تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

انواع روش‌های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

چهارشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۱۹ ب.ظ

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

خواص شگفت‌انگیز و ارزش غذایی زیاد عسل سبب شده است که از دیرباز پزشکان طب سنتی و جدید خوردن آن را توصیه نمایند. فواید عسل و مزه شیرین آن سبب شده که طرفداران زیادی داشته باشد که همین امر باعث به وجود آمدن افرادی سودجو شده است تا با تهیه عسل تقلبی از شیره و شکر و فروش آن جیب خود را پر بکنند. در این راه چندین روش‌ تجربی و علمی جهت تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

انواع روش‌های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

۱. آزمایش عسل

۲. مشاهده کیفیت عسل

۳. رنگ عسل طبیعی

۴. ترکیب عسل با آب سرد

۵. خرید عسل از مراکز معتبر

۶. نحوه شکرک زدن عسل

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

آزمایش عسل

مسلماً بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی ، آزمایش فریلینگ در دستگاه ساکرامات و دستگاه رفراکتومتر آزمایشگا‌ه‌های معتبر است. بر این اساس عسل طبیعی به جز عسل‌های اسطرخودوس، اقاقیا، شبدر، خارشتر، یونجه، کاج، اکالیپتوس و مرکبات دارای ساکارز زیر ۵ درصد است و عسل تقلبی به علت افزودن شکر مقادیر بیشتری ساکارز در آن‌ها وجود دارد.

مشاهده کیفیت عسل طبیعی

آنچه مسلم است مصرف‌کنندگان معمولی عسل می‌تواند به مرور زمان با خوردن آن قدرت تشخیص عسل واقعی را به دست آوردند. چراکه شکل، مزه و بوی عسل طبیعی آن قدر خاص و قوی هست که عسل‌خورهای حرفه‌ای و با تجربه به راحتی تفاوت آن را با عسل تقلبی می‌فهمند.

در واقع مزه و عطر عسل طبیعی برگرفته از گل و گیاهی است که از آن به وجود آمده است و این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وجه تمایز عسل طبیعی با عسل تقلبی به شمار می‌آید. این تفاوت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– عسل‌ تقلبی فقط مزه شیرینی می‌دهد در صورتی که عسل طبیعی به غیر از شیرینی خاص، طعمی دل‌چسب و از نوع گیاه را می‌دهد.

– چنانچه برای مدتی درب ظرف عسل طبیعی بسته بماند، پس از باز کردن بوی مطبوعی ناشی از گلی که از آن به وجود آمده، به مشام می‌رسد. اما عسل تقلبی معمولاً بوی خاصی نمی‌دهد.

– عسل طبیعی خیلی سریع در دهان آب شده و به فرد حس انرژی دست می‌دهد. زیرا هر یک کیلو گرم عسل طبیعی حاوی ۳۲۵۰ کالری انرژی است. اما عسل تقلبی طعمی شبیه آب‌نبات دارد.

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

رنگ عسل طبیعی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص عسل طبیعی توجه به رنگ آن است. البته این امر مستلزم اطلاع دقیق از رنگ هر نوع هست. زیرا طیف رنگی عسل بسیار گسترده بوده و شامل رنگ‌های سفید، انواع زرد (زرد مایل به سبز، زرد طلایی، زرد نارنجی)، عقیقی، کهربایی، قهوه‌ای و نظیر آن است. در واقع زنبور با تغذیه از هر گل عسلی با رنگ متفاوت تولید می‌کند.به طور مثال رنگ عسل اقاقیا سفید، عسل بهارنارنج زرد طلایی، عسل آویشن عقیقی قرمز، عسل کاج جنگل‌های اروپا مایل به قهوه‌ای و عسل جنگل‌های مازندران زرد متمایل به سبز است.

ترکیب عسل با آب سرد

 عسل طبیعی به سادگی با آب سرد مخلوط نمی‌شود و حالت چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد. اما عسل تقلبی به سرعت حل می‌شود.

همچنین چنانچه عسل را درون لیوان آب سرد قرار دهید، به طور عمودی به سمت ته لیوان رفته و آنجا جمع می‌شود. در واقع حل نمی‌گردد و انسجامش از بین نمی‌رود.

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

خرید عسل از مراکز معتبر

این شیوه آسان‌ترین روش تشخیص عسل طبیعی به شمار می‌آید. تهیه عسل از فروشندگان با سابقه و مشهور یکی از مطمئن‌ترین روش‌های خرید عسل طبیعی است. در این زمینه چنانچه عسل دارای برگه آزمایش و نشان تائید بهداشت که در آن میزان ساکارز زیر ۵ درصد، رطوبت زیر ۱۸.۶ درصد و ph بین ۳.۴۲ تا ۶.۱۰ عنوان شده باشد، می‌توان اطمینان حاصل کرد که کیفیت عسل مطلوب‌تر خواهد بود.

همچنین توجه به قیمت عسل نیز مهم است. بالطبع عسلی با قیمت بسیار ارزان‌تر از دیگر عسل‌ها نمی‌تواند عسل مرغوبی باشد.

 

نحوه شکرک زدن عسل

برخلاف تصور مردم، عسل طبیعی نیز شکرک می‌زند اما دلیلی بر نامرغوبی آن نیست. در واقع عسل به علت دیاستاز موجود در آن و دما و رطوبت ته‌نشین شده و ذرات قند آن متبلور شده شبیه روغن‌نباتی سفت می‌شوند که در اصطلاح به این حالت رس زدن می‌گویند.

فرق شکرک زدن عسل طبیعی با عسل تقلبی در این که عسل طبیعی به مرور زمان و هنگامی که شرایط مهیا باشد شروع به کدر و ته‌نشین شدن می‌کند و بلورهای رس زده عسل طبیعی ریز‌تر هستند.

عسل طبیعی پس از یک روز در یخچال ماندن کش آمده و به صورت باریکه‌ای و پیوسته از قاشق سرریز می‌شود.

اما شکرک زدن عسل تقلبی ناشی از کریستالیزاسیون و بلوری شدن ذرات شکر موجود در آن است که شبیه شکرک‌زدن مربا بوده و مانند نبات سفت و زیر دندان حس شده به سختی از قاشق جدا و مثل شکلات به دندان می‌چسبد. ولی شکرک عسل طبیعی مانند شیره خرما نرم و فقط موقع خوردن اندکی زیر دندان زبر به نظر می‌آید.

۹۸/۰۳/۲۹
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.