تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

تاریخچه خانه های هوشمند

يكشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۴۹ ب.ظ
تاریخچه خانه های هوشمند

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تاریخچه خانه های هوشمند به چه زمانی تعلق دارد و یا چه کسی برای اولین بار، ایده یک خانه هوشمند را مطرح کرده است؟ و یا اولین دستگاه‌ های اتوماسیون خانگی کدامند؟

تصور کنید در گذشته ای نه چندان دور، افراد تمامی وقت خود را در روز، صرف تمیز کردن خانه و مراقبت از خانواده می کردند، از همان زمان کم کم ایده هایی برای اتوماسیون خانگی با هدف صرفه جویی در زمان مطرح گردید. قطعاً این ابزارهای صرفه ‌جویی در زمان، آغاز ملموسی برای خودکار کردن وظایف خانه بودند. اگر چه همین امکانات اولیه هم به راحتی برای همه مقرون ‌به‌ صرفه و قابل دسترس نبودند، ولی همین ابزارهای ابتدایی آغاز تکامل تکنولوژی در خانه های هوشمند به حساب می آمدند. در واقع باید گفت اولین خانه ‌های هوشمند، ایده بودند، نه ساختار واقعی؛ برای دهه‌ ها، داستان های علمی‌ تخیلی ایده اتوماسیون خانه ها مورد بررسی قرار می گرفت.

برخی از نویسندگان خیال پرداز نظیر ری بردبری نیز، در نوشته های خود آینده‌ای را تصور می کردند که در آن خانه ‌ها تعاملی و ظاهرا به طور خودکار اداره می شدند. در داستان کوتاهی از او یک خانه خودکار توصیف شده است که این خانه به عملکرد خود حتی پس از مرگ انسان‌ ها نیز ادامه می‌دهد. در آن زمان همه چیز خوب و البته کمی ترسناک به نظر می رسید، اما آنها وقتی منافع واقعی اتوماسیون خانه را در نظر می گرفتند، قطعا برایشان اهمیت موضوع دلچسب تر می شد.

محبوبیت اتوماسیون خانگی و یا همان خانه های هوشمند، در اوایل سال ۲۰۰۰ افزایش یافت. به همین ترتیب، تکنولوژی های مختلف شروع به ظهور کردند. خانه های هوشمند به طور ناگهانی تبدیل به یک گزینه مقرون به صرفه تر شدند، و بنابراین به یک تکنولوژی قابل استفاده برای عموم مصرف کنندگان تبدیل شدند. فناوری های داخلی، شبکه های خانگی و سایر ابزارهای مربوطه نیز به راحتی از طرف برخی از شرکت های اولیه خانه های هوشمند آماده عرضه شدند.

بنابراین اگر چه ایده اتوماسیون خانه از مدت ها پیش وجود داشته است، اما خانه های هوشمند واقعی تنها در مدت کوتاهی است که به دست آمده اند. تاریخچه خانه های هوشمند بیشتر بر روی تاریخ اختراع سخت افزارها متمرکز است. می توان اختراع لوازم خانگی را اولین قدم برای رسیدن به خانه های هوشمند دانست، اگر چه در حال حاضر لوازم خانگی چیزی نیست که ما آن را به عنوان خانه هوشمند می شناسیم اما آنها در سال های ۱۹۰۱ تا ۱۹۲۰ دستاوردهای باور نکردنی به حساب می آمدند که تاثیر فوق العاده ای در آسان تر کردن کارها داشتند. این دستاوردها با اولین جارو برقی در سال ۱۹۰۱ آغاز شدند. و در طی دو دهه یخچال و فریزر و همچنین خشک کن لباس، ماشین های شستشو و دیگر لوازم خانگی اختراع شدند.

تاریخچه خانه های هوشمند

در ادامه به برخی از اختراعات واقعی منتهی به خانه ‌های هوشمندی که امروزه می‌شناسیم اشاره خواهیم کرد.

  • اولین ترموستات

آغاز تاریخ هوشمند سازی خانگی حتی می‌تواند تاریخ دیگری هم داشته باشد، چون اولین ترموستات در سال ۱۶۲۰ ساخته شد. در حالی که ترموستات های خانگی مدرن به شما اجازه می‌دهد که خیلی بیشتر از حفظ یک دمای ثابت برای خانه عمل کنید، اما ریشه ‌های آنها به ترموستات مورد استفاده در اجاق‌گاز قابل‌حمل که توسط کورنلیس دربل اختراع شد، باز می‌گردد. ترموستات با نگه داشتن جریان سوخت به یک سطح بهینه کار می‌کند در نتیجه حفظ دمای ثابت را تضمین می‌کند. البته، امروزه، ما قادر هستیم فقط با لمس چند دستور در موبایلمان تقریباً به هر دمایی که در خانه مان دوست داریم برسیم. با این وجود، آنچه که کورنلیس دربل در سال ۱۶۲۰ انجام داد، بنیان فن‌آوری است که امروزه از آن استفاده می کنیم.

  • اولین کنترل از راه دور

در سال ۱۸۹۸، نیکولا تسلا اولین کنترل از راه دور را برای راه اندازی یک قایق اسباب بازی ایجاد کرد. در آن زمان تسلا از طریق یک دستگاه دستی، راهی را برای استفاده از امواج رادیویی در ارسال دستورالعمل ها به قایق پیدا کرد.

  • اواین پروتکل اتوماسیون خانگی

امروزه پروتکل ‌های به کار رفته در تکنولوژی خانه های هوشمند، از جمله Z-Wave، Zigbee و BLE در هسته راه‌ حل‌ های خانگی هوشمند مدرن قرار دارند. با این  حال تمامی آنها تا دهه ۱۹۷۰ هنوز وجود نداشتند. در واقع، نسل اول دستگاه های هوشمند خانگی، از جمله سوئیچ های نور و کنترل کننده های دستگاه ها، از طریق کنسول فرماندهی ۱۶ کانال برای محصولات X۱۰ تامین می شدند. نوآوری که توسط پروتکل X۱۰ در تاریخ هوشمند خانگی جلو آمد، واقعاً انقلابی در اتوماسیون خانگی به وجود آورد و تا به امروز نیز، X10 یکی از پروتکل های پیشرو در اتوماسیون خانگی بوده است که توسط تولید کنندگان و علاقه مندان این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اولین میکروکنترلرها

در سال ۱۹۷۱، ریزپردازنده اختراع شد، به این معنی که فناوری در نهایت توانست گام هایی را برای مقرون به صرفه شدن برای همه بردارد. از اینجا بود که قیمت الکترونیک به سرعت کاهش یافت و در نتیجه استفاده از لوازم خانگی برای اکثر افراد امکان پذیر شد.

تاریخچه خانه های هوشمند

  • اولین درهای خودکار پارکینگ ها

در حال حاضر خیلی از ما نمی‌توانیم زندگی را بدون درهای اتوماتیک پارکینگ ها  تصور کنیم که در را به صورت خودکار باز می‌کنند. با این حال، در آغاز قرن بیستم، این تنها یک ایده بود. در واقع، اولین ایده  برای نصب ” شناور بر روی در ” در سال های ۱۹۰۲ و ۱۹۰۶ مطرح شد. چند دهه بعد یعنی در دهه ۱۹۸۰، دو مخترع دیگر، با اجرای همان فن‌آوری که برای منفجر کردن بمب ‌های دور افتاده در جنگ جهانی دوم از آن استفاده می‌کردند، اولین باز کردن در گاراژ کنترل از راه دور را ابداع کردند. با وجود مشکلاتی که در آغاز در مورد مسائل امنیتی این درها وجود داشت، امروزه درهای اتوماتیک از طیف گسترده‌ای از ویژگی ‌های ایمنی که حتی شامل اسکن اثر انگشت نیز می شود استفاده می‌کنند.

  • راه اندازی اولین شبکه خانگی و خانه هزاره

اتوماسیون خانگی در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع به افزایش محبوبیت کرد، زیرا تکنولوژی اینترنت، خانه های سریع و هوشمند را ناگهان تبدیل به یک گزینه  مناسب و ارزان تر کرد. در آن زمان اتوماسیون خانگی و اتصال لوازم خانگی به رایانه ها، موضوعی بودکه به شدت مورد بحث قرار گرفت بود. خانه هزاره یک نمایشگاه خانه بریتانیایی در سال ۱۹۹۸ بود تا نشان دهد که چگونه گرمایش، امنیت، چراغ، درها و حیاط خانه را با کامپیوتر می توان کنترل کرد.

  • اولین ربات های تمیزکننده

جاروبرقی روباتیک ۳۶۰ چشم دایسون، به عنوان یکی از بهترین نوآوری ها در بازار در سال های اخیر مورد ستایش قرار گرفته است. اما واقعیت این است که ما هنوز راه زیادی را در پیش رو خواهیم داشت تا بتوانیم جارو برقی های روباتیک را جایگزین جارو برقی های رایج مورد استفاده در خانه ها کنیم. با این وجود، باید گفت این روباتیک ها هستند که فن‌آوری ها و نوآوری های خانه های هوشمند را به جلو هدایت می‌کنند و در سال های گذشته، صنعت ربات های هوشمند، رشد چشمگیری داشته است.

اما در تاریخچه خانه های هوشمند ، اولین ربات پاک کننده در بازار توسط الکترولوکس در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. بعدها دایسون با معرفی DC06 خود در سال به ۲۰۰۱ دنبال آن رفت. با این حال، زمانی که جارو برقی رومبا دایسون در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، جارو برقی روباتیک واقعا شروع به تبدیل شدن به یک بخش اساسی در تکنولوژی خانه های هوشمند و مدرن کرد به طوری که تا سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۰ میلیون رومبا در بازار جهانی به فروش رسید.

۹۸/۰۴/۰۲
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.