تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

انواع روش‌های کشت انگور

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۲۵ ب.ظ
روش‌های کشت انگور

روش‌های کشت انگور

با توجه به سهولت پرورش و کشت انگور و نیز سازگاری بالا با شرایط اقلیمی مختلف، کاشت این میوه در ایران رواج فروانی دارد.

نکته مهم در پرورش و کشت انگور وجود فضای لازم برای رشد و نمو شاخ و برگ درخت است؛ به طوری که چنانچه چنین فضایی امکان‌پذیر باشد، می‌توان کاشت انگور را در باغچه منزل از طریق یکی از روش‌های کشت انگور انجام داد. تکثیر و کشت انگور به طرق مختلفی میسر بوده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

روش‌های کشت انگور

انواع روش‌های کشت انگور

به طور کلی تکثیر و کشت انگور از دو طریق زیر امکان‌پذیر است:

۱. تکثیر جنسی

۲. تکثیر غیر جنسی

 

 

 

کشت‌ انگور از روش جنسی

برای کاشت انگور به این روش از بذر برای تولید استفاده می‌کنند که البته این روش چندان رایج نیست. در واقع کشت انگور از این طریق بیشتر برای تولید واریته‌های جدید و به‌نژادی کاربرد دارد.

 

روش‌های کشت انگور

کشت انگور از طریق غیر جنسی

به منظور تولید و پرورش انگور از این راه ۴ روش وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱. قلمه

۲‌. خوابانیدن

۳. پیوند

۴. کشت بافت

 

 

 

 

کشت انگور از طریق قلمه زدن

جهت تکثیر انگور به این روش قلمه‌های یک ساله نیاز است. طول این قلمه‌ها معمولاً ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌متر است. ولی در مناطقی که کشت انگور به صورت دیم است، قلمه‌هایی با طول بلندتر باید انتخاب کرد.

تهیه قلمه برای کشت انگور در مناطق مختلف متفاوت است. به عبارتی دیگر در مناطقی که هوای آن‌ها در زمستان معتدل است، تا اواخر زمستان امکان تهیه قلمه‌ وجود دارد.

اما چنانچه کشت انگور در مناطقی انجام می‌شود که دارای زمستان بسیار سرد بوده و شاخه‌ها یخ‌زده خواهند شد، قلمه‌ها در پاییز تهیه خواهند کرد. سپس آن‌ها را در جعبه‌هایی قرار داده و در زیر خاک یا ماسه می‌گذارند تا در اواخر زمستان کاشته شوند.

البته گاهی جهت اطمینان بیشتر در ابتدا در خزانه یا گلخانه‌ها قلمه‌ها را ریشه‌دار می‌کنند و در اوایل بهار آن‌ها را به محل کاشت اصلی منتقل می‌نمایند.

 

کشت انگور از روش خوابانیدن شاخه

خوابانیدن شاخه انگور یکی دیگر از روش‌های کشت انگور به شمار می‌آید. برای این کار در اواخر زمستان تا اوایل بهار، شاخه‌های یک ساله و بلند درخت را در شیار گذاشته و سپس روی آن را با خاک پوشش می‌دهند. عمق این شیارها معمولاً ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

پس از مدتی هنگامی که جوانه‌های ریشه‌دار بر روی شاخه‌ها مشاهده شد، آن جوانه‌ها را جدا کرده و می‌کارند.

روش‌های کشت انگورکشت انگور از طریق پیوند آن

اسکنه، قاشی و شکمی سه نوع از پیوندهای مرسومی هستند که برای انگور استفاده می‌گردد. بدین منظور ابتدا پیوندکی مناسب در اواخر فصل زمستان تهیه شده، سپس آن را درون پارچه‌ای مرطوب در یخچال با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند تا در اواسط بهار عمل پیوند انجام شود.

البته چنانچه قرار باشد پیوند انگور از روش پیوند اسکنه انجام گیرد، این کار در فصل پاییز صورت می‌پذیرد.

 

کشت انگور از روش کشت بافت

استفاده از تکنیک کشت بافت، از دیگر روش‌های معمول کشت انگور محسوب می‌شود. جهت این کار، در آزمایشگاه از طریق کشت برگ، گیاهان کوچک فراوانی به دست می‌آید.

همچنین با کمک تکثیر و کشت انگور از روش کشت بافت و استفاده از کشت مریستم، امکان تولید گیاهان فاقد هر گونه عامل بیماری‌زای ویروسی یا باکتریایی نیز میسر است.

روش‌های کشت انگور

چگونگی کشت انگور

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، اولین مرحله در کشت انگور انتخاب فضای مناسب و فراهم‌سازی بستری خوب برای پرورش این میوه است. جهت این امر در پاییز زمین را با کودهای آلی و معدنی پوشانیده و بعد شخم می‌زنند.

مرحله بعد محل کشت را به صورت پشته و جوی درمی‌آورند.

در مرحله بعدی از طریق یکی از روش‌های تکثیر و کشت انگور اقدام به تهیه نهال یا جوانه باید کرد.

سپس در فصل بهار نهال انگور را روی پشته با کندن چاله‌ای ۵۰ سانتی‌متری در کنار جوی به نحوی می‌کارند‌ که حداقل ۲ جوانه از نهال درون خاک و ۵ سانتی‌متر از آن بیرون از خاک باشد. سپس چاله را با خاک و کود می‌پوشانند. در انتها سر قلمه‌ها بریده و پس از صاف شدن و تثبیت، آبیاری می‌نمایند.

در مراحل بعدی با رشد نهال انگور، باید درخت مو را هرس نمود.

در پایان با به ثمر نشستن درخت، انگورها در اردیبهشت چیده می‌شوند.

روش‌های کشت انگور

نکات مهم در کشت انگور

  • شخم زدن زمین در کشت انگور بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه بستری مناسب و خاکی نرم را برای پرورش گیاه به وجود می‌آورد.
  • از مهم‌ترین اقدامات در پرورش و کشت انگور، آبیاری به موقع و مناسب درخت است. معمولاً در آب‌وهوای بارانی، هر دو هفته یک بار آبیاری کافی است. اما در فصول گرم و خشک سال این عمل ۲ تا ۳ بار در هفته بهتر است، انجام شود.
  • به منظور ثمر دهی بهتر و رشد بیشتر، باید درخت را بعد از سال اول هرس کرد.
  • کود دهی و استفاده از آفت‌کش‌ها جهت مبارزه با آفات در رشد و باردهی درخت انگور لازم و ضروری هستند.
  • به منظور توسعه و رشد بیشتر درخت انگور توصیه می‌شود، علف‌های هرز آن را وجین کرد.
۹۸/۰۵/۱۴
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.