تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

سیستم اتوماسیون پارکینگ

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸، ۰۵:۴۵ ب.ظ
سیستم اتوماسیون پارکینگ

هر ساله با افزایش تعداد وسایل نقلیه، موضوع پارکینگ به ویژه در مناطق پر جمعیت شهری به یک چالش بزرگ جهانی تبدیل شده است. از طرف دیگر ارزش زمین در مناطق شهری مدت هاست که از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده و این مسئله موجب شده تا پارکینگ های قدیمی و سطحی از نظر اقتصادی چندان مناسب به نظر نرسند. سازه های پارکینگ بتنی و پارکینگ های چند طبقه اولین گام به سوی استفاده بهتر از فضای پارکینگ در مناطق تجاری با چگالی بالا به شمار می آید. با این حال، امروزه فناوری های بهتری نیز برای استفاده بهینه تر از فضای موجود برای پارکینگ به وجود آمده است. در این مقاله به توضیح یکی از این فناوری های جدید در قالب اتوماسیون پارکینگ می پردازیم.

مزایای استفاده از اتوماسیون پارکینگ

امروزه برنامه ریزی و اجرای سیستم های اتوماسیون پارکینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در سطح جهانی سازماندهی و مدیریت می شود. این سیستم ها با توجه به نیازهای هر مشتری به طور خاص توسط تکنسین ها برنامه ریزی و طراحی می شوند. علاوه براین نصب و نگهداری آنها نیز توسط کارمندان واجد شرایط انجام می شود. به طور کلی ماهیت اتوماسیون پارکینگ، حداکثر ظرفیت ذخیره سازی و راحتی مطلوب رانندگان و پرسنل مدیریت پارکینگ را به همراه دارد. شرکت های ارائه دهنده خدمات مربوط به اتوماسیون پارکینگ، مشکلات و نیازهای پارکینگ ها را بررسی کرده و با توجه به آن سیستم هایی را انتخاب می کنند که دستیابی به حداکثر فضای ذخیره سازی وسیله نقلیه را ممکن سازد. توسعه دهندگان املاک و مستغلات در مناطق شهری در هر پروژه با چالش های پارکینگ خودرو روبه رو هستند. سیستم های پارکینگ اتوماتیک ایده آل برای پارکینگ های عمومی، گاراژهای آپارتمانی و نمایندگی های اتومبیل، سازه های اتوماتیک با سطح پارکینگ سطحی و یا زیر زمینی و … کاربرد دارد.

اتوماسیون پارکینگ می تواند به عنوان یک راه حل مناسب، معقول و مقرون به صرفه برای مشکلات کمبود پارکینگ محسوب گردد. در این صورت بازده خالص پروژه های مسکونی و تجاری با راه حل های خودکار پارکینگ بهبود می یابد.

با پیاده سازی یکی از سیستم های اتوماسیون پارکینگ، صاحبان املاک، توسعه دهندگان و معماران می توانند مزایای بی شماری کسب کنند. برخی از این مزایا عبارتند از:

استفاده بهتر از فضا: سیستم های اتوماسیون پارکینگ به شما این امکان را می دهند تا وسایل نقلیه بیشتری را در یک فضای کوچکتر پارک نمایید.

ایجاد گزینه های طراحی بیشتر: از آنجایی که سیستم های اتوماسیون پارکینگ از لحاظ مکانی انعطاف پذیر تر هستند، به معماران آزادی عمل بیشتری را در طراحی ساختمان ها می دهند.

افزایش سرعت خدمات پارکینگ عمومی: با خودکار سازی ثبت ورود و خروج خودرو در پارکینگ های عمومی سرعت پارک کردن خودرو نیز افزایش می یابد.

افزایش امنیت راننده و خودرو: هنگامی که از خدمات سیستم اتوماسیون پارکینگ اتومبیل استفاده می کنید دیگر نیاز نیست تا برای رسیدن به اتومبیل خود از گاراژهای تاریک و طولانی عبور کنید و امنیت خودروی شما نیز افزایش می یابد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: با استفاده از اتوماسیون پارکینگ دیگر نیازی نیست تا برای پیدا کردن یک جای پارک مناسب مدت طولانی در خیابان رانندگی کنید. این عمل از به هدر رفتن سوخت جلوگیری کرده و در کاهش آلودگی هوا نیز موثر است.

سیستم اتوماسیون پارکینگ

فناوری های به کار رفته در اتوماسیون پارکینگ

با توسعه علم و تکنولوژی، فناوری های به کار رفته در پیاده سازی پارکینگ خودکار نیز در سطح جهان پیشرفت بسیاری داشته است. برخی از این فناوری ها شامل پارک لاین، پارک آسانسوری، پازل پارک و … است. اما بیشترین فناوری مورد استفاده در ایران نرم افزار خودکار تشخیص شماره پلاک از طریق سنسورها و دوربین های مجهز است. در واقع این سیستم در کشور ما بیشتر جهت مدیریت آسان پارکینگ های عمومی و کنترل خودکار تردد اتومبیل ها به کار می رود. در ادامه به معرفی انواع سیستم های مرتبط با این فناوری می پردازیم.

آشنایی با انواع اتوماسیون پارکینگ

در شرایط مختلف نیازهای مدیریت پارکینگ نیز تغییر می کند. این شرایط به نوع کاربری و خصوصیت پارکینگ ها نظیر عمومی و خصوصی بودن آنها و یا تک درب بودن و دو درب بودن آنها بستگی دارد. سیستم های اتوماسیون پارکینگ در انواع متفاوتی ارائه می گردد. البته امکان ادغام این سیستم ها با یکدیگر نیز وجود دارد. در ادامه به برخی از انواع رایج اتوماسیون پارکینگ اشاره می کنیم.

  • سیستم های راهنمای پارکینگ (PGS) :

در این سیستم جهت هدایت اتومبیل ها در جای پارک و همچنین نمایش ظرفیت داخل پارکینگ از تابلوهای مرتبط، چراغ های سبز و قرمز، سنسور های التراسونیک و … استفاده می گردد.

  • سیستم های مدیریت پارکینگ (PMS) :

این نوع از سیستم پارکینگ خودکار به منظور کنترل فرایند ورود و خروج اتومبیل ها به پارکینگ و انجام محاسبات مبلغ پارکینگ بر مبنای مدت زمان پارک می باشد.

  • سیستم اتوماسیون پارکینگ مبتنی بر شناسایی خودرو (RFID:

این سیستم از تجهیزات دارای برد بلند تشکیل شده است که به منظور شناسایی خودرو از فاصله های دورتر نظیر ۳ تا ۱۰ متری استفاده می شود. همچنین در این سیستم امکان باز شدن خودکار راهبند در صورت مجاز بودن خودرو وجود دارد.

  • سیستم اتوماسیون پارکینگ مبتنی بر پلاک خوان (ANPR) :

سیستم اتوماسیونِ پارکینگ ANPR شامل تشخیص خودکار پلاک اتومبیل و ثبت آن در زمان تردد خودرو به پارکینگ یا معبر تعیین شده می باشد.

سیستم اتوماسیون پارکینگ

برخی از قابلیت های نرم افراز هوشمند مدیریت پارکینگ بر مبنای تشخیص پلاک

  • کنترل آسان انواع ورودی ها و خروجی ها
  • توانایی تشخیص خودروها
  • افزایش سرعت عملکرد پارکینگ های عمومی
  • ارائه انواع گزارشات مبنی بر میزان فضای خالی پارکینگ
  • ارائه انواع گزارشات با توجه به تعداد اتومبیل های وارد شده
  • ارائه انواع گزارشات با توجه به تعداد اتومبیل های خارج شده و …

در ادامه به نحوه عملکرد اتوماسیون پارکینگ در هنگام ورود و خروج خودروها می پردازیم.

عملکرد اتوماسیون پارکینگ در هنگام ورود خوردو به پارکینگ:

در هنگام ورود خودرو به پارکینگ ابتدا به کمک نرم افزار کنترل پارکینگ، وضعیت جایگاه های خالی به راننده در حال ورود اعلام می گردد. سپس در زمان ورود خودرو پردازشگر در فاصله حدودا ۱۰ متری شروع به پردازش پلاک خودرو می کند. با نزدیک شدن راننده به گیت ورودی پارکینگ، این اقدامات صورت می گیرد:

  • همزمان با ثبت و تحویل کارت پارکینگ به راننده، تصویر خودرو نیز ثبت می گردد.
  • شماره پلاک خودرو به طور دقیق ثبت می گردد
  • ساعت و تاریخ ورود خودرو به طور خودکار در سیستم ثبت می گردد.
  • در تابلو ظرفیت ورودی پارکینگ به تعداد فضای اشغالی پارکینگ اضافه می گردد.
  • راهبند درب پارکینگ به طور خودکار یا به وسیله پرسنل جهت ورود خودرو باز می گردد.

 

عملکرد اتوماسیون پارکینگ در هنگام خروج خودرو از درب پارکینگ :

هنگامی که خودرو به گیت خروجی پارکینگ نزدیک می شود، پردازشگر از فاصله حدود ۱۰ متری آغاز به پردازش پلاک می کند. سپس با دریافت کارت از راننده توسط پرسنل پارکینگ این اقدامات توسط نرم افزار صورت می گیرد:

  • تاریخ و ساعت خروج خودرو ثبت می گردد.
  • پلاک خروجی ثبت می گردد.
  • پلاک ورودی با شماره کارت پارکینگ و همچنین پلاک خودرویی که در حال خارج شدن است مطابقت داده می شود.
  • تصویر خودرو در هنگام خروج نمایش داده می شود.
  • مبلغ پارکینگ محاسبه شده و بر روی تابلو نمایشگر به راننده نشان داده می شود و یا توسط پرسنل پارکینگ اعلام می گردد.
  • در صورت متصل بودن نرم افزار به PCPOS مبلغ به دستگاه PC_POS ارسال می گردد.
  • راهبند درب پارکینگ به طور خودکار و یا به وسیله پرسنل باز می شود.

می توان هر کدام از قابلیت های ذکر شده در بالا را حذف نمود اما در این صورت ممکن است این اقدام موجب کاهش امنیت پارکینگ شود. همچنین شایان ذکر است برای پارکینگ های با ظرفیت کم ( حدود ۴۰ تا ۷۰ خودرو) می توان تنها از کارتخوان و نرم افزار پارکینگ استفاده کرد.

۹۸/۱۰/۲۸
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.