تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

« اینکوترمز » چیست؟

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۳۰ ق.ظ
اینکوترمز

اینکو ترمز کلمه‌ای که از ترکیب سه کلمه انگلیسی «International Commercial Terms» به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی شده‌است. هدف از اینکوترمز ارائه مجموعه‌ ای از مقررات بین‌المللی برای تفسیر متداول‌ترین اصطلاحات مورد استفاده در تجارت خارجی است؛ به این ترتیب از تکثر تفسیر این اصطلاحات در کشورهای مختلف پرهیز می‌شود یا حداقل تا میزان زیادی کاهش می‌یابد.

اغلب طرفین قرارداد از روشهای تجاری مختلف کشور مقابل بی اطلاع هستند. این موضوع می‌تواند منجر به  سوء تفاهم و دعوی حقوقی شود. و به منظور رفع این مشکلات اتاق بازرگانی بین المللی، اولین بار در سال ۱۹۳۶ مجموعه‌ای از مقررات بین المللی را برای تفسیر اصطلاحات تجاری منتشر کرد. این برنامه به «اینکوترمز ۱۹۳۶» موسوم شد. در سالهای ۱۹۵۳، ۱۹۶۷، ۱۹۷۶، ۱۹۸۰، ۱۹۹۰  در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ به منظور انطباق با روشهای معمولتجارت بین المللی جاری اصلاحات و اضافاتی در آن صورت گرفته است. اصطلاحات اینکوترمز صرفا برای مشخص کردن هزینه‌ها و مسئولیت‌ها میان فروشنده و خریدار کاربرد دارد.

اینکوترمز در عین حال به مسائل مربوط به حمل کالا از فروشنده به خریدار نیز پاسخ می‌دهد. این مسائلی شامل حمل و ترخیص کالا، صادرات آن و مسئولیت پرداخت می‌پردازد. اینکوترمز همچنین به موضوع مسئولیت ریسم جابجایی کالا در مراحل مختلف توجه دارد.

معمولا عبارت‌های مختلف اینکوترمز با درج مکان‌های جغرافیایی استفاده می‌شود.  اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی  از سوی اتاق بازرگانی بین‌المللی یا همان “International Chamber Of  Commerce “ تهیه شده‌است.

این اصطلاحات  به چهار گروه D,C,F,E  همراه با اصطلاحات وابسته به هرگروه دسته‌بندی می‌شود.

گروه E ؛

اصطلاحات گروه E مخفف “Ex Works”  یا همان تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ است؛ در روش تحویل کالا در محل کار، فروشنده، کالا را در محل تولید یا انبار کالا به خریدار تحویل می‌دهد. مسئولیت تمام هزینه‌ها شامل بارگیری، حمل‌ونقل، بیمه، گمرک و ریسک خرابی کالا نیز بر عهده خریدار است.

گروه F ؛

اصطلاحات گروه F مربوط به تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدا است؛  در این گروه از اصطلاحات، فروشنده، کالا را در محلی که خریدار  مشخص می‌کند، تحویل می‌دهد. مهم‌ترین روش‌های موجود در این گروه عبارت‌اند از:

FCA   مخفف اصطلاح” Free Carrier “است: این عبارت به معنی تحویل کالا به حمل‌کننده در مبدا داخل کامیون، ریل و هواپیماست. با توجه به اینکه محل تحویل کشور فروشنده است، بارگیری با خریدار و نقطه ریسک محل بارگیری است. عقد قرارداد حمل و بیمه نیز با خریدار است.

 

FAS   مخفف اصطلاح “ Free Alongside Ship” است: این عبارت به معنی تحویل کالا در کنار کشتی در مبدا است. محل خاتمه ریسک فروشنده نیز کنار کشتی در بندرخواهد بود. مقرر شده است که هزینه حمل، بیمه، عقد قرارداد و بازرسی بر عهده خریدار باشد.

FOB   مخفف اصطلاح “ Free On Board”   به معنی  تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا است؛ وقتی فروشنده کالا را از روی نرده کشتی عبور داد، به ریسک خود خاتمه داده‌است. هزینه حمل، بیمه، عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بازرسی با خریدار است.

اینکوترمز

گروه C ؛ تحویل کالا در مبدأ به خریدار با پرداخت کرایه حمل:

این گروه مجموعه‌ای از اصطلاحات است که به دنبال آن فروشنده باید مخارج کرایه را تا مقصد پرداخت کند، اما خطر از دست رفتن، خسارت و هزینه‌های اضافی بر عهده خریدار است. در این روش بین خریدار و فروشنده تقسیم مسئولیت شده‌است.

 

CFR   مخفف اصطلاح “Cost and Freight “ است و درباره هزینه و کرایه حمل تا مقصد صحبت می‌کند. وقتی کالا از روی نرده کشتی عبور می‌کند و بارگیری می‌شود، مسئولیت فروشنده نیز تمام می‌شود. در این نوع از جابجایی، هزینه بیمه با خریدار و هزینه حمل با فروشنده‌است. عقد قرارداد بیمه نیز بر عهده خریدار و عقد قرارداد حمل با فروشنده است.

 

CIF مخفف اصطلاح “ “Cost, Insurance and Freight  و مخصوص هزینه، بیمه و کرایه حمل تا مقصد در حمل دریایی است. وقتی کالا از روی نرده کشتی بارگیری می‌شود مسئولیت فروشنده خاتمه میابد. هزینه حمل و بیمه با فروشنده‌است. عقد قرارداد حمل و بیمه با فروشنده‌است.

 

  CPT   خلاصه شده عبارت “Carriage Paid To” است و به تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد اشاره می‌کند و بیشتر برای راههای زمینی یا هوایی استفاده می‌شود. مسئولیت فروشنده، زمانی که کالا را تحویل اولین حمل‌کننده می‌دهد، تمام می‌شود. هزینه حمل تا نقطه معین، طبق قرارداد بر عهده فروشنده است. هزینه بیمه و عقد قرارداد بازرسی نیز توسط خریدارپرداخت می‌شود.

 

CIP مخفف عبارت  “Carriage and Insurance Paid to”و درباره تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد است. این اصلاح برای روش حمل استفاده می‌شود. ریسک و مسئولیت فروشنده، زمانی که کالا را به نقطه توافق شده می‌رساند، پایان می‌یابد. هزینه بیمه و عقد قرارداد با فروشنده و هزینه عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.

اینکوترمز

گروه D ؛ تحویل کالا در مقصد:

این گروه شامل اصطلاحاتی است درباره مسئولیت فروشنده در قبال رساندن کالا به نقطه یا محل مورد توافق شده در مقصد است. فروشنده تمام خطرات و هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد.

 

DAF  مخفف اصطلاح” Delivered At Frontier “ است؛ این اصصلاح به معنی تحویل در مرز تعیین شده است که به‌طور عمده حمل به وسیله راه‌آهن انجام می‌شود. در این نوع جابجایی می‌توان سندی سراسری از راه‌آهن گرفت که تمام عملیات حمل‌ونقل را تا مقصد نهایی در برگیرد و  کالا را برای آن دوره زمانی بیمه کند.

 

DES   مخفف اصطلاح “ Delivered Ex Ship” است و موضوع آن تحویل در عرشه کشتی در مقصد است. فروشنده، کالا را در عرشه کشتی در بندر مقصد تحویل خریدار می‌دهد. بعد از آن اقدامات و هزینه‌های ترخیص کالابرای ورود به بندر مقصد، برعهده خریدار است.

 DEQمخفف اصطلاح” Delivered Ex Quay “  است که به موضوع تحویل در اسکله در مقصد اشاره می‌کند. هنگامی که فروشنده کالا را از کشتی به اسکله انتقال داد و عوارض انتقال به اسکله مقصد را پرداخت کرد، در بندر مقصد تحویل خریدار می‌دهد.

 

 DDU مخفف اصطلاح” Delivered Duty Unpaid” و درباره تحویل در مقصد، بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است. فروشنده کالا را در کشور مقصد، بدون انجام ترخیص کالا برای ورود و پرداخت عوارض تحویل می‌دهد.

 

 DDP مخفف اصطلاح” Delivered Duty  Paid”  است و به تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اشاره می‌کند. فروشنده کالا را در کشور مقصد پس از انجام ترخیص کالا و پرداخت عوارض تحویل خریدار می‌دهد.

۹۸/۰۵/۱۴
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.