است که قطر آنها نسبت به سیستم کلاسیک قطره ای قبلی از ۱۵۰ میلیمتر به ۱۵۰۰ میلیمتر افزایش یافته و به یکباره تمام مشکلات قبلی را حل نموده است. به نحوی که در این سیستم دیگر نیاز به انرژی برق نبوده و سیستم پر فشار قبلی به یک سیستم لوله بدون فشار تبدیل شده و با ازدیاد قطر روزنه، مشکل سیستم از نظر رسوب مواد شیمیایی و بسته شدن روزنه ها نیز برطرف گردیده است.

مهمترین مزایای عمده این قطره چکان در مقایسه با قطره چکان های موجود عبارتند از :

  • مزایای آبیاری قطره ای ثقلی

۱- استفاده از فشار پایین با کنترل دبی تخلیه قطره چکان

۲- مقطع بزرگ عبور آب و در نتیجه کاهش حساسیت نسبت به گرفتگی قطره چکان

۳- نصب ساده و راحت با توجه به فشار پایین سیستم

۴- آب بندی کامل سیستم با توجه به فشار پایین سیستم

۵- خنثی سازی اثر دما در میزان تخلیه قطره چکان

۶- تغییرات مجاز در میزان تخلیه با توجه به نوسان فشار

آبیاری

  • مزایای آبیاری قطره ای ثقلی

علاوه بر آبیاریِ مزارع بزرگ با استفاده از پکیج های آبیاری قطره ای ثقلی می توان باغات کوچک، گلخانه ها و فضای سبز را به راحتی و با استفاده از هزینه کم تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار داد .

در یک جمع بندی می توان گفت که این سیستم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده وبا حذف پمپاژ در این سیستم بطور کلی :

هزینه اولیه ثابت کاهش می یابد هزینه انرژی در مدت بهره برداری حذف می شود هزینه بهره برداری و نگهداری پایین می آید. استفاده از فشار پایین (۵/۱ متر ارتفاع آب ) و در نتیجه کاهش حساسیت نسبت به گرفتگی قطره چکان. نصب ساده و آسان با توجه به فشار پایین سیستم امکانپذیر است.

  • آبیاری ثقلی و معایب آن

با همه مزایائی که دارد و برتریهائی که به ظاهر نسبت به آبیاری قطره ای دارد این روش فقط در جاهایی که در کنار رودخانه باشد ( نیاز به پمپ کردن آب نباشد ) یا امکان پمپ آب نباشد از این روش استفاده می شود. این روش به علت ثقلی بودن نیرو آب فقط در اراضی شیب دار که پستی و بلندی در آن وجود نداشته باشد استفاده می شود که این خود از معایب این سیستم به حساب می آید. نداشتن یکنواختی آبیاری از دیگر معایب آن است. این روش در بعضی از شهر های ایران توسط شرکت کارآب اجرا و یا در دست اجرا است ولی تا کنون این سیستم در استان خراسان نصب نشده است.

 

لوله های تراوا یا آبیاری تراوا

در این روش آب توسط لوله هایی که خاصیت تراوش دارند در کنار ریشه قرار می گیرند و توسط نیروی ماتریک خاک آب از لوله به سمت خاک کشیده می شوند در واقع همان آبیاری قطره ای با لوله های اسفنجی مانند است که بیشتر در کشورهای خارجی و در ورزشگاه ها و یا هوا دهی استخرها استفاده می شود البته روی این سیستم آبیاری که لوله های آن در عمق حدود ۸۰ سانتیمتر دفن می شوند تحقیقاتی در ایران انجام شده است اما به دلیل معایبی که این روش داشت از جمله ورود ریشه به درون لوله و در نهایت ترکیدگی لوله و پایین بودن کیفیت لوله های تولید شده موجود در ایران، تحقیقات با شکست مواجه شد.

 

آبیاری نواری (لوله های سوراخ دار)

که برای گیاهان ردیفی از جمله چغندر می باشد و جزو تکنولوژی بروز دنیا محسوب می شود و روز به روز بر پیشرفت این سیستم ها افزوده می شود . قطره چکان ها در این سیستم داخل لوله قرار دارد که به آن پلاک آبیاری یا روزنه می گویند و امروزه بیشتر روی کاهش گرفتگی و دبی مناسب آنها کار می شود. راندمان آبیاری این روش ها ( آبیاری میکرو ) بالای ۹۰ % می باشد .

آبیاری

آبیاری بابلر

در این روش آب توسط بابلر یا پاشنده های کم فشار به صورت جریان آرام و پیوسته خارج می شود این روش برای آبیاری درختانی که فاصله آنها زیاد است مناسب می باشد. همچنین برای آبهای با املاح زیاد که خطر گرفتگی قطره چکان وجود دارد در صورت عدم وجود خطر شوری خاک یا کاهش محصول، استفاده از این روش توصیه می گردد . به منظور آبیاریِ درختانی مثل پسته، انار، نخل‌، مرکبات، در جایی که آب دارای غلظت املاح باشد به جای قطره چکان از این روش استفاده می شود. در این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب مساله گرفتگی قطره چکانها نیز دیگر وجود ندارد.

 

سیستم آبیاری آبفشانی

در آبیاری به روش آبفشانی آب به صورت جت، مه و یا قطرات بسیار ریز از خروجی هایی که روی لوله نصب می شود خارج و در یک دایره کامل و یا قطعاتی از دایره پخش می شود. از این روش که بیشتر برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود و اخیرا هم برای آبیاری درختان، آب با میزان دبی کم پای درختان ریخته می شود. میکروجت های ( آبپاش ها ) این سیستم می توانند در آبهایی با املاح زیاد بدون گرفتگی کار کنند.

 

سوپر جاذبه ها

جدیدترین شیوه آبیاری برای مناطق خشک است که به کمک آن می توان تا ۵۰ درصد مصرف آب آبیاری را کاهش داد و ضمنا از شویش کودهای محلول در آب و آلودگی آبهای زیرزمینی جلوگیری کرد.

سوپر جاذبه در خاک، آب را همراه با کودهای محلول در آن، جذب کرده و بنابر تقاضای ریشه در اختیار آن قرار می دهد. لذا این روش به تنهایی و یا در کنار سایر روش های نوین آبیاری، اگر بر اساس داده های پژوهشی و به درستی پیاده شود و تداوم یابد، می توانـد ایران را از فجایع خشکسالی و زیست محیطی از یک سو، و از وابستگی شدید غذایی و رهایی از بحران اشتغال از سوی دیگر، برهاند و انقلابی در کشاورزی و اقتصاد ایجاد کند.

آبیاری

بهترین سیستم آبیاری

انواع آبیاریِ میکرو ( نواری ، قطره‌ای ) جدیدترین سیستم آبیاری معرفی شده به دنیای آبیاری محسوب میشود و تا کنون هیچ سیستم آبیاری‌ای که بتواند جایگزین این سیستم شود معرفی نشده است و امروزه بزرگترین شرکت های دنیا توان خود را روی تولید قطره چکان های جدیدی با فشار و دبی ثابت ( در تمام طول مسیر و همچنین پستی و بلندی ها ) معطوف کرده اند .

چه طور متوجه شویم که طراحی ما یک طراحی صحیح بوده و خروجی قطره چکانها با هم برابر است ؟

با استفاده از راه تجربی، یعنی با قرار دادن یک ظرف ( فرضا ۴ یا ۵ لیتری ) زیر هر یک از قطره چکان ها.

البته اگه لاترال ها و قطره چکان ها روی سطح زمین است باید زیر هر قطره چکان را کند و ظرف را در گودی قرار دهیم تا نتیجه مناسب را ببینیم .

۹۸/۰۳/۲۳
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.