تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

ترکیبات و خواص انجیر خشک

شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۵۹ ب.ظ

خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک

انجیر خشک از جمله تنقلات شیرین و مغذی بوده که کمتر به آن توجه شده است. اما در طب سنتی و احادیث انجیر را بسیار پر خاصیت برای سلامت بدن دانسته‌اند. انجیر طبعی گرم و تر داشته و ملین است. میوه انجیر به دو شکل سبز و سیاه  وجود دارد که بهترین و مرغوب‌ترین نوع آن از ظاهری شاداب و طعمی شیرین برخوردار است.جالب این‌که خواص انجیر خشک از انجیر تازه ۴ برابر بیشتر بوده و انرژی بیشتری در بدن تولید می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از خواص انجیر خشک می‌پردازیم.

ارزش غذایی و ترکیبات انجیر خشک

انجیر خشک از جمله میوه‌های خشک شده‌ای است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد؛ طوری که هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک از ۶۳,۹ گرم کربوهیدرات، ۳,۳ گرم پروتئین، ۰,۹ گرم چربی، ۹,۸ گرم فیبر، ۰,۵ میلی‌گرم منگنز، ۱۵,۶ میکروگرم ویتامین کا، ۶۸ میلی‌گرم پتاسیم، ۶۸ میلی‌گرم منیزیم، ۱۶۲ میلی‌گرم کلسیم، ۰,۳ میلی‌گرم مس، ۲ میلی‌گرم آهن، ۶۷ میلی‌گرم فسفر، ۰,۱ میلی‌گرم ویتامین ب۶، ۰,۱ میلی‌گرم ریبوفلاوین و ۰,۵ میلی‌گرم زینک تشکیل شده و ۲۴۹ کالری در بدن ایجاد می‌نماید.

وجود این ترکیبات در انجیر خشک سبب شده که  مصرف آن خواص فراوانی برای بدن تمامی انسان‌ها به ویژه کودکان و زنان باردار داشته باشد.

خواص انجیر خشک

۷ خاصیت شگفت‌انگیز انجیر خشک

۱. انرژی‌زایی

انجیر خشک از شاخص گلاسیمیک متوسط ۶۱ و بار گلایسمی ۱۶ برخوردار است که این عدد نسبتاً بالای بار گلاسمیک باعث افزایش سطح قند خون در بدن شده و انرژی فراوانی تولید می‌کند. بهتر است انجیر خشک در اول روز مصرف گردد تا انرژی آن در طول روز سوزانده شود.

همچنین قند انجیر خشک از نوع طبیعی بوده و مصرف آن به افراد لاغر و دارای افت فشار بسیار توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است به دلیل شیرینی و انرژی بالا در انجیر خشک بهتر است افراد دیابتی با احتیاط آن را مصرف نماید.

۲. فیبر بالا

در انجیر خشک فیبر محلول و نامحلول فراوانی وجود دارد و با توجه به این‌که نیاز روزانه فیبر در زنان ۲۵ و در مردان ۳۸ گرم بوده، این میزان از فیبر در انجیر خشک، حجم زیادی از نیاز آن‌ها را برطرف می‌نماید.

وجود فیبر در برنامه غذایی علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت، باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها شده و از یبوست پیشگیری می‌نماید.

همچنین با ایجاد احساس سیری به صورت طولانی مدت در بدن، از پرخوری و درنتیجه افزایش وزن جلوگیری به عمل می‌آورد. از این رو می‌توان گفت، انجیر خشک در کاهش وزن هم مؤثر است.

۳. استحکام استخوان‌ها

به گفته پزشکان، بدن انسان روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم به طور متوسط کلسیم احتیاج دارد. در انجیر خشک کلسیم قابل توجهی وجود دارد. بنابراین در استحکام و سلامت استخوان‌ها بسیار اثرگذار است. همچنین مصرف انجیر خشک در درمان آرتروز و درد مفاصل مؤثر خواهد بود.

۴. تنظیم فشار خون

یکی دیگر از خواص انجیر خشک، تنظیم فشار خون است؛ چراکه مقدار پایین سدیم در مقابل سطح بالای پتاسیم موجود در انجیر خشک سبب کاهش فشار خون در بدن می‌گردد.

خواص انجیر خشک

۵. مفید برای دوران بارداری

از خواص انجیر خشک در بارداری می‌توان به کاهش حالت تهوع و رشد و نمو بهتر جنین اشاره کرد. همچنین به علت وجود آهن، احساس ضعف و بی‌حالی را در زنان کاهش داده و به خون‌رسانی بهتر کمک شایانی می‌نماید.

از طرفی دیگر انجیر خشک باعث از بین رفتن اثرات ناشی از ازدیاد سطح هورمون استروژن در بدن نظیر کج‌خلقی، عوارض یائسگی، افزایش وزن و انواع سرطان‌های زنان می‌شود.

۶. درمانگر بیماری‌های پوستی

یافته‌ها حاکی از آن است که مصرف انجیر خشک در بهبود آکنه و جوش‌های پوستی و حتی کیست‌ها مؤثر است. همچنین چنانچه بر روی زگیل‌ها خراش ایجاد کرده و مقداری شیرابه انجیر در آن قرار داد، به مرور زمان از بین خواهد رفت.

۷‌. تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

انجیر خشک دارای ویتامین c است که به همراه دیگر املاح و ویتامین‌ها باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین موکیلاژ بالای انجیر خشک سبب شده که مصرف آن در درمان سرفه، گلو درد، ذات‌الریه و سرماخوردگی مؤثر باشد.

به منظور اثربخشی بیشتر بهتر است انجیر را با خرما، مویز و عناب آسیاب کرده و با یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشاند و روزی ۳ بار از این معجون خورد. این دم‌نوش در کاهش التهاب دستگاه گوارش هم توصیه می‌گردد.

خواص انجیر خشک

آب انجیر خشک

یکی دیگر از شگفتی‌های انجیر خشک، مصرف آن به صورت آب انجیر است که خواص فراوانی دارد. برای تهیه آب انجیر، مقداری انجیر خشک در حدود ۵ تا ۶ عدد را به مدت ۲۴ ساعت در یک لیوان آب ولرم خیساند. سپس آن‌ها را در مخلوط‌کن ریخته و میکس کرد.

مصرف آب انجیر خشک، سیستم تنفسی، گوارشی، کلیه، کبد و مثانه را تقویت می‌کند. همچنین مصرف آن برای افراد کم خون بسیار سودمند خواهد بود

البته باید در مصرف آب انجیر حد اعتدال را حفظ کرد. زیرا مصرف بیش از اندازه آن سبب غلظت خون و اسهال خواهد شد. بهتر است بسته به طبع افراد روزی یک تا سه فنجان مصرف شود‌.

 

معجون انجیر خشک و شیر

این معجون نیز در پاک‌سازی دستگاه گوارش و کاهش تب و افزایش انرژی بسیار مؤثر است.

برای تهیه ابتدا ۵ تا ۶ عدد انجیر خشک را نصف کرده و می‌شوریم. سپس آن‌ها را یک لیوان شیر به مدت یک تا دو روز در یخچال قرار می‌دهیم. پس از آن با ۳ قاشق گلاب این مخلوط را میکس می‌نماییم‌.

۹۸/۰۵/۱۲
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.