تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

آشنایی با انواع عسل و خواص آن

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶ ق.ظ

انواع عسل

عسل یک مایع شیرین ساخته شده توسط زنبورهای عسل، با استفاده از شهد گل‌ ها است. طعم شیرین عسل به خاطر وجود برخی از قندهای طبیعی نظیر ساکاروز، فروکتوز و گلوکز در ترکیبات آن است. عسل خواص ضد عفونی‌کننده و ضد باکتریایی زیادی دارد و در حال حاضر علم پزشکی مدرن نیز موفق به پیدا کردن کاربردهای آن در درمان برخی از بیماری ‌های مزمن و مبارزه با عفونت ها شده ‌است. عسل ها اصولا با توجه به منبع اصلی گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده و عسل از شهد آن ساخته ‌شده است متفاوت اند و به این ترتیب انواع آنها، خواص، رنگ و طعم های گوناگونی خواهند داشت. آشنایی با انواع عسل و خواص آن می تواند به انتخاب یک نوع عسل مناسب برای رژیم غذایی شما، کمک کند. زنبورها ممکن است از یک یا چندین گیاه تغذیه کنند. به طور مثال هنگامی که پوشش گیاهی منطقه ای که کندوی عسل در آن واقع شده است عموما از یک نوع گیاه خاص باشد، زنبورهای آن منطقه برای درست کردن عسل بیشتر از همان گیاه تغذیه خواهند کرد، به همین دلیل عسل ایجاد شده ویژگی ها و خواص مرتبط با همان گیاه را دارد. اما به دلیل تنوع زیاد گل‌ هایی که زنبورها از آنها تغدیه می کنند، عسل های تولید شده نیز دارای انواع مختلفی هستند که در اینجا به معرفی برخی از رایج ترین آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع عسل و خواص آن

  • عسل جنگلی

این عسل از چندین نوع گیاه وحشی که هر ساله در مناطق خاصی از جنگل ها یافت می شوند تولید می شود. شرایط آب و هوایی هر سال می تواند در طعم ، مزه و کیفیت این عسل تاثیرگذار باشد. عسل جنگلی بیشتر حاصل شهد درختانی چون صنوبر،کاج و سرو است. این عسل خاصیت ضد میکروبی و انرژی زایی دارد و برای تقویت اعصاب و حافظه و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

  • عسل گیاه بابونه

عسل گیاه بابونه را به عنوان یک مسکن و آرام بخش طبیعی برای درمان سردردهای ناشی از سرماخوردگی و میگرن می شناسند. علاوه بر این عسل این گیاه به کاهش ناراحتی های زنانه همچون دردهای دوران پریود، مشکلات دوران یائسگی و ازدیاد شیر مادران کمک می کند. خواص دیگر این عسل عبارتند از: درمان آرتروز، رماتیسم، فشار خون، غلظت خون، نفخ معده، آلرژی ها، بی خوابی، سرما خوردگی، زخم های دهان و ناراحتی های مربوط به ریه، کبد و روده.

  • عسل گیاه جعفری

عسلی که از شهد گیاه جعفری به دست می آید سرشار از پتاسیم، آهن و ویتامین C است. این عسل علاوه بر خواص عمومی اغلب عسل ها ویژگی های منحصر به فردی نیز خواهد داشت. مصرف عسل گیاه جعفری برای تسکین ناراحتی های کبدی و طحال و  ناراحتی های روده موثر است و برای تقویت حافظه، کاهش نفخ و افزایش اشتها نیز توصیه شده است.

  • عسل گیاه آویشن

یکی از عسل های پر مصرف و شناخته شده در میان مردم عسل گیاه آویشن است که خواص دارویی آن در رفع عفونت ‌های عمومی بدن، تقویت بینایی، درمان تنگی تنفس، درمان دردهای شکمی و درمان دردهای مفاصل دیده می شود. همچنین این عسل برای تقویت مغز و اعصاب و حافظه مفید خواهد بود.

عسل گیاه آویشن

  • عسل گیاه بهار نارنج

بهار نارنج سرشار از ویتامین C است و  به همین خاطر عسل تهیه شده از شهد این درخت نیز از این خاصیت بی بهره نمانده است. بنابراین افرادی که از کمبود ویتامینC  رنج می برند با مصرف مرتب این عسل می توانند این کمبود را جبران نمایند. از  دیگر خواص مهم این عسل تاثیر مستقیم آن بر روی سیستم عصبی است. قرار دادن این عسل در رژیم غذایی می تواند استرس و تشنج را کاهش داده و در رسیدن به آرامش  و یک خواب آسوده موثر باشد.

  • عسل گیاه ریحان

ریحان یک گیاه خوش عطر و طعم و بومی کشور  ایران است که دارای ترکیبات خاصی برای درمان آرتروز می باشد، خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی این گیاه در عسل آن نیز به وفور دیده می شود. عسل گیاه ریحان آنتی اکسیدان بالایی دارد و در درمان تومورهای سرطانی موثر می باشد. خوردن این عسل برای تقویت اعصاب، تقویت ماهیچه های بدن خصوصا قلب و به طور کلی تقویت عمومی بدن پیشنهاد می شود.

  • عسل گیاه گون

یکی دیگر از گیاهان مورد علاقه زنبورها برای تهیه و تولید عسل گیاه گون است که خواص بی نظیر آن در هر دو طب سنتی و مدرن به اثبات رسیده است. مصرف این عسل برای تقویت حافظه، مغز و اعصاب مفید است و بیماری های چشمی نظیر زخم های چشمی، دردهای چشمی و ورم ملتحمه چشم را درمان می کند. مبارزه با کم خونی، تامین انرژی بدن، درمان گرفتگی صدا و تقویت معده از دیگر خواص مهم این عسل هستند.

 

  • عسل گیاه کتیرا

به عسلی که بخش عمده شهد آن از گیاه کتیرا تامین شده باشد عسل گیاه کتیرا گفته می شود. خواص دارویی بی نظیر این عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید بوده و به طور کلی به تقویت اعصاب،حافظه و معده کمک می کند.

  • عسل گیاه سیاه دانه

عسل سیاه دانه از بهترین و پرخاصیت ترین عسل های گیاهی است و مصرف آن برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله  تهوع، شکم درد، یبوست، سردرد، روماتیسم، انواع قولنج، ضعف بدن، مسمومیت های خونی، ناراحتی های تنفسی، دردهای رحمی و سنگ کلیه توصیه شده است. این عسل مقوی مغز و اعصاب نیز می باشد و به تقویت حافظه کمک می کند. قرار دادن این عسل در رژیم غذایی زنان زائو برای تقویت بدن آنها مفید بوده و همچنین منجر به ازدیاد شیر آنها خواهد شد.

  • عسل گیاه کنار(سدر)

یکی دیگر از عسل های قدیمی و شناخته شده عسل گیاه کنار است که از فراوری شهد گل درختچه کنار یا همان سدر به دست می آید. از خواص این عسل می توان به انرژی زا بودن ، تقویت حافظه و رشد کودکان اشاره کرد، علاوه براین، عسل گیاه کنار در کاهش حرارت بدن گرم مزاجان نیز موثر است و به تقویت مو و  اعصاب و از بین رفتن کرم معده و روده نیز کمک می کند. در طب سنتی  نیز از این عسل در درمان آبله و سرخجه استفاده می شود.

 

  • عسل مرکبات

پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و لیمو شیرین از معروف ترین میوه ‌های نیمه‌گرمسیری هستند که زنبورهای عسل با تغذیه از شهد درختان آنها می توانند عسل خوشمزه و با کیفیتی را تولید نمایند به این عسل، عسل مرکبات گفته می شود. از خواص این عسل انرژی زا، تقویت حافظه و تقویت معده است و همچنین می تواند کمبود ویتامین C را نیز تامین نماید. عسل گیاه مرکبات  نرم کننده سینه است و برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود. تصویه خون ، اشتها آوری ، درمان ناراحتی های صفرا ، مسکن ، جلوگیری از سکسکه، پیشگیری از انواع سرطان ها همچون سرطان معده ، کاهش کلسترول ، ضد باکتری و قارچ بودن از دیگر فواید مهم این عسل می باشند.

  • عسل گیاه یونجه

عسل خوش عطر و خوش طعم گیاه یونجه از گل های بنفش رنگ این گیاه  تولید می شود. این عسل حاوی ۵۷ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز است. مقدار ویتامین های A و K موجود در عسل گیاه یونجه زیاد بوده و بنابراین به عنوان بند آورنده خون برای افرادی که خون دماغ می شوند، بسیار مفید خواهد بود. این عسل خون ساز است و  اختلالات عادت ماهیانه خانم ها را نیز تسکین می دهد. همچنین به افرادی که دچار لرزش های اندامی می شوند توصیه می شود که در رژیم غذایی خود از این عسل استفاده نمایند. عسل یونجه برای حافظه مفید است و می تواند نشاط آور نیز باشد.

 

  • عسل گیاه اقاقیا

یکی از بهترین انواع عسل های موجود در بازار، عسل گیاه اقاقیا است. این عسل از ۳۶ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز تشکیل شده است. عسل معطر گیاه اقاقیا نشاط آور و انرژی زا بوده و برای تقویت حافظه و رشد کودکان نیز بسیار مفید است.این عسل عفونت های زنانه را کاهش می دهد و مصرف آن برای درمان  بیماری هایی نظیر کم خونی ، ناراحتی های چشمی، ناراحتی های صفرا و دیابت نیز توصیه می شود. هنگام سرماخوردگی می توانید این عسل را به همراه سیب مصرف نمایید و از خاصیت آنتی بیوتیکی آن بهره مند شوید.

  • عسل گیاه گشنیز

عطر تند و طعم منحصر به فرد عسل گیاه گشنیز باعث شده است تا خیلی ها این عسل را به انواع دیگر آن ترجیح دهند. این عسل بسیار مقوی است و خاصیت اشتها آوری دارد و در تقویت معده بسیار مفید است. برخی بیماری های عفونی نظیر سرماخوردگی، سرخک و آبله نیز با مصرف این عسل بهبود می یابند. همچنین عسل گیاه گشنیز می تواند به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل کند. خواص دیگر این عسل عبارتند از بهبود سلامت دهان ، پیشگیری از سرطان، مقوی قلب و مغز، شیر افزا، مسکن صفرا و تقویت حافظه.

  • عسل گیاه شوید

عسل شوید از گیاه شوید تهیه شده و رنگ تیره تری نسبت به دیگر عسل ها دارد. این عسل آرام بخش است و  در بهبود برخی از بیماری ها نظیر دل پیچه، فشار خون و دردهای مفصلی نیز موثر می باشد و به کم کردن ضربان قلب، تقویت معده و افزایش نیرو و انرژی بدن کمک می کند. مادران برای ازدیاد شیر خود بهتر است این عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

  • عسل گیاه رازیانه

عطر و طعم منحصر به فرد گیاه دارویی رازیانه در عسل این گیاه نیز مشهود است. عسلی که از شهد گیاه رازیانه به دست می آید تمامی خواص این گیاه را خواهد داشت. خواص مهم عسل گیاه رازیانه عبارتند از: خاصیت ضد عفونی، پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سیستم گوارشی بدن، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی ،کنترل سطح فشارخون و کلسترول بدن، درمان تنبلی تخمدان، تسکین درد های قاعدگی، افزایش میل جنسی در بانوان و … .

  • عسل گیاه زرشک

زنبورهای عسل می توانند از شهد گل های درخت زرشک نیز در تهیه و تولید عسلی با کیفیت و خوش طعم استفاده نمایند. عسل گیاه زرشک از عسل های تولید شده در فصل بهار است و اغلب در ماه های اردیبهشت و خرداد در منطقه خراسان تولید می شود. رنگ زرد طلایی، عطر خوشایند و طعم شیرین عسل زرشک طرفداران زیادی دارد. از خواص این عسل نیز می توان به خاصیت تصفیه کننده خون، کاهش فشار خون، درمان مشکلات کبدی و تنظیم قند خون اشاره کرد.

  • عسل گیاه مریم گلی

گیاه محبوب مریم گلی نیز از آن دسته گیاهانی است که در تهیه عسل توسط زنبورها بسیار استفاده می شود. همانطور که می دانید گیاه مریم گلی خواص دارویی زیادی دارد بنابراین عسل این گیاه نیز برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، علاوه براین، عسل گیاه مریم گلی از رنگ، بو و مزه خوشایندی نیز برخوردار است . از خواص مهم گیاه مریم گلی تصفیه خون، رفع تعریق بیش از حد بدن، کمک به سیستم گوارش، بهبود زخم ها و بریدگی ها، تحریک اشتها و بهبود سرماخوردگی می باشد.

  • عسل گیاه اوکالیپتوس

عسل گیاه اوکالیپتوس از فراوری شهد گل های این گیاه توسط زنبور عسل به دست می آید. این عسل علاوه بر این که خواص عمومی عسل های دیگر را داراست، خواص ویژه ای مثل تقویت کننده موثر سیستم ایمنی و بهبود بیماری هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا، مالاریا و برونشیت را نیز به همراه دارد.

عسل گیاه اوکالیپتوس ۱ کیلویی

  • عسل چند گیاه

اگر زنبورهای عسل برای تهیه عسل از چندین نوع گل و گیاه تغدیه نمایند عسل به دست آمده از آنها، عسل چند گیاه و یا چهل گیاه نامیده می شود. این نوع از عسل اغلب در فصل بهار که پوشش یک منطقه از گیاهان مختلفی تشکیل شده است تولید می شود و زنبور در این شرایط شهد گل های زیادی را به عسل تبدیل می کند. بنابراین در این ترکیب گیاهی فوق العاده می توان خواص متعددی از انواع گیاهان را یافت که برای بهبود بیماری های مختلف کاربرد دارند. خاصیت ضد تورمی، ضد یبوست، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، ، ضد سرفه و آسم، ضد سنگ کلیه و مثانه از خواص مهم عسل چند گیاه هستند.

عسل چند گیاه

۹۸/۰۴/۲۵
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.