تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

تاثیر آجیل بر سرطان روده چیست؟

پنجشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۲۴ ب.ظ

سرطان روده

آیا آجیل بر سرطان روده تاثیر دارد؟

ممکن است شما هم با این پرسش روبرو شده باشید!

تغذیه سالم، نیازی ضروری برای برخورداری از زندگی سالم و پیشگیری از بیماری است. توجه به وضعیت غذایی می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات جسمی پیشگیری یا آنها را کنترل کند. تحقیقات وجود رابطه‌ای قوی بین رژیم غذایی و برخی انواع سرطان را تایید می‌کنند. برخی بررسی‌ها تخمین می‌زنند بیش از یک سوم سرطان‌ها مربوط به عادت‌های غذایی ماست. این عادات انند بر چگونگی مبارزه بدن با بیماری‌ها نیز موثر هستند. برخی فاکتورها مانند رژیم غذایی پرچربی، پرکالری، چاقی، مصرف الکل و سیگار احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند، در حالی که مصرف سبزی و میوه تازه، املاح، ویتامین‌های خاص و ورزش می‌توانند احتمال بروز سرطان را کاهش دهند.

سرطان روده

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید استفاده از برنامه غذایی صحیح می‌تواند ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. برآورد موسسه تحقیقات بین المللی سرطان نشان می‌دهد دست کم ۳۵ درصد سرطان‌ها و بیش از نیمی از سرطان‌های دستگاه گوارش با تغذیه ارتباط دارند. بنابراین تنها با انتخاب مواد غذایی سالم و مفید می‌توانید به طور چشمگیر از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید. برای اینکار ابتدا لازم است عوامل مختلف رژیم غذایی را که بعنوان تحریک کننده سرطان شناخته شده اند بشناسید و از آن پرهیز کنید.

طی یک دهه گذشته مصرف آجیل ۵۹ درصد افزایش پیدا کرده‌است. مصرف سرانه آجیل در جمعیت کشور کره در سال ۱۹۹۸ سه گرم در روز بود که تا سال ۲۰۱۵ به ۷٫۶ گرم در روز افزایش پیدا کرد. اداره غذا و داروی آمریکا برچسب زدن روی محصولات غذایی را تایید کرد؛ علت این کار، نشان دادن فایده استفاده از آجیل در کاهش بیماری‌های قلبی- عروقی بود.

آجیل‌ها حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، پروتئین سبزیجات، چربی، اسیدهای چرب اشباع نشده و فیبر هستند. ویتامین‌هایی همچون E، B و نیاسین نیز در آنها موجود است. برخی مواد معدنی مانند روی، پتاسیم، کلسیم و منیزیم نیز در ترکیب این دانه‌های خوراکی وجود دارند. تحقیقات نشان می‌دهد برخی مواد فیتوشیمیایی از جمله فلاونید، کاروتنوئید و فیتوسترول‌ها نیز در آجیل وجود دارند. این مواد غذایی ممکن است در کاهش خطر کلی مرگ و میر موثر باشد. همچنین این امکان وجود دارد که بر کاهش خطر بروز سرطان‌های روده و آندومتر، دیابت نوع ۲، سندروم متابولیک وبیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشند.

این تاثیرات می‌توانند منجر به مکانیسم‌های گوناگونی شامل فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها، کاهش آسیب دی‌ان‌ای، تنظیم پاسخ التهابی و فعالیت ایمونولوژیک و مواردی از این دست شود.

سرطان روده

عوامل غذایی مهار کننده سرطان

برخی مواد غذایی مانند فیبر بر مهار سرطان موثر هستند؛ فیبر به وسیله غذاهایی مثل گندم کامل سبوس دار، میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، دانه‌ها و آجیل تامین می‌شود. مصرف سبزی‌های با رنگ سبز تیره، نارنجی یا متمایل به زرد، سبزی‌های خانواده کلم براکلی، کلم دلمه‌ای، کلم پیچ، گل کلم، چغندر، هویج، مارچوبه، پیاز، سیر و زردچوبه نیز توصیه شده‌است. در کنار این موارد می‌توان به مصرف فراورده‌های لبنی کم چرب نیز اشاره کرد که در کاهش خطر بروز سرطان کولون موثر هستند. در برخی مقالات به ماهی و اسید چرب امگا-۳، ویتامین‌های E، C و A، اسید فولیک، ویتامین B12 وسلنیوم نیز اشاره شده‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد مصرف حداقل هفته‌ای ۲۵ تا ۵۰ گرم مغزی‌جات آجیلی، به میزان ۴۲ درصد نرخ زنده ماندن بعد از سرطان را افزایش می‌دهد.

«تمیدایو فادلو»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه سرطان دانافاربر بوستون، می‌گوید که گروهی از رفتارهای سالم مانند ورزش، مراقبت از وزن و کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، باعث بهبود روند درمان سرطان روده می‌شود. این نتایج بر اهمیت نوع تغذیه و عوامل سبک زندگی در افزایش بقا بعد از سرطان روده تاکید می‌کنند. مطالعه مورد اشاره فادلو شامل ۸۲۶ شرکت کننده بود که به طور متوسط ۶٫۵ سال بعد از درمان با جراحی و شیمی درمانی تحت نظر بودند.

برخی بیماران ممکن است به دلیل نگرانی از میزان چربی مغزآجیل، از آنها استفاده نکنند، اما برخی مطالعات می‌گویند مصرف کنندگان دانه‌های خوراکی لاغرتر هستند. مصرف این نوع مغزی جات به کاهش مقاومت انسولین نیز کمک می‌کند.

برخی مطالعات اپیدمیولوژیک نیز ارتباط بین مصرف دانه‌های خوراکی و خطر بروز سرطان روده را ارزیابی کرده‌اند. در یک مطالعه آینده‌نگر در اروپا درباره سرطان و تغذیه، زنانی که بالاترین میزان آجیل و دانه‌های خوراکی را داشتند، به طور قابل توجهی خطر بروز سرطان روده در آنها کاهش یافت؛ با این حال  تحقیقاتی که درباره مصرف بادام زمینی و خطر بروز سرطان روده انجام شد، نتایج معکوسی را نشان داد. چندین مطالعه موردی محور نیز انجام شده است، اما نتایج متناقضی داشتند.

 

مصرف آجیل به بهبود برخی بیماری‌ها مانند ابتلا به دیابت نوع دوم، قند خون بالا، کلسترول، فشار خون، جلوگیری از چاقی و افزایش وزن و سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. این دانه‌های خوراکی در عین حال برای مشکلاتی مانند مقاومت به انسولین، سندروم متابولیک، سنگ کیسه صفرا، مرگ بعلت بیماری‌های التهابی موثرند.

 

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف انواع دانه‌ها و مغزهای خوراکی می‌توانند در پیشگیری از ابتلا سرطان روده موثر باشند. ریزمغذی‌های موجود در آجیل ممکن است بر کاهش خطر کلی مرگ و میر موثر نیز تاثیر داشته‌باشد.

۹۸/۰۴/۰۶
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.