تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

روش تهیه پودر زعفران

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۴۳ ب.ظ

تهیه پودر زعفران

زعفران، یکی از گران ترین ادویه های دنیاست که هم اکنون در بازار به صورت رشته ای، پودر و عصاره آبی قابل دسترس است. عصاره آبی زعفران توسط برخی از شرکت های تولید کننده زعفران به فروش می رسد، اما به خاطر هزینه بالای تولید و ناپایداری آن، بیشتر تولیدکنندگان زعفران ترجیح می دهند تا از گیاه زعفران محصولاتی به صورت پودر و یا رشته های خشک تهیه کنند. شما می توانید با استفاده از زعفرانی که از قبل به صورت پودر تهیه شده است سرعت پخت و پز خود را افزایش دهید. بنابراین برخی از تولیدکنندگان زعفران به منظور سهولت در نگهداری، طبخ و همچنین افزایش پایداری زعفران، این محصول را به صورت پودر به فروش می رسانند. در این مقاله در رابطه با روش تهیه پودر زعفران و همینطور ویژگی های پودر زعفران اصل بیشتر توضیح خواهیم داد.

تهیه پودر زعفران اصل و ویژگی های آن

پودر زعفران از آسیاب کردن رشته های زعفران اصل و تبدیل آن به ذرات بسیار ریز به دست می آید. به صورتی که طبق تعریف استانداردهای ملی و جهانی باید ۹۰ درصد ذرات آن از الک با منفذ ۵۰۰ میکرون عبور نماید. به این ترتیب خواص پودر زعفران واقعی، درست شبیه به خواص زعفران اصل بوده و از عطر و طعم و قدرت رنگ دهی خوبی  برخوردار است. امروزه برای جلوگیری از افت کیفیت زعفران در هنگام آسیاب کردن آن در فرآیند تولید پودر زعفران از فناوری های برتر استفاده می شود. با توجه به این که پودر زعفران را می توان به راحتی با سایر مواد مانند رنگ مصنوعی و زردچوبه مخلوط کرد، بنابراین توصیه می شود این محصول را از فروشگاه های معتبر و برندهای شناخته شده زعفران تهیه نمایید. پودر زعفران تولید شده توسط برندهای معتبر ۱۰۰% خالص و طبیعی خواهد بود و از کلاله تمام قرمز زعفران تهیه می شود.

دقت نمایید که پودر زعفرانی که ناخالصی داشته باشد از  پودر زعفران اصل ارزان تر است. پودر زعفران ناخالص اصولا طعم و رنگ بسیار محدودی در غذا ایجاد می کند. در واقع هر چقدر کیفیت زعفران پودر شده بالاتر باشد، قدرت رنگ دهی آن نیز بالاتر خواهد بود. به طوری که اگر مقدار اندکی از پودر زعفران را داخل آب حل نمایید؛ رنگ بسیار خوشرنگ زعفران را مشاهده خواهید کرد.

برخی از تولید کنندگان پودر زعفران نیز به منظور جذب گرد زعفران در تهیه محصول خود، از مقداری پودر قند استفاده می کنند، اما توجه داشته باشید که برندهای معتبر زعفران برای تهیه یک محصول ۱۰۰ درصد خالص از به کار بردن این روش نیز خودداری می نمایند.

همچنین بسیاری از افراد رنگ غذا موجود در بازار را با پودر زعفران اشتباه می گیرند. لازم به ذکر است رنگ غذایی که حتی توسط دست فروشی ها نیز عرضه می شود، کاملا شیمیایی و مضر است و به هیچ عنوان در تهیه آن از زعفران استفاده نشده است. در این صورت نه تنها خواص زعفران را ندارد بلکه برای سلامتی شما بسیار مضر می باشد.

تهیه پودر زعفران

بسته بندی پودر زعفران

تولیدکنندگان محصول پودر زعفران برای افزایش ماندگاری این محصول از ظروف مناسبی جهت بسته بندی آن استفاده می نمایند. بسته بندی پودر زعفران باید به گونه ای باشد تا هوا و رطوبت وارد آن نشده و به کیفیت زعفران آسیبی نرسد. توجه داشته باشید که زعفران پودر شده اگر در معرض هوا قرار بگیرد کاهش قابل ملاحظه ای در کیفیت و عطر آن دیده خواهد شد. از طرف دیگر رسیدن رطوبت به زعفران سبب می‌شود خواص آن به سرعت از بین برود. بنابراین شرایط نگهداری و بسته بندی زعفران پودر شده نیز بسیار حائز اهمیت است.

مصرف پودر زعفران آماده چگونه است؟

استفاده از زعفران پودر شده در غذا بسیار راحت است و نیاز به هیچ کار خاصی برای آماده سازی ندارد. برای استفاده از پودر زعفران در غذا کافی است مقدار کمی از آن را در یک ظرف حاوی آب جوش ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. همچنین می توانید به جای دم کردن پودر زعفران با کمک چند قطعه یخ، رنگ بهتری از زعفران به دست آورید.

تهیه پودر زعفران

روش تهیه پودر زعفران در خانه

اگر زعفران را به صورت رشته های باریک تهیه کرده اید، باید بدانید که چگونه طعم و رنگ را از این رشته ها خارج کنید. برای افزایش طعم و عطر و همچنین میزان رنگ دهی محصول زعفران باید ابتدا آن را به صورت پودر تهیه کرده و سپس اقدام به دم کردن و استفاده از آن در پخت غذا کنید. در ادامه این مقاله به روش های خانگی برای تهیه پودر زعفران می پردازیم.

پودر زعفران را در خانه می توانید با استفاده از روش سنتی ( استفاده از هاون دستی مخصوص زعفران) و یا روش مکانیکی ( استفاده از دستگاه زعفران ساب) تهیه  نمایید.

در روش سنتی کافی است زعفران را با مقدار کمی پودر قند و یا شکر در آسیاب به صورت پودر درآورید. کاربرد پودر قند و یا حبه قند در تهیه پودر زعفران خانگی فقط برای بهتر خرد شدن زعفران در آسیاب است و هر چه رشته های زعفران شما بهتر خرد شود میزان رنگ دهی آن افزایش می یابد. اگر از حبه قند استفاده کردید، باید ابتدا آن را به پودر تبدیل کرده و بعد زعفران را به آن اضافه نمایید.

بهترین هاونی که می توانید جهت آسیاب کردن زعفران از آن استفاده نمایید هاون های سنگی کوچک است و هاون های فلزی و یا برنجی نمی توانند به خوبی هاون سنگی رشته های زعفران را پودر نمایند. لازم به ذکر است سابیدن زعفران با هاون های فلزی و یا سابیدن با سرعت، موجب سوختن زعفران شده که در این صورت زعفران خاصیت و میزان رنگ دهی خود را به میزان قابل توجهی از دست می دهد.

دقت داشته باشید که در هنگام آسیاب کردن زعفران، رشته های آن باید کاملا خشک باشند، بنابراین در صورتی که زعفرانی که استفاده می کنید تازه و خشک نشده است باید این زعفران را ابتدا درون فر و یا بر روی شعله گاز خشک کرده و بعد آسیاب کنید.  پروسه خشک کردن زعفران در فر بهتر صورت می گیرد چرا که حرارت از همه طرف به آن برخورد می کند. اما دقت داشته باشید که زعفران نباید زیاد از حد در فر باقی بماند چون به سرعت سوخته و خراب می شود.

۹۸/۱۰/۲۸
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.