تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل،دیجیتال مارکتینگ

شرکت بهین مبتکران ایده با نام اختصاری «بهیدو» یک مجموعه تخصصیِ فعال در زمینه تجارت الکترونیک است . ارائه خدمات حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، اپلیکیشن های موبایل، سئو و دیجیتال مارکتینگ در دپارتمان های این ظرکت به طور تخصصی انجام می شود.ما به تجارت شما کمک می‌کنیم در فضای مجازی حضوری قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. به خوبی معرفی شده، دیده شوید و با کاربران فعلی و مشتریان آینده ارتباط برقرار کنید.

حسگرهای بلعیدنی

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۳۷ ب.ظ

ادغام فن آوری های اینترنت اشیا در سلامت ، نحوه نظارت پزشکان بر سلامت بیماران را تغییر داده است. برای مثال در حال حاضر برخی از حسگرهای هوشمند برای کنترل نحوه درمان بیماران از داخل بدن تعبیه شده اند. به ادغام این فناوری ها و حسگرهای هوشمند با پزشکی به اصطلاح (IoMT) یا Internet of Medical Things گفته می شود. در ادامه در خصوص کاربرد اینترنت اشیا در سلامت و همینطور معرفی حسگرهای بلعیدنی می پردازیم.

حسگرهای بلعیدنی

حسگرهای بلعیدنی

ادغام فن آوری های اینترنت اشیا در سلامت ، نحوه نظارت پزشکان بر سلامت بیماران را تغییر داده است. برای مثال در حال حاضر برخی از حسگرهای هوشمند برای کنترل نحوه درمان بیماران از داخل بدن تعبیه شده اند. به ادغام این فناوری ها و حسگرهای هوشمند با پزشکی به اصطلاح (IoMT) یا Internet of Medical Things گفته می شود. در ادامه در خصوص کاربرد اینترنت اشیا در سلامت و همینطور معرفی حسگرهای بلعیدنی می پردازیم.

IoMT چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) یک شبکه خود پیکربندی شده از اشیای فیزیکی و مجازی است که طیف گسترده ای از شبکه های اطلاعاتی از پردازش داده ها و اینترنت گرفته تا دستگاه های شبکه و ارتباطات را به هم متصل می کند.
IoMT هنگامی که در حوزه مراقبت های بهداشتی اعمال می شود ، فن آوری های ارتباطی متنوعی مانند حسگرهای بلعیدنی را که از راه دور سلامت بیمار را کنترل می کند ، همراه با واحدهای پردازشی به پزشکان ارائه می دهد تا آنها بتوانند خیلی سریع اطلاعات بالینی لازم در خصوص بیماران خود را به دست آورده و خدمات پزشکی لازم را به آنها ارائه دهند.

IoMT در واقع پزشکان و پرستاران را قادر می سازد تا به طور مستمر سلامت بیماران خود را کنترل کنند ، که این امر تصمیم گیری بالینی را بهبود می بخشد ، هزینه های پزشکی را برای بیماران کاهش داده و در نهایت نتایج بهبود بیماری ها را افزایش می دهد.

بررسی سنسورهای IoMT

امروزه با گسترش فناوری ، کاربرد اینترنت اشیا در سلامت نیز افزایش یافته است. به طوری که میلیون ها حسگر زیستی برای حمایت از کاربردهای بی شمار ، در دامنه مراقبت های بهداشتی مجهز به IoT معرفی و ادغام شده اند.

این موارد شامل تشخیص بالینی ، ردیابی تناسب اندام ، داروهای پیش بینی کننده ، امکان مراقبت از راه دور از بیماران و همینطور چندین سرویس نظارت بر خواب و سلامت زنان گرفته تا فعالیت های قلبی ، گلوکز و نظارت بر نوزادان می شود. در ادامه به معرفی رایج ترین حسگرهای بهداشتی در این حوزه می پردازیم.

• حسگرهای بهداشتی یکبار مصرف :

حسگرهای بهداشتی یک بار مصرف معمولاً برای تشخیص ، نظارت بر بیمار و همینطور پشتیبانی درمانی استفاده می شوند. سنسورها اغلب از نوع نواریِ قابل اجرا و قابل هضم هستند.

• حسگرهای بلعیدنی و قابل هضم :

به عنوان اولین توسعه دهنده پزشکی دیجیتال در جهان ، Proteus Discover یک سیستم چهار بخشی است که شامل یک سنسور قابل هضم ، پچ پوشیدنی ، برنامه تلفن همراه و همینطور پورتال ارائه دهنده است. فرم خوراکی Proteus Discover را می توان با هر داروی تجویز شده ای که با حسگری به اندازه یک دانه برنج جاسازی شده است ، استفاده کرد. این سنسور کوچک از یک مدار یکپارچه میکرو ساخته شده که از لایه های نازک منیزیم ، مس و طلا تشکیل شده است.

حسگرهای بلعیدنی و قابل هضم

هنگامی که قرص شامل حسگر به معده بیمار می رسد ، هر یک از این لایه های مدار با مایع معده واکنش نشان می دهند. این باعث ایجاد واکنش الکتروشیمیایی درون حسگر می شود. از آنجا که حسگر از طریق این واکنش تغذیه می شود ، یک کد دیجیتال که نوع دارو ، مقدار و زمان مصرف را نشان می دهد به سیستم کنترل کننده هوشمند وضعیت بیمار منتقل می شود و پزشک بر اساس آن نوع درمان بیمار را مشخص می کند.

• سنسورهای پچ :

Proteus Patch ، نه تنها اطلاعات مربوط به داروی بلعیده شده در بیمار را ثبت می کند بلکه از آن برای نظارت بر ضربان قلب و تنفس ، فعالیت خواب و حرکات روزانه بیمار نیز استفاده می شود. تمام این اطلاعات به یک برنامه کاربردی تلفن هوشمند ارسال می شود و به بیمار امکان می دهد فعالیت های روزانه و برنامه های دارویی خود را پیگیری کند و متعاقباً پزشک نیز از وضعیت او با خبر شود.
با استفاده از این سنسورها پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اطلاعات مهمی را در مورد گزارشات بهداشتی روزانه بیماران خود بدست می آورند تا بهترین گزینه های درمانی را تعیین کنند.

حسگرهای سلامتی متصل

سنسورهای سلامت الکترونیکی متصل را می توان به عنوان سنسورها و سیستم عامل های پوشیدنی طبقه بندی کرد. در ادامه به مهم ترین ویژگی های این حسگرها اشاره خواهیم کرد.

• حسگرهای پوشیدنی :

سنسورهای پوشیدنی به طور مداوم پوشیده می شوند یا در تماس مستقیم با پوست انسان قرار می گیرند تا از نزدیک فعالیت های فرد را بدون قطع و یا محدود کردن حرکت طبیعی آنها کنترل کنند. ردیاب های حرکتی نوعی یکی از محبوب ترین دستگاه های بهداشتی هوشمند پوشیدنی است که چندین کاربرد مفید نه تنها در زمینه پزشکی بلکه برای ورزش ، ارزیابی خطر سقوط و نظارت بر افراد مسن نیز دارد.

گذشته از مفید بودن آنها برای ایجاد انگیزه در کاربران برای پیگیری تمرینات روزمره و حفظ سبک زندگی فعال تر و سالم ، بسیاری از دستگاه های پوشیدنی برای اندازه گیری عناصر حیاتی در نظارت بر مراقبت های بهداشتی استفاده شده اند که رایج ترین آنها شامل الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG) و الکتروانسفالوگرام یا مغز نگاره (EEG) است.

• لباس های هوشمند :

یک فناوری هیجان انگیز که برای تلفیق سنسورهای پوشیدنی با ابزارهای حیاتی نظارت بهداشتی طراحی شده ، لباس های هوشمند هستند. لباس هوشمند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن اجازه می دهد تا از یک سیستم نظارت بر بهداشت کامل ، در مقایسه با فن آوری های موجود که اغلب فقط تعداد محدودی از سیگنال های فیزیولوژیک را ضبط می کنند ، بهره مند شوند.

لباس هوشمند نه تنها مراقبت های مستمر از طریق کنترل وضعیت قلب را در اختیار مراقبت های بهداشتی قرار می دهد ، بلکه می تواند تغییراتی را در میزان تنفس بیمار ، افتادن ناگهانی ، کم تحرکی و دمای بدن نیز احساس کند.

۹۹/۱۱/۲۵
بهین مبتکران ایده

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.